• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Åhh, en läkare ringde precis och hon va super att prata med! Jag hade ju gråten i halsen också vilket hon nog hörde... hur som.. Hon va inne på att sätta upp mig i kön till en titthålsoperation redan nu.. men ville konsultera en annan läkare innan hon gjorde det. Tillsammans kom de tillslut fram till att jag ska fortsätta med Proveran de tre planerade cyklerna. Om det inte blir bättre, ska jag ringa ett nr, få en telefontid med en läkare (hon jag träffade förra gången eller denna läkaren) och då skulle de med största sannolikhet sätta upp mig i kön för en titthålsoperation. Och i maj kan en fullständig fertilitetsutredning startas.

Hon sa att på ultraljudsbilden från cystan jag tidigare haft, såg det ut som att det ev kunde ha varit en chokladcysta jag hade tidigare.. men den försvann ju av sig själv, så det är svårt att säga..

Jag fick även nr till psykosociala teamet för att få en kuratorskontakt då jag inte mår någe bra i detta, vilket känns sköööönt. Känns lite småunderligt att som socionom själv gå och prata med en socionom... men vi är ju alla människor som behöver stöd ibland.

Visst är det jobbigt och det känns tufft.. men måste säga att jag fått bra bemötande och blivit tagen på allvar av läkarna. Det känns bra. Och jag är verkligen beredd på att göra vad som helst för att få dessa skitspottings att sluta och för att få barn. Vad som helst.

• ceke
    ernlia03 skrev 2011-01-05 11:13:24 följande:

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på ett gravidbesked just nu. Om/när jag inte är gravid känns det ju som hjärtat brister när man får veta, men försöker hålla god min. Men direkt jag blev gravid (och förhoppningsvis är det nu också) känns det snarare roligt med fler gravida. Undrar vad det säger om mig som person, usch, vill nog inte veta...

Det säger att du är en levande person med känslor!
  • Irmeline

Polarlantis: det är en skröna enligt bilbeln att man har ÄL från varannan äggstock. Det är flera äggblåsor som mognar i båda äggstockarna varje månad, de har ett "race för dominans" där en vinner och lossar först, och de andra skrumpnar ihop. När man får tvåäggstvillingar har två ägg mognat ungefär lika fort vilket leder till att båda "vinner" och lossar.
    Så det är helt möjligt att du får ÄL från samma äggstock igen!

Mmmbop Välkommen hit!
    Vi har haft en annan tjej i tråden som inseminerade också, MD77, men hon hänger nog mest i gravidtrådarna nu :) 

• Uppsara

Nu blir jag lite rädd att jag ändå missat ägglossningen, starkt utslag på söndagkväll och hade sex Lör, Sön och Måndag kväll men inte igår, Kan jag ha missat den eftersom jag borde haft äl måndag och ägget kan befruktas dagen efter äl.
    Eller har jag fel? Kan inte tänka på något annat och räknar o räknar dagar tills jag blir galen!!

Svagare testet är från Lör det stakare är Sön
  • Mmmbop
    Uppsara skrev 2011-01-05 12:05:47 följande:

Nu blir jag lite rädd att jag ändå missat ägglossningen, starkt utslag på söndagkväll och hade sex Lör, Sön och Måndag kväll men inte igår, Kan jag ha missat den eftersom jag borde haft äl måndag och ägget kan befruktas dagen efter äl.
    Eller har jag fel? Kan inte tänka på något annat och räknar o räknar dagar tills jag blir galen!!

Fast spermierna lever tre dagar efter samlag, ibland upp till fem dagar. Så du kan nog luta dig tillbaka och ta det lugnt!
  • mumwannaB

Uppsara - du behöver nog inte var orolig. Jag tror att det tom kan vara en fördel om spermierna redan är framme i äggledaren när ägget lossnar.

• Lavendia
    ceke skrev 2011-01-05 11:53:14 följande:
    Åhh, en läkare ringde precis och hon va super att prata med! Jag hade ju gråten i halsen också vilket hon nog hörde... hur som.. Hon va inne på att sätta upp mig i kön till en titthålsoperation redan nu.. men ville konsultera en annan läkare innan hon gjorde det. Tillsammans kom de tillslut fram till att jag ska fortsätta med Proveran de tre planerade cyklerna. Om det inte blir bättre, ska jag ringa ett nr, få en telefontid med en läkare (hon jag träffade förra gången eller denna läkaren) och då skulle de med största sannolikhet sätta upp mig i kön för en titthålsoperation. Och i maj kan en fullständig fertilitetsutredning startas.

Hon sa att på ultraljudsbilden från cystan jag tidigare haft, såg det ut som att det ev kunde ha varit en chokladcysta jag hade tidigare.. men den försvann ju av sig själv, så det är svårt att säga..

Jag fick även nr till psykosociala teamet för att få en kuratorskontakt då jag inte mår någe bra i detta, vilket känns sköööönt. Känns lite småunderligt att som socionom själv gå och prata med en socionom... men vi är ju alla människor som behöver stöd ibland.

Visst är det jobbigt och det känns tufft.. men måste säga att jag fått bra bemötande och blivit tagen på allvar av läkarna. Det känns bra. Och jag är verkligen beredd på att göra vad som helst för att få dessa skitspottings att sluta och för att få barn. Vad som helst.
    Åh vad glad jag blir för din skull Ceke!! Skrattande Det låter som det absolut är på rätt väg. Vad mycket det gör bara någon ser en och tar en på allvar. Go girl! Bra att du fått någon att prata med. Det behöver vi alla och jag går själv till psykolog i omgångar när jag känner att jag behöver jobba lite djupare med mig själv. Jag gillar det. Du som hjälper andra hela dagarna behöver väl få prata av dig om nåt!! Tack, vi ska ha det supermysigt, 4 timmar kvar inna vi åker, försöker jobba, går sådär..

Välkomna alla nya, intressant att läsa er bakgrund och hoppas allt ska går bra. Det ska bli spännande att följa! Så många som skriver så omöjligt att kommentera allt men suger åt mig som en svamp Skrattande Tack för att ni delar med er!
  • Irmeline
    Uppsara skrev 2011-01-05 12:05:47 följande:

Precis sådär tänker jag också!
    Hade utslag på stickan tors kväll och fredag dag. Hade sex torsdag, fredag lördag men inte söndag.
    Tänk om det släppte sent..
  • Jojjo77
    ceke skrev 2011-01-05 11:53:14 följande:

Vad underbart skönt att höra ceke! Dels att du fick ett bra bemötande och att de tar dig på allavr och att hjulet är igång. Jag hoppas verkligen att du blir av dina spottings och att du snart blir gravid! Det är väl underbart att det finns stöd att få från utomstående som är inlästa på specifika områden. Att ta hjälp av andra anser jag är en styrka, som tyvärr inte alla har. Kram till dig! Hjärta
  • Jojjo77

Uppsara - tror som Mmmbop att du kan ta det lugnt, de små rackarna kan leva länge, men jag förstår dina tankar.

Mmmbop - välkommen! Tråkigt med det du fått gå igenom. Bättre lycka nästa gång

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet