Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Men Gris, det låter ju helt galet ju! Vilken chef......!! peppkram till dig!

Lycka till ni som väntar ÄL och hoppas att tanten håller sig borta för er som icke-väntar på den...

Här fortsätter jakten på ÄL och efter bruna slemmiga flytningar i söndags så fortsätter det idag med mer ljusa färgade sådana....knappast ÄL-blödning så här mga dgr va? Alltså jag blir så j-vla frustrerad, innan vi började verkstaden så verkade allt funka som en klocka jag hade RIKLIGA superblöta (ursäkta detaljerna) ÄL-flytningar. Numera kan jag möjligen se lite rester efter vad som skulle kunna vara ÄL-flytningar, dels kan det vara sperman som "utplånar" mina spår efter riktig äggvita eller så har det skett en förändring i mig....Fick ju dock utslag på ett test förra månaden när ÄL var så sen. Å andra sidan har jag vänner som inte märker av sina ÄL-flytningar, säger de, men de kanske inte letar å andra sidan Rent statistiskt så brukar jag få kortare cykel direkt efter en superlång. Kanske anade jag ett ngt starkare streck igår på Äl-testet och om jag skulle få fullt utslag i em så innebär det en 33-dgr cykel vilket skulle vara en "kort" cykel. SUCK och depp, tur att jag nu bokat tid hos gyn. Ska ställa massor av frågor . Naturligtvis lyckades jag boka in när jag har BIM, men det var fler här inne som överlevt ett besök hos gyn trots mens va?

• Kaprifolen

Detta tyckte jag var intressant...från babycenter.com Så här upplever jag det nu för tiden till skillnad fr förr då äggvitan som sagt var riklig.

"Om du försöker bli gravid och känner dig stressad kan du märka på livmoderhalssekretet att något inte är som det ska. I stället för att sekretmängden ökar när ägglossningen närmar sig, kanske du vissa dagar kan märka av en något ökad sekretmängd för att nästa dag vara helt torr, precis som om kroppen försöker få igång ägglossningen men stressen gör att den försenas."

• Kaprifolen

Välkommen Marsflickan!

Vi är inne på fjärde försöket men ännu inget plus...men på det femte smäller det...eller?

• Kaprifolen
    Astrogirl- rätta mig om jag har fel nu- men var det inte du som gjorde din utredning i Göteborg på en privatklinik? Vill du delge var det var och har för mig du nämnde namnet på en bra läkare också? Inte för att det är dags dör mig ännu men eftersom jag kommer söka mig till Gbg om det behövs tänkte jag att detta kunde vara bra att veta.

Slog vi rekord igår kväll eller, typ 3 sidor inlägg....
  • Kaprifolen

BTW, är det ngn mer som upplever att stressen påverkar er cykel? Är övertygad om att den gör det på mig, har ett jobbigt år bakom mig och stressar fortfarande till viss del. Det gör mig så förbannad att faktorer som jobb ska påverka om vi ska kunna få barn.... !!!!

En fråga ang Billiga testers test, får ni FULLA och/eller STARKARE utslag på dem eller kan de vara lite loja i sina utslag? Vad är era erfarenheter? Anv ju apotektes test förra månaden och där behövde jag inte fundera över när utslaget kom, det var uppenbart.

• Kaprifolen
    mallanis skrev 2011-04-06 09:22:16 följande:
    Oh ja känner igen mig angående stressen!! Jag började gå hos en akupunktör (hon skällde typ ut mig första gången och sa att jag måste skärpa till mig!!!) och det hjälpte och gav mig en rejäl tankeställare! Det är ju inte lätt att ställa om men känns sååå bra när man äntligen känner att man kan varva ner och börjar "gå i ett" normalt tempo både mentalt och fysiskt! Nu säger jag inte att akupunktör kanske är din grej men jag kan verkligen rekomendera att du funderar på vad som kan få dig att stressa ner (och ge dig lite vardagslyx...massage kanske? ) !  Och sen blir man stressad för att man stressar och så blir man stressad för att det inte blir bebis ;) dålig spiral....
    Sökte du hjälp för just stress då eller och finns det akupunktörer som är inriktade på det? Jag har fått fysiska symptom av stressen som smärta i kroppsdelar, detta har jag fått akupunktur för. men den mentala biten är ju än viktigare kan jag känna.
  • Kaprifolen
    Astrogirl skrev 2011-04-06 12:24:03 följande:
    Stämmer Kaprifolen.

Jag gjorde utredningen på f.d. Avenykliniken som numera heter Göteborgs Kvinnoklinik.
    www.gbgkk.se/ 
    Högkostnadskyddet gäller där också, vilket gör att det inte behöver bli så dyrt som det kan bli på andra privatkliniker. Det var toppen och hela utredningen (spolning, blodprov, spermaprov & analyser m.m) var färdig på en månad. :)

Jag var på deras mottagning på Avenyn och hade en läkare som hette Ulf Zackrisson. Jättebra och lugn läkare.
    Ni hittar bild på honom här (inte för att utseende spelar någon roll i detta fallet, men kan ju vara bra att få ett ansikte ibland). www.gbgkk.se/nyheter.html
    Åh, tusen tack Astro! dessa uppg ska jag spara ifall de behövs, man får väl dock hoppas att det inte behövs Men det känns alltid bra att gå till ett ställe med bra ref.
    Jojjo77 skrev 2011-04-06 13:55:48 följande:
    Hej tjejer! Nu har vi varit på en första träff på fertilitetskliniken och det gick bra. Vi fick träffa två läkare och gick igenom de papper som vi fyllt i tidigare och fick också reda på hur hela processen ser ut. Mannen fick lämna blodprov och urinprov och ska om två veckor lämna in ett spermieprov. Jag fick lämna blodprov och göra en gynundersökning med ultraljud. Allt såg ut som det skulle och det såg ut som om jag haft ÄL från höger äggledare. Man såg också många små svarta prickar som var äggblåsor. So far so good.

Nu ska jag höra av mig när jag får mens, för att få tid för att göra en till undersökning med kontrastvätska, för att då kunna se hur äggledarna fungerar.

När allt detta är gjort, 3-4 veckor innan alla svar är klara och sammanställda så får vi se. Är det fel på någon av oss kommer provrör att erbjudas på en gång, om inget är fel så få vi köra på på egen hand och återkomma i december... Nästan så att jag hoppas att något är fel så att jag kan få bli befruktad och kanske vara gravid innan hösten. Är hemskt att säga så? Tanken på att vi ska slita på till december känns inte alls lockande...

Läkarna vi pratade med var helt okej, de informerade om allt man behöver veta, men det var ju inte så att man kände å vilka trevliga människor. Nu är det ju i och för sig inte därför de är där, för att vara goa och glada, utan för att försöka få folk gravida. Japp, det var en parantes kring bemötande. Varken wow eller hmm alltså.

Känns skönt att detta är gjort, känner helt plötsligt att jag har mer kontroll och att en plan finns. Me like a lot, kontrollfreak som jag är

Oj, blev långt detta, men då vet ni hur landet ligger för oss

Kram!
    Att ni blir tvungna att fortsätta försöka till dec, beror det på att ni gör utredningen tidigare än ef 1 år eller? Vad har de sagt om att ni utreder er så här tidigt då, är det ok eller har ni haft tur ock slunkit in på ett bananskal
  • Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2011-04-06 15:27:52 följande:
    Jag pratade m läkaren idag om det är så att man kan ha starkt utslag på stickan men ändå inte ha ÄL, hon sa att detta inte är så troligt. Har man jämn cykel och får utslag på stickan så menade hon på at 9 av 10 har ÄL. Det kändes lugnande med tanke på allt man läser hela tiden.
    Låter ju lovande, hoppas fortf att testerna ska ge utslag, gärna lika starkt som apotekets test gav förra månaden.
    Jojjo77 skrev 2011-04-06 15:30:01 följande:
    Vi har sagt att vi inte haft skyddat sex det senaste året, vilket är sant, sen att vi bara aktivt försökt i 3 månader när jag ringde, de nämnde vi inte... Fult? Absolut Hon menade att ett år inte är lång tid och är det inga fel som hittas så får man fortsätta upp till 2 år och att det brukar ta sig innan dess.
    Ok, så det är 2 år som gäller...jag trodde 1 år. Tycker inte det är fult, vad f-n vi har ju inte hur mkt tid på oss som helst
  • Kaprifolen
    acinna skrev 2011-04-06 15:49:41 följande:
    Marsflickan: Välkommen hit!
    Tänkte på vad du sa om att vara horrmonfri efter preventivmedel för att lättare bli gravid. Det stämmer inte på mig i alla fall... Åt p-piller i många år, men slutade för att kunna gå ner i vikt. När jag gav mig fasen för det gick jag ner 22 kilo på ett halvår. Blev gravid -08 men av olika orsaker valde vi medicinsk abort. Skaffade hormonspiral efter det, och i somras plockade jag ut den i samband med cellprov. (Kan tillågga och jag gick upp nästan 15 kilo av spiralen, och "sambokilona"...) Blev gravid på första försöket efter spiralen var borta, men fick X (utomkvedeshavandeskap) och slogs med sjukvården i 5 veckor innan de hittade det och fick bort det med titthålsoperation. Blev gravid igen på första försöket efter operationen, och sitter nu här i vecka 25... Så hormonerna påverkar nog inte allt!

Lycka till mer ert första försök! 
    Och jag har varit hormonfri i 5.5 år innan vi startade bebisverkstaden och ännu inget plus, "trots" 4 försök.....så, det är nog ganska individuellt. Man har väl olika grundförutsättningar helt enkelt.
  • Kaprifolen
    Zalia skrev 2011-04-10 10:51:20 följande:
    Ojoj vad det skrivs här! Hinner inte med att kommentera så mycket, men läser så mycket jag hinner med.

Ceke: Vad skönt att det verkar varit falskt larm!

Jag har äntligen fått ett ordentligt positivt ÄL test! Så glad att jag skaffade ett clearblue digitalt ÄL test, helt klart värt pengarna för mig, en glad gubbe är liksom inte så mycket att fundera över till skillnad från de där jäkla strecken som aldrig blir tillräckligt starka. Glad Tyvärr har jag haft feber och halsont och nu blivit dunderförkyld så ingen jättelust till mys direkt men det får gå ändå. Nu ska det bara bli intressant att se hur lång lutealfasen är så jag kan sluta oroa mig över det också.
    Hur funkar det digitala testet, får man köra lika mga "stickor" ändå i jakten på glada gubben  fast m konsekvensen att det blir dyrare eller hur funkar det?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet