• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Hej,

Undrar också hur man kan veta att stickorna visar fel. Kan det inte vara geleklumparna/trådiga flytningen som kommer nån dag i förväg?

Går det att konstatera om ens "slem" är trögt eller tunnflytande? Aperopå bisolvondiskussionen. Om man kan se om det är det ena eller det andra eller normalt så vore det lättare att veta om man ska ta nåt.

Hoppas det går vägen fru KM!

Millan 

• mallanis
    Gris och Essalady- Stickorna kan visa något försent när äl kommer!!! Speciellt när man är lite äldre vet inte om vi 30 plussare räknas dit men varför chansa? Så jag säger det igen SEXA inte för sent!!!.

Man brukar säga att man har eggwhite flytningar så räknar man sig som fertil. När man har eggwhite så brukar det vara trådigt och man kan testa genom att ta det mellan fingarna och sen föra fingrarna isär och bildas det då en tråd mellan fingrarna kan man vara ganska säker på att det är eggwhite. (fast som vanligt alla är olika)   Den trådiga flytningen ska ge spermierna en enklare väg då de inte behöver kämpa lika mycket i den flytningen utan får en enklare väg uppåt!
    Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine
    Kattflickan skrev 2010-11-15 20:49:19 följande:
    Undrar också hur man kan veta att stickorna visar fel. Kan det inte vara geleklumparna/trådiga flytningen som kommer nån dag i förväg?

Går det att konstatera om ens "slem" är trögt eller tunnflytande? Aperopå bisolvondiskussionen. Om man kan se om det är det ena eller det andra eller normalt så vore det lättare att veta om man ska ta nåt.
    Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara.

Jag antar att de kollar bl.a sånt om man försökt mer än ett år och ska göra utredning. Innan dess vet jag inte, då är det nog ifall man vet med sig det sedan någon tidigare diagnos. Sen tror jag att det kan variera lite genom livet och cyklerna också.
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 21:51:53 följande:
    Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara.

Jag antar att de kollar bl.a sånt om man försökt mer än ett år och ska göra utredning. Innan dess vet jag inte, då är det nog ifall man vet med sig det sedan någon tidigare diagnos. Sen tror jag att det kan variera lite genom livet och cyklerna också.
    Jag hade gått på dina tecknen! När tempen stiger (0,2 grader)  så satte iaf Fertilityfriend ut att ägglossning skett.
    Tredje gången gillt!?
  • lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 17:04:02 följande:
    Välkommen tillbaka till bim-listan Irmelie! Skulle inte förvåna mig om du springer förbi och blir gravid igen före alla oss andra. Det sägs ju att det är lättare att bli gravid efter missfall. :)

Fru KM - Vad spännande! Hoppas det blir en trevlig tvåårspresent som sagt. Imorgon är det ju dags för simtim och Lillamillan också. Hur går det för er?

Idag kan jag rapportera om att jag har fått en sån där geléklump igen! Och när jag gick tillbaka i min fina Period Tracker på iPhone så såg jag att geléklumpen kom dagen innan ägglossningen. Så idag ska jag gå loss på maken! ÄL-testet visar negativt, men mig lurar den inte!

Ska bli intressant att se om det blir likadant som förra gången.. att äl-stickan ökar imorgon och visar positivt i övermorgon. I så fall har jag lyckats hitta ett första spår av regelbundenhet sen jag slutade med spiralen. Vilket skulle innebära att jag har en cykel på 25 dagar.
    För min del tror jag att bim blir försenat till söndag eftersom min ägglossning var sen denna månaden oxå. Men återkommer efter helgen då vi är i London tor-sönd.
  • lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 18:18:26 följande:
    Stickorna visar inte försent på testtiden, utan de verkar ge utslag 1-2 dagar EFTER att jag har haft ägglossning. Dvs om jag har ägglossning den 1:e så visar stickan negativt den 1:e, den 2:e visar den (en ny sticka givetvis) ökad styrka men ändå inte starkare än teststrecket, och den 3:e visar ytterligare en ny sticka positivt. Enligt stickorna ska jag ju alltså ha ägglossning ca den 4:e, men i själva verket var den flera dagar innan.

Så om du har smetkänsla (och med det menar rå äggvite-flytning) före äl-utslag så har vi kanske samma grej.
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
  • Irmeline
    ernlia03 skrev 2010-11-15 20:00:42 följande:
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg plussade jag den månaden jag testade rosenrot. Slump eller inte låter jag vara osagt dock! Har förstått att det finns en risk att de med regelbundna cykler kan få rubbade med rosenrot, men eftersom jag plussade just den månaden tycker jag att det var värt chansen. Skrattande
    Vart köper man bisolvon och rosenrot?
    Hälsokost?

Är bidrottninggelé och bisolvon samma?
    Vad är glandin 25 som det pratas om?

Och sist av allt, vad tar man när och varför, alltså vad ska de olika preparaten vara bra för (vet att de är bra för fertilitet, men hur, ökan ÄL, bättre selem, slemhinnor etc??)

Många frågor, nån som vet? :) 
  • ifyouweremine
    lillamillan skrev 2010-11-15 22:35:09 följande:
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
    Jag svarade precis på samma fråga ovanför, så jag klistrar in det igen. :)

"Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara."
  • Astrogirl
    Pingla35 skrev 2010-11-15 18:20:19 följande:
    Sedan funderar jag på det där med rosenrot, är det bara hokuspokus eller är det något som någon av er provat och/eller tror på? 
    Jag har testat rosenrot (Arctic Root som finns bl.a. på Apoteket) sedan augusti. Äter tabletterna fram till ÄL men slutar någon dag innan ÄL eller samma dag som jag får ÄL utslag på stickorna. Sedan jag börjat med rosenrot så behöver jag egentligen inte ÄL-stickor för jag känner av ÄL väldigt mycket mer än någonsin tidigare. Molvärk i äggstockarna i nästan två dagar under ÄL, så jag har lätt att känna när ÄL äger rum efter jag börjat med RR. Dock började jag inte äta dem direkt efter mensen i augusti, utan började äta dem ca 6 dagar in i cykeln och då flyttades ÄL fram 3 dagar, så det var inte bra, så jag rekommenderar att börja äta RR direkt när mensen börjar och sedan fram till ÄL. 
  • Irmeline
    Astrogirl skrev 2010-11-15 23:27:46 följande:
    Jag har testat rosenrot (Arctic Root som finns bl.a. på Apoteket) sedan augusti. Äter tabletterna fram till ÄL men slutar någon dag innan ÄL eller samma dag som jag får ÄL utslag på stickorna. Sedan jag börjat med rosenrot så behöver jag egentligen inte ÄL-stickor för jag känner av ÄL väldigt mycket mer än någonsin tidigare. Molvärk i äggstockarna i nästan två dagar under ÄL, så jag har lätt att känna när ÄL äger rum efter jag börjat med RR. Dock började jag inte äta dem direkt efter mensen i augusti, utan började äta dem ca 6 dagar in i cykeln och då flyttades ÄL fram 3 dagar, så det var inte bra, så jag rekommenderar att börja äta RR direkt när mensen börjar och sedan fram till ÄL. 
    Bra tips!
    Ska jag pröva nästa månad!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet