• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Sanna77

Tack för alla grattis. Gris vi hade sex sent kvällen innan happy face typ vid 11-12 på kvällen, tror att de fyllde rören  Mmmbop, det där med tvillingar oj det skulle vara skräckblandad förtjusning, min man är enäggstvilling, men jag har hört att bara tjejer kan föra tvillingar vidare, vi får väl se... Nu ska vi först överleva fram till vecka 13..vi hörs i andra tråden snart!!!!

• Polarlantis
    ifyouweremine skrev 2011-01-06 00:48:24 följande:
    Tänk att vi haft tre plussare på kort tid nu och sannolikt Ernlia också! Fantastisk början på året, hoppas det fortsätter i samma spår. Själv har jag gett mig in i varannan-dag köret igen nu.. Men jag vet inte, just den här månaden känns det bara helt lönlöst av nån anledning. Första gången jag tänkt så, innan har jag alltid varit positiv och peppad. Det känns bara inte som om jag kommer bli gravid denna månad.

Vi får se om det vänder.. hoppas, för jag känner mig helt oinspirerad i sänghalmen också. Dumt nog, det får ju inte bli att man bara har sex för att skaffa barn... Brukar ni sexa mycket även utanför tiden för äl? Här har det dessvärre blivit lite att vi kör slut på oss så mycket kring äl (förra månaden 8 dagar av 11 som sagt) att man inte riktigt orkar resten av månaden.
    Kanske är det den här gången det tar sig, just för att du inte tror det kan bli något? Det tror ju jag! Håller tummen

Vi har inte kommit in i barasexförbarn-köret men det är nog för att vi inte varit tillsammans så länge...så vi myser på månaden igenom! Men så har vi en fördel, jag jobbar mycket hemmifrån och sambon har inte börjat skolan ännu så vi har mycket tid tillsammans vilket gör det lite lättare och mindre pressat och man är mindre trött :) Men det ändras snart...blir en slitig vår för oss helt klart...men sen så!
  • Polarlantis

Föresten, behöver ett råd från er som har försökt ett tag...
    Jag har en kompis som jag vet började försöka för ett år sedan. I början hörde jag av henne men nu säger hon ingenting och jag vill inte pressa henne på ngt vis...Frågan är, ska jag berätta för henne att vi också försöker nu eller ska jag vänta och se om det händer ngt på hennes front? Jag har ju inte med det att göra liksom...vill ju inte tvinga henne att prata om ngt hon inte vill...hmmm...

• ceke
    Polarlantis skrev 2011-01-06 10:26:02 följande:
    Föresten, behöver ett råd från er som har försökt ett tag...
    Jag har en kompis som jag vet började försöka för ett år sedan. I början hörde jag av henne men nu säger hon ingenting och jag vill inte pressa henne på ngt vis...Frågan är, ska jag berätta för henne att vi också försöker nu eller ska jag vänta och se om det händer ngt på hennes front? Jag har ju inte med det att göra liksom...vill ju inte tvinga henne att prata om ngt hon inte vill...hmmm...
    hmmm... svårt. Men om du vil berätta för henne att ni också försöker behöver ju inte betyda att du tvingar henne att berätta nåt. Utan är det en vän du vill berätta för så gör det. Vill hon inte prata om det så märks det antagligen rätt bra..

Men sånt där är svårt.. man vill ju inte såra.. men samtidigt kanske det är skönt för henne att veta att ni också försöker.. och det är ju inte som att du berättar för henne att du är gravid, vilket säkert skulle va tufft för henne att få höra.
  • Jojjo77
    ifyouweremine skrev 2011-01-06 00:48:24 följande:
    Tänk att vi haft tre plussare på kort tid nu och sannolikt Ernlia också! Fantastisk början på året, hoppas det fortsätter i samma spår. Själv har jag gett mig in i varannan-dag köret igen nu.. Men jag vet inte, just den här månaden känns det bara helt lönlöst av nån anledning. Första gången jag tänkt så, innan har jag alltid varit positiv och peppad. Det känns bara inte som om jag kommer bli gravid denna månad.

Vi får se om det vänder.. hoppas, för jag känner mig helt oinspirerad i sänghalmen också. Dumt nog, det får ju inte bli att man bara har sex för att skaffa barn... Brukar ni sexa mycket även utanför tiden för äl? Här har det dessvärre blivit lite att vi kör slut på oss så mycket kring äl (förra månaden 8 dagar av 11 som sagt) att man inte riktigt orkar resten av månaden.
    Känner precis som! Har helt tappat lusten denna månad... Testade ÄL-sticka nu på morgonen och den gav starkt utslag. Tillråga på allt är mannen sjuk, så vi får se hur det går med myset. Det konstiga är att jag faktiskt struntar i om det blir något eller inte...

Och nej, vi har inte heller mycket ork efter ÄL,  suger ju musten ur en.

Sorry för neginlägg, idag är det jag som känner bläää...
  • Daniela01
    Jojjo77 skrev 2011-01-06 11:07:34 följande:
    Känner precis som! Har helt tappat lusten denna månad... Testade ÄL-sticka nu på morgonen och den gav starkt utslag. Tillråga på allt är mannen sjuk, så vi får se hur det går med myset. Det konstiga är att jag faktiskt struntar i om det blir något eller inte...

Och nej, vi har inte heller mycket ork efter ÄL,  suger ju musten ur en.

Sorry för neginlägg, idag är det jag som känner bläää...
    styrke kramar till dig !! snart kommer våra pluss  (stay positiv)
  • Kattflickan

Polarlantis: Jag tror som Ceke, berätta om du vill att ni försöker, säg sen inget mer utan låt henne berätta själv om hon vill. Jag frågade förut min syster då och då men insåg tillsist när jag hörde hennes besvärade röst säga att de ännu inte fått nåt plus att det var bättre att låta bli.

Jojjo, jag tror att det är nu som vi inte får ge upp. Vi har försökt ett tag och det känns motigt men rent statistiskt, om vi fortsätter ligga i så borde det gå. Prata med din sjuke man och se om han ändå inte orkar idag!  Jag känner mig mer positiv idag när jag är utsövd. Känner mig också mer glad för mina vänner som är med barn.

Ceke: Vilken behandling fick din mamma så att hon sen fick barn? Om du skulle ha endometrios så borde det ju kunna gå att göra något iallafall så att du blir gravid, försök tänk positivt! Vet att det är svårt ibland. 

En fråga till er: Jag har sett resonemang om att ägglossningen kan bli "starkare" ibland, exempelvis om man äter rosenrot. Hur kan ägglossningen vara starkare? Antingen lossar väl ägget, eller inte? Jag har läst på lite och sett att det ska vara bättre att ha en koncentrerad kort mens, vilket jag haft denna månad. Jag har för en gångs skull märkt av ägglossningen med lite blodiga, trådiga flytningar och lite "mensvärk" och ägglossningstestet var jättestarkt igår, betydligt starkare än kontrollstrecket. Är detta positivt? Eller spelar det ingen roll? 

Millan

• L Maria

Nu har mensen dykt upp med besked, vaknade tidigt imorse av att jag hade förbenat ont i magen... Nytt försök nästa månad och då ska vi köra varannan dag under ett par veckor tänkte vi... Har insett när jag tittar på ff att vi nog gått i ide lite för tidigt i cyklerna, eftersom man nu inte är helt hundra på exakt vilken dag äl är.

Ni som är på äl nu - mysigt i snöovädret (eller ja, det blåser och snöar här i Skåne = oväder! )

• ceke
    Kattflickan skrev 2011-01-06 12:03:15 följande:
    Ceke: Vilken behandling fick din mamma så att hon sen fick barn? Om du skulle ha endometrios så borde det ju kunna gå att göra något iallafall så att du blir gravid, försök tänk positivt! Vet att det är svårt ibland. 

En fråga till er: Jag har sett resonemang om att ägglossningen kan bli "starkare" ibland, exempelvis om man äter rosenrot. Hur kan ägglossningen vara starkare? Antingen lossar väl ägget, eller inte? Jag har läst på lite och sett att det ska vara bättre att ha en koncentrerad kort mens, vilket jag haft denna månad. Jag har för en gångs skull märkt av ägglossningen med lite blodiga, trådiga flytningar och lite "mensvärk" och ägglossningstestet var jättestarkt igår, betydligt starkare än kontrollstrecket. Är detta positivt? Eller spelar det ingen roll? 

Millan

Tja.. mamma fick mig när hon va 26 och brorsan då hon va 28... och diagnosen endometrios när hon va 32... Hon hade dock vad hon kommer ihåg problem med spottings innan dess också, men inte lika mycket som jag. När hon vl fick diagnosen endo via titthål, så fick hon hormonbehandlingar (nedsatt till klimakteriet) i sex månader för att torka ut endon... Endo kan man ju inte bli av med, utan enbart underlätta. Kruxet är att läkare ofta rekommenderar graviditet för att underlätta endometriosen, men det är lite moment 22 kring det då 40 % med endometrios är subfertila eller kan inte få barn pga just endometriosen. Suck... Så tyvärr var det inte mammas behandling som sen gjorde att hon fick oss... Utan hennes stora bekymmer med endon kom då hon va ett år äldre än jag är nu...

Och om det nu är endo, har jag nog bara att vänta mig att det blir värre. Det är nämligen positivt att äta p-piller eller liknande för att hålla nere en endometrios... och det är även en av anledningarna till att jag i stort sett alltid stått på p-piller trots att jag varit en "ständig singel" innan jag träffade min man. Så är det endo kommer den förmodligen bara att bli värre nu när jag inte käkar p-piller. Eller så är det hormonrubbningar jag har som har skapats av p-pillrena. Blir bara snurrig av allt det där.. hmmm.

Blodiga flytningar vid ÄL ska ju vara jättepositivt och verkligen visa att man är som mest fertil.. så det borde ju va en bra grej. har inte heller fattat det där med starkare eller svagare ÄL. Tycker som du.. antingen släpper ett moget ägg eller så gör det inte det. Däremot har jag läst att en del ägg är för små och därmed inte växt till ordentligt. Det kanske är det som menas med svagare ÄL? Inte en susning, bara spånar nu...
  • L Maria
    {#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

Tomte December Tomte
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

27-28 -- ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Gravid Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch:BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77:BF 13 sept (försök nr 4)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet