• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • AMC80

Nu är jag hemma och läsande.

Om vi börjar med dina mardrömmar så finns det sex huvudorsaker till dessa. Den som stämmer in bäst på dina borde vara:
    Många mardrömmar hos vuxna beror på rädsla kopplat till inre drifter såsom aggression, sexualitet, mognads- och förändringsprocessen, till exempel början på puberteten, förlust av sexuella kännedrag ålderdom och död. 

Om du drömmer att du är gravid: Ett nytt område av din potential eller personlighet utvecklas; en fördjupad relation med ditt omedvetna producerar ett nytt upplevelseområde - som ännu inte förverkligats men utvecklas. (I en kvinnas dröm kan det också referera till en längtan efter barn)

Om du drömmer att du föder: Kvinnor som drömmer om födelse längtar efter barn. En födelse handlar alltid om samma sak; början till ett nytt sätt att leva, ny atttyd; ny förmåga; nytt projekt. Men också om det gamlas död.

Apelsin/frukt: Erfarenhetens frukter eller ansträngning och det som kommer ut av den. (mjuka saftiga frukter kan representera kvinnliga könsorgan)

Mat i samband med en speciell person (skulle kunna liknas vid att apelsinen är babyn): Att hungra efter en relation med den personen.

Äta: Tillfredställa ett behov eller en hunger. Mat används i drömmar för att symbolisera känslomässiga behov. Hungran efter kärlek och omvårdnad.

Katt: Katter varnar oss för stämningar eller okända faror genom sin känslighet.
    Djurunge: du själv som ung; barnakänslor; längtan efter barn.

Sjukhus: Att vara involverad i eller behöva en läkedomsprocess beträffande kropp eller själ. Kan också vara oro beträffande hälsan (kan ju vara oro för att kroppen inte ska fungera som den ska inför att bli gravid eller under graviditet = min tolkning).

Springa: När det gäller att springa ska du fundera på om du möter det du är rädd för? (kanske att inte få plats på sjukhuset, inte hinna dit i tid = min tolkning)

Sammanlagt kan man förmoda att du längtar efter barn (man kanske inte behöver vara en drömtolkare för att gissa det på 100 % av dem som befinner sig i denna tråden). Vill du veta mer får du skriva mer om känslor sinnesstämningar, vad du såg, om något luktade i drömmarna osv. Alla detaljer spelar in på något sätt, men det mesta i dina drömmar lutar ändå åt barnlängtan.

• Saftmedbulle
    ifyouweremine skrev 2011-01-08 00:01:34 följande:
    annvian - Som jag har fattat det brukar man ha äggvitesekret i några dagar och det kan börja några dagar före äl, så att simmarna kan ta sig igenom och vänta på ägget några dagar där uppe. Fast samtidigt kan det vara så för oss 30+ att ägglossningen sker innan det blir glad gubbe på testet. Så det är svårt att veta. Förra månden fick jag alla ägglossningssymtom en dag och sen fick jag positivt på stickan först 5 dagar senare. Nu har jag lite äl-värk och sekretet börjar bli vattnigt vilket jag tror är stadiet före äggvitesekret. Ska ha ägglossning på måndag enligt min mens-app.
    Vi brukar försöka få till det när äl-sekretet börjar, just för att vara lite före...

Vad gäller mitt nick... Tror det var i början av den här tråden jag förklarade vad nicket betyder, men många av er var nog inte med då. Det kändes som ett självklart nick i den här tråden...

Nu väntar vi med spänning på nästa plus!
  • ifyouweremine
    millan och ernlia - Det stämmer som ernlia skriver att det är glandin som gör slemhinnan tjockare och lättare att fästa i, medan bisolvon gör slemmet tunnare och lättare för spermierna att simma igenom. Vet inte om bisolvon gör även slemhinnan tunnare men det verkar ju dumt i så fall? Tror inte glandin påverkar slemmet i alla fall, för det är ju till för att dämpa pms-symtom egentligen (och det med slemhinnan är en bieffekt). Om jag fattat rätt. Jag vågar nog inte testa nåt sånt där, tänk om min kropp redan har för tunt slem och så tunnar jag ut det ännu mer osv..

polarlantis - Vet inte hur det är med eeze men t.ex ipren och sånt har ju bara en kortsiktig negativ verkan på fertiliteten. Sen är det väl ganska många läkemedel som "garderar sig" just när det gäller graviditet känns det som.. ingen som vågar skriva "det är lugnt" så de slipper bli stämda om nåt händer..

annjan - Oj 17 år äldre! När jag var tonåring blev jag alltid förälskad i äldre män, så egentligen är det konstigt att det blivit en yngre både nu och min förra. :)

ernlia - Stämmer in vad de andra sagt, alla graviditeter är ju olika. Kan ju också vara att din kropp reagerar annorlunda på graviditeten nu eftersom du så nyligen varit gravid.

angående drömmar: En av de mest obehagliga drömmar jag haft var för kanske nåt år sen eller så. Då drömde jag att jag fick veta i ca vecka 25 att jag var gravid. Fick världens ångest eftersom jag hade festat på rätt bra hela tiden. Jag ville göra abort eftersom jag tänkte att barnet skulle vara helt förstört, men det gick inte. Sen föddes det i alla fall och det såg jättekonstigt ut, helt bränd över hela kroppen och lustig form på ansikte och huvud. När jag vaknade funderade jag på ett par vita månader.. :)
  • Kattflickan

AnnJan: Tack, jätteintressant! Ja, jag vet ju att jag längtar efter barn. Ibland är längtan nästan olidlig. Och känner en oro inför att inte kunna bli gravid gör jag ju!  Framförallt känner jag en stark oro över att nästa graviditet ska gå fel också.

Det var också en stor skillnad mellan de drömmar jag hade i tidiga tonår om att jag var gravid. I dem var graviditeten förknippat med något hemskt, typ jordens undergång. Var väl därför jag använde dubbelt skydd fram tills jag var 20 (p-piller och kondom).

Drömmarna som kom vid 28-års åldern och som jag fortfarande har är av en helt annan karaktär. Mycket mer detaljrika också. När jag drömde om kattungen kände jag exempelvis starka moderskänslor.

Jag tror nog att drömmar säger en del till oss om hur vi innerst inne känner oss. Så Ernlia, jag tror som jag sa tidigare att din dröm visar att du är orolig över att få missfall igen.

Tack Ann-Jan!

Millan 

• AMC80
    ifyouweremine skrev 2011-01-08 18:57:51 följande:
    annjan - Oj 17 år äldre! När jag var tonåring blev jag alltid förälskad i äldre män, så egentligen är det konstigt att det blivit en yngre både nu och min förra. :)
    Och här är det tvärtom, jag har nästan bara haft yngre (om man ska räkna de längre förhållandena).
    Men kärleken, den kärleken. När den slår till så struntar den faktiskt i åldern. Tidigare skulle jag aldrig i livet ens "dejtat" någon spm var "SÅ GAMMAL". Och nu är jag gift med en och jag har aldrig varit så lycklig eller kär innan. Jag ler till och med nu medan jag skriver om honom.

Verkar som du och jag bytte åldeskategori med varandra. Flört
  • ifyouweremine
    annjan - Ja det måste ha varit så. :) Tror jag aldrig har känt mig så uppvaktad och åtrådd som jag var med en betydligt äldre "fling" när jag var i 19-årsåldern. Det var lite förbjuden frukt då också, så det gjorde väl sitt till. Men över lag känns det som äldre män är bra på att uppvakta och få en att känna sig riktigt som en kvinna. :)

saftochbulle - Jag är ju också en "oldie" i tråden och minns att jag skrattade rakt ut när jag läste din förklaring till ditt nick redan då. :)

Ego: Den här månaden är utslaget på äl-stickorna nu när de är negativa betydligt svagare än de brukar vara, knappt synliga. Tidigare har jag haft klart synliga ändå. Konstigt, hoppas det inte innebär nåt negativt..
  • AMC80

Min BIM var beräknad på senaste mens. Men FF har ändrat mina datum så jag justerar mig i listan här med.

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    17 -- AnnJan ÄL 2 jan (2:a försöket)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

• ceke

Hej på er! Intressanta drömtydnigar!

En fråga... har någon av er känt av en känsla av att ha håll, fast inte håll, men samma känsla fast nere i tjejmagen? Hmm, hade i morse först nån brännande känsla o lite hugg, sen i eftermiddags typ mensvärk och nu "håll" i tjejmagen. Mycket mystiskt. Funderar på om det är lite likt så som det kändes när jag hade en cysta.. men är osäker..

Ska faktiskt bli spänannde med tempen i morgon bitti.. Hoppas på en till hög-hög temp, för då börjar tom jag bli nyfiken. Men spottar ju alltjämt. Suck. Två dagar kvar med proveran också...

Ernlia: Klart du ska skriva av dig i den här tråden! Jag tror som de andra att din dröm kan ha mycket att göra med rädsla över att det ska gå åt skogen igen. Det måste ju psykisk terror att gå o vänta på att få se att allt går som det ska den här gången!

• Kattflickan

Ceke: Mina första känningar av graviditet var håll och förstoppning! Brösten började växa först vecka 6. 

Nej, nu ska jag logga ur härifrån, blir som en drog att läsa en massa inlägg!

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet