• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Jisses vad många inlägg det kommit idag. Har haft en jobbig och påfrestande dag på jobbet, dessutom påverkad av diet-omställningen, så jag ser fram emot att få komma hem och läsa igenom allt.

Ville bara först och främst säga GRATTIS Sanna77!!!!!! Inget dåligt plus heller! :)

• Polarlantis

Så kul att det händer lite positivt här trots vinterdeppen...även om jag inte är depp alls, älskar vintern jag Glad

Nu är jag nästan helt säker på att det är ÄL på G!!! Usäkta att jag tjatar...
    Men nu har jag fått flytningar och har ont på höger sida och börjat binda vatten i kroppen...såååå...kaaanske det bara funkar i alla fall?!!??! Man kan ju hoppasGlad Det som är misstänkt är ryggvärken och tröttheten...men det kan vara latmasken som spökar också FlörtVet inte om jag ska ta ngt digitaltest i helgen..känns lite som att kasta bort kr...eller så tar jag ett varnligt test igen och ser...hmmm...

• Jojjo77

Lite intressant läsning?
    *************************************************************************************************************************
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra

Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.
    I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).
    Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten. Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.
    Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.
    Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002. (www.niomanader.se)
    *************************************************************************************************************************

Överlag verkar det vara svårt att hitta något om vad män ska göra för att förbättra/öka sina chanser för att kunna befrukta en kvinna. För kvinnor däremot finns ju en uppsjö av tips. Konstigt tycker jag... man är ju två...

• Minnie69

Hade mannen på tillskott av både zink och folsyra, vad som gör det kontroversiellt är att det finns lite olika forskningsresultat vad gäller cancer, speciellt tror jag att prostatacancer risken ev ska kunna bli förhöjd av folsyratillskott. Många andra cancerformer ska risken å andra sidan sjunka för.

Jojjo77 skrev 2011-01-05 19:19:47 följande:
    ************************************************** ************************************************** *********************
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra
     (www.niomanader.se)
    ************************************************** ************************************************** *********************
  • Jojjo77
    Minnie69 skrev 2011-01-05 19:34:31 följande:
    Hade mannen på tillskott av både zink och folsyra, vad som gör det kontroversiellt är att det finns lite olika forskningsresultat vad gäller cancer, speciellt tror jag att prostatacancer risken ev ska kunna bli förhöjd av folsyratillskott. Många andra cancerformer ska risken å andra sidan sjunka för.
    Ja, det är väl det som är det otäcka med allt som rekommenderas att äta. Man blir ju onekligen sugen på att testa vissa grejer, men samtidigt är i alla fall jag rädd för om det finns tillräckligt mycket forskning kring olika preparat. Jag har ju ingen lust att göra varken mig eller mannen sjuk. Kan väl konstatera, igen, att man blir lätt knäpp av allt som har med graviditet och ökad fertilitet att göra, man läser ju allt man kommer över   kanske för att någon gång ramla på någon universalkur som gör att man blir med barn på en gång, typ igår! Tänk er det tjejer!!! Skrattande
  • Astrogirl
    Sanna77 skrev 2011-01-05 14:51:26 följande:
    Här är min dagbok som jag har för att hålla reda på allt...

18 dec X på dagen
    20 dec X sent på kvällen
    21 dec glad gubbe på CB ÄL test
    22 dec X sent på kvällen
    26 dec Ont i äggledarna
    27 dec drömde för första gången i mitt liv att jag var gravid
    28 dec stack som små små nålstick ett flertal gånger på samma ställe på efm på kvällen bubblar/sticker/drar i magen
    30 dec -2 jan vattniga genomskinliga flytningar, springer på toa hela tide, hinner knappt resa mig från toa inna jag är kissig igen. Känner mig som ett lik när jag vaknar på morgonen, känns inte som jag sovit på flera dagar.
    2-4 jan känns som jag har extrem menssmärta, ont i svanken.

Jättegrattis Sanna!!!
    Din dagbok låter nästan exakt som min fast en vecka tidigare. Hade också en hel del vattniga vita flytningar varje dag en veckan innan plusset den 28 dec. Kände värk/stick i ena sidan (typ i äggledaren) och på natten till den 28 och även natten till den 29:e hade jag rejäl värk i livmodern, precis som innan mens, så jag var nästan helt säker på att mensen var på g, men testade iallafall och fick ett jättestarkt plus precis som du. Underbart!! Hade ingen dröm dock, men min mamma drömde den 26:e om en begravning och i hennes drömtydningsbok så stod det att det skulle ha något med ett barn eller nyfödd att göra. Jag hoppades så klart att det var sant, men trodde inte då att vi skulle plussa eftersom vi inte lyckats tidigare. Både jag och sambon är såå glada nu. Vi har båda redan plöjt boken "Vänta barn" som vi fick från barnmorskan förra året när vi började försöka. Har inte varit så inspirerande att läsa den tidigare, men nu fick vi båda anledning att läsa den så då gick det fort.

Nu får du njuta av din graviditet och läsa på om vad du inte ska äta och vad du bör äta osv (om du inte redan har koll på det, för det hade inte jag fullt ut). Livsmedelsverkets hemsida är jättebra. Kram! 
  • ifyouweremine
    Jojjo55 - Jag har försökt få min make att komma ihåg att äta tillskott med zink och folsyra. Finns inget som tyder på att hans sperma skulle va av låg kvalitet, men lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Är det förresten nån av er som har gjort nåt sånt där spermatest som man kan köpa själv (dvs om era män gjort det)? Jag undrar hur tillförlitliga de är. Och hur man gör egentligen. Tänkte att ifall man köper ett sånt o testar och det visar sig vara dålig aktivitet så kanske man kan söka för det redan nu istället för att vänta ett halvår till.. Men samtidigt känns det som det skulle vara lite knäckande för maken om jag kom och bad honom testa det. Det är ungefär som att säga "jag tror det är fel på din sperma". Han blev nästan lite putt när jag tyckte han skulle äta tillskott nämligen, trots att jag själv gör det sedan 8 månader.

ernlia - Hur känns det i din kropp? Och fortsätter strecket bli starkare? Skönt att du inte blöder nåt! Måste ju vara jättesegt att behöva vänta så länge på att få det bekräftat, men samtidigt måste det vara skönt att kunna hoppas när det är ganska sannolikt att du är gravid. Vi andra svävar ju jämt i skengravid-dimman, men ett växande plus på stickan kan man ju knappast ta miste på.
  • ifyouweremine

Tänk att vi haft tre plussare på kort tid nu och sannolikt Ernlia också! Fantastisk början på året, hoppas det fortsätter i samma spår. Själv har jag gett mig in i varannan-dag köret igen nu.. Men jag vet inte, just den här månaden känns det bara helt lönlöst av nån anledning. Första gången jag tänkt så, innan har jag alltid varit positiv och peppad. Det känns bara inte som om jag kommer bli gravid denna månad.

Vi får se om det vänder.. hoppas, för jag känner mig helt oinspirerad i sänghalmen också. Dumt nog, det får ju inte bli att man bara har sex för att skaffa barn... Brukar ni sexa mycket även utanför tiden för äl? Här har det dessvärre blivit lite att vi kör slut på oss så mycket kring äl (förra månaden 8 dagar av 11 som sagt) att man inte riktigt orkar resten av månaden.

• Kattflickan

Essalady: Jag tror männen är lite mer känsliga än vi över fertiliteten. Min sambo åt redan sporadiskt en allvitamin så jag frågade bara honom om han kunde ta den lite mer regelbundet (efter att ha kollat att den innehåller zink o folsyra). Men att be honom göra ett spermatest skulle nog vara svårt, förstår ditt dilemma.

Förresten, aperopå katten så hoppas jag också hon känner på sig att det är bebis på G.

Nu har vi försökt en sista gång för den här ägglossningen. Vi orkar nog inte mer. Nu är det bara att gå i ide.

Millan 

• Kattflickan

Essalady; Plötsligt händer det! När du minst anar det blir du gravid ska du se!

Det har känts lite motigt för oss också den här veckan med varannandags sex.

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet