Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

vintermamma11 skrev 2011-03-02 20:23:38 följande:
    Är du säker på att du inte är gravid? Det har ju hänt förr här att man testat positivt på ÄL till sist bara för att inse att det var HcG nivån det reagerade på...
    Ja helt säker kan jag ju inte vara men vad ska man göra, jag får väl ÄL-testa imorgon igen och börjar strecket blekna så kan jag väl ant att det var ÄL. Vore jag gravid så borde väl strecket hålla i sig kan man tycka... Sen får jag väl hålla koll på om mina rikliga flytningar avtar om ett par dagar, vilket de borde göra om det endast är ÄL. Detta borde jag hinna få koll på innan BIM som skulle vart på tis-ons, kvarstår mina symptom då får jag väl gravtesta annars blir det till att flytta fram BIM ca två veckor...trist men sant.
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-03-02 21:42:10 följande:
    Jag tog blodprov i måndags för att analysera hcg-värdet. CB-digitaltesterna med veckoindikaor jag tog pekar åt att mitt hcg inte stiger som det ska. Helt säker är jag inte på att det är missfall eller utomkvedes. Det kan vara så att mitt hcg ändå är lågt, det kan ju variera mellan kvinnor, eller att testerna var felaktiga, men sannolikheten att två test skulle vara fel är ju rätt låg. Jag har dock inte haft ont eller blödit. 

Imorgon vet jag kanske mer.

Kaprifolen: Du har  inget billigt grav-test hemma att testa med istället för ÄL-test?

Millan 
    Nej inga gravtest hemma, jag ÄL-testade för att jag hade så mkt ÄL-symptom och att jag inte är säker på att ÄL verkligen ägt rum denna månaden. Men tror du verkligen att ett gravtest skulle ge utslag på BIM -5, behöver man inte vara närmare BIM?
  • Kaprifolen
    ceke skrev 2011-03-03 19:32:26 följande:
    Tack Faktiskt.. så är humöret rätt stabilt ändå. Och konstigt nog så har de glömt av sig lite och är jättesparsamma nu på eftermiddan/kvällen, så det är skönt! Blir bara lite på pappret när jag varit på toa, men inget i trosorna.

Och hm.. att jag har kommit igång med tränign igen, äntligen är fri från förkylningen, att det börjar bli ljust och varmare ute gör nog sitt till också.. så känner mig ändå rätt glad och positiv faktiskt. Och jag har ju ändå vunnit rätt många dagar denna månaden i a f ! Jag får se det som nån liten tävling mot min kropp.. hehe.. Och tja.. än har nog inte hoppet suddats ut för denna gång heller!
    Ceke, jag tror det är en nidis
  • Kaprifolen

Åh vad bra Lavendia med remissen, skönt kan jag tänka.

Igår fick jag ju mkt starkare teststreck än kontrollstreck på ÄL-testet, idag var strecken lika starka. Vi hade sex igår men borde vi "fylla på" idag också, hur gör ni tjejer som kör med ÄL-test?

För om det hade vart grav-hormoner som testet reagerade på så borde väl inte ÄL-testet minska i styrka igen? Nä, jag tror på mkt sen ÄL jag

Jojjo77 skrev 2011-03-03 19:24:54 följande:
    Vad härligt, grattis

Tänker vara jätteego nu och gratta mig själv också, fick ett jättestarkt utslag på ÄL-stickan idag och jag och mannen flög på varandra för mys, underbart! Skrattande Nu känns det som om jag är tillbaka på banan!

Hur sen blev du denna månaden? Jag får en ca 42 dagars cykel istället för 33-34 dgr.

• Kaprifolen

Justerar min BIM m tanke på sen ÄL...

Solig  Mars Äpple
    ? -- Irmelie  ÄL  ?? (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    6 -- Jezza80 ÄL 21 feb (beräknat) kan varit 13 feb redan. (1:a försöket, första barnet)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18 -- Kaprifolen1979 ÄL ~3 mars (försök nr 3)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    24 - Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)

• Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-03-04 10:29:02 följande:
    Jag fick mitt svar på blodprovet igår, hcg är för lågt för att det ska vara en normal graviditet. Eftersom jag inte har ont eller blödit så är det dock antagligen inte ett utomkvedes utan bara en avstannad graviditet. På tisdag ska jag på vul för att bekräfta att graviditen satt på rätt ställe och förhoppningsvis får jag veta vad jag ska göra då. Hoppas att jag snart börjar blöda. Min kropp är så märklig, tränade i onsdags var var verkligen i högform, insåg då också att det var ett tydligt tecken på att jag inte var gravid, vilket stämde. 

Synd att gårdagens besked sammanföll med att jag blev moster igår. Jag är superglad för min syster men ändå grinade jag hela kvällen och faktum är att jag för första gången är hemma från jobbet och är "sjuk" idag. Har aldrig fuskat förr och senast jag var sjuk från jobbet var vid aborten för ett halvår sen. Mitt jobb är just nu jättejobbigt och jag har redan grinat en del idag och kände imorse att jag inte skulle klara av den här dagen på  jobbet med tanke på att jag skulle ha en del möten etc. Nåja, jag får ju  betala för att vara hemma iallafall, karensdagen är inte billig.

Ni andra som haft missfall tror jag vet hur det känns, det känns hopplöst, som att man är tillbaka på ruta 1, fast i mitt fall är jag ju inte ens där än, har en lång blödning framför mig, antagligen ska man sen vänta en månad innan man kan börja försöka. Det är nu ett år sen vi började försöka och bakom mig har jag en graviditet som gick till vecka 15 med ett barn med DS och nu ett missfall. Känns som ett skitår!

Det här blev ett långt egoinlägg! Ursäkta!

Millan 
    Millan, du fuskar inte! Detta med sorg är också en form av ohälsa, för stunden ialla fall. Ta hand om dig. Kram!
  • Kaprifolen

Ni som är vana ÄL-testare, när ni väl får utslag på testet hur planerar ni ert sexliv? Kör ni fram till utslaget eller även efter, hur långt efter i så fall? Jag tänker att om man har sex när utslaget kommer så "lever" ju spermierna i upp till 3 dgr och ägget beräknas släppa inom 36 tim, borde ju funka då eller tänker jag fel?

• Kaprifolen
    ceke skrev 2011-03-04 13:02:05 följande:
    Både före och efter... Min ÄL verkar komma samma dag eller dagen efter utslaget, men för vissa dröjer det ju upp till 3 dagar (om man kollar på FF t.ex.), så lika bra att köra på några dagar efter också, om man nu inte tempar och kan se på tempen när ÄL varit.
    Hur kan du veta att din ÄL verkar komma samma dag som testet ger utslag, är det för att du kombinerar med tempning?
  • Kaprifolen

Blir lite avundsjuk på er som vet hur era mammor och mor- och farmoder hade det med barnafödande, jag vågar/vill inte prata med min mamma och de gamla om detta att vi försöker. Min mamma har en tendens till att vilja lägga sig i och tycka en massa om mitt/vårt liv som hon inte har med att göra....

Men lite vet jag ändå:

Mamma, ofrivillig och avbruten grav 4 år innan mig som hon fick vid 22 år (jag e äldst), sen så när  syrran skulle bli till så var det svårare och de fick läkarhjälp att "rensa upp" i tjejmagen och fem år ef mig kom syrran. Sen inga problem med brorsan 3 år senare. Alla barn innan 31 års ålder.

Syrran ofrivilligt grav bara så där, på typ första gången de hade sex, avbruten grav dock.

Mormor, 3 barn mellan hon var 24 och 33 år, ett mkt sent missfall m tvillingar på vägen. Hon blev gravid innan de gifte sig (ve och fasa ) så svårt var det uppenbarligen inte m första barnet.

Farmor började "sent" var 27 år vid första och 29 vid andra och sista. Här vet jag dock väldigt lite, men man kanske skulle ta reda på mer om era teorier stämmer att man skulle vara mer lik sin farmor.

Jag har hört att tvillingbörd går i arv till varannan genereation på moderns sida så om nu mormor var gravid m tvillingar så kan man ju fundera....

• Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-03-05 10:26:31 följande:
    MariaF79: Jag har oftast fått en ganska snabb stegring på ÄL-stickorna. Bara svagt utslag på morgonen och sen starkt på kvällen! Kör på! 

Millan 
    Jag tolar det som att di/ni ÄL-testar minst 2 ggr per dag då eller? Jag ska börja med Äl-test nästa månad och funderar på om man behöver testa fler ggr per dag? Eller om man ska rikta in sig på en viss tidpunkt på dagen, att em är bättre än morgon o s v.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet