• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Polarlantis
    Frk Svår skrev 2011-01-10 11:35:28 följande:
    Vi har försökt för  4 år sedan men den gången slutade det lite tråkigt och vi har haft en paus i "försökandet" och har nu börjat på nytt. Nu har vi bara hållt på sedan nyår i princip men man har ju lite taskiga minnen och erfarenheter från förra gången så allt kommer lätt tillbaka i skallen på en och man känner sig nedstämd och ledsen lite fortare än sist. Då tog det ca ett halvår innan man började noja och "tröttna" men nu känner jag att jag inte orkar och vill att det ska hända NU på stört. Sedan blir man orolig över om förhållandet håller en svacka till

Usch, jag får tårar i ögonen bara av att tänka på detta
    Men ush så jobbigt! men det kanske kan vara bra att få prata med någon på MVC kanske? vad säger din man? Hopplöst läge för utan barn kanske det inte heller blir bra liksom! men det kan juockså bli hur bra som helst denna gången, att allt går fint! Jag hoppas på det för er!!! är för oerfaren för att komma med råd...hoppas du finner ngn mer här som kan komma med tips hur man gör...
    STOR KRAM!!!
  • Frk Svår

Jag är i den sitsen nu att jag känner att barn är viktigare än allt annat. Jag vägrar tänka på ett liv utan barn, att åldras utan att ha barn osv. Jag VÄGRAR.

Tack för ditt pepp, Polarantis!

• Irmeline
    Frk Svår skrev 2011-01-10 11:35:28 följande:
    Vi har försökt för  4 år sedan men den gången slutade det lite tråkigt och vi har haft en paus i "försökandet" och har nu börjat på nytt. Nu har vi bara hållt på sedan nyår i princip men man har ju lite taskiga minnen och erfarenheter från förra gången så allt kommer lätt tillbaka i skallen på en och man känner sig nedstämd och ledsen lite fortare än sist. Då tog det ca ett halvår innan man började noja och "tröttna" men nu känner jag att jag inte orkar och vill att det ska hända NU på stört. Sedan blir man orolig över om förhållandet håller en svacka till

Usch, jag får tårar i ögonen bara av att tänka på detta
    Att utreda låter bra, då får ni veta om allt står rätt till och kan koppla bort det. Och om något inte är rätt så får ni den hjälp ni behöver.

Men visst kan det slita på förhållandet när det inte går som man vill..
    tom min man har varit otålig denna gång mellan ÄL och BIM och frågar om det känns något.

Tyvärr inte.. :(
  • Frk Svår
    Irmeline skrev 2011-01-10 11:42:07 följande:
    Att utreda låter bra, då får ni veta om allt står rätt till och kan koppla bort det. Och om något inte är rätt så får ni den hjälp ni behöver.

tom min man har varit otålig denna gång mellan ÄL och BIM och frågar om det känns något.

Det är det jag ser fram emot nu. Att antingen utesluta fel eller att få hjälp om det är fel. Men samtidigt går jag och är orolig över att det kanske är något fel man inte kan göra något åt Ja, ni hör ju hur nojig jag är...

Jag hade nog blivit mer tokig om min sambo gått och frågat om det känns något :-/
  • Irmeline

Puffar fram listan lite..

Finlandssvenska och Saftis, hur går det? Några tjuvtest? Känningar??

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    17 -- AnnJan ÄL 2 jan (2:a försöket)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

• Frk Svår

Ska man se riktigt krasst på detta så är det ekonomiskt sett bättre om jag inte blir gravid förrän om ca 3 månader. Då hinner jag jobba ihop en bättre föräldrapenning. Men nu är svägerskan gravid och jag blir ju inte mindre desperat av det Nä, just nu känns 2011 inte bra...

• Polarlantis
    Irmeline skrev 2011-01-10 11:42:07 följande:

Meeen, jag som sätter mina förhoppnignar till dig nu ju!!! Hålelr tummen!!!
  • mumwannaB
    Frk Svår skrev 2011-01-10 11:26:18 följande:

Hur gör ni för att det inte ska slita på förhållandet? Jag är som sagt en bortskämd skitunge och förväntar mig att sambon ska stötta mig psykiskt. Jag vet inte om han förstår hur jobbigt detta är för mig. Jag är av någon anledning helt 100 på att det är något fel hos någon av oss (jag tror ju att felet ligger hos mig) medan han tycker att jag nojar mig. Och det gör jag säkert men jag vill ändå ha lite tröst och stöd. Det ska bli riktigt skönt att få fastställt om det är något fel.

Det är svårt det där med att hitta en bra balans för förhållandet. Vi har snart hållt på i 2 år och tacklar det väldigt olika. Jag vill prata och han vill helst inte tänka så mycket på det, inte älta. Han har mer filosofin att vi försöker tills vi får ivf och mer kan vi inte göra. Jag har varit den drivande när det gäller att söka för utredning osv. men jag har varit väldigt noga med att poängtera att vi går bara vidare så länge han känner sig bekväm med det. Tex spermaprovet var känsligt. Det är ju liksom det som mannen kan bidra med. Han fick ta sin tid tills han kände sig redo.

Jag tycker att vi (än så länge iaf) har stärkt vårat förhållande i den här processen. Vårt framgångsrecept har varit att jag lugnar mig lite och inväntar honom så att vi verkligen har kännt båda två att vi gör detta gemensamt. Hoppas att ni hittar det som funkar och stärker just er.
  • Gris78

Essalady - så trevligt att ni är igång började ni igår eller än tidigare kanske??

Själv så att jag hoppats börja igår men snubben min sabbade planerna som vanligt, förhoppningvis så får vi till nåt ikväll. Känns som att man e lite sent ute. :/

Stor kram till alla er som har det tungt just nu.

• Irmeline

Kring den 17:e måste det bli åtminstone ett plus!!
    Med 5  BiMMAre på samma dag.. 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet