• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle
    ernlia03 skrev 2011-01-26 09:33:44 följande:
    Var på VUL imorse och fick se ett hjärta picka så fint! Läkaren ville ha mig till 6+4, jag tycker minst 7+1. Men det ska förhoppningsvis inte spela någon roll. Ska försöka att inte oroa mig alltför mycket och istället njuta av bröllopsdagen idag!
    Vad roligt att höra! Lycka, lycka, lycka till! Och grattis!
  • Irmeline
    Kekke skrev 2011-01-26 17:24:33 följande:
    Finns det nå båtfolk här inne?
    Min man är det.
    Han är gjord på en segelbåt, han hävdar att det är därför han är sån. 

Egentligen dålig "ursäkt".
    Mitt ex körde en sån också, han var gjord i alperna, därför han var så skidtokig. 

Vi planerar ju att göra barn i thailand i april, undrar vad det blir då, en soldyrkare kanske! Cool 
  • ifyouweremine
    kekke - Tyvärr inte mer än att jag tycker att det är väldigt trevligt att ro ut i en eka och fiska med maken på somrarna. :)

Hur går det för morgondagens bimmare?

Min mens är konstig även denna månad. 2 dagar med hyfsat mycket och sen tvärdött på dag 3.. enstaka droppar bara. Hade säkert kunnat bero på vätskebrist eller kräksjukan eller nåt men hade ju likadant förra månaden också. Det känns inte riktigt bra tycker jag.. Skönt att vara mens-äcklig kortare tid, men det känns inte riktigt normalt.. och jag är rädd att det beror på att ägglossningen inte funkar eller nåt. Obestämd
  • ifyouweremine
    Irmelie - Bara det inte blir en halv-thailändare så.. ;) Nejdå det blir nog en gästvänlig och trevlig dykare!
  • Pingla35
    ernlia03 skrev 2011-01-26 09:33:44 följande:
    Var på VUL imorse och fick se ett hjärta picka så fint! Läkaren ville ha mig till 6+4, jag tycker minst 7+1. Men det ska förhoppningsvis inte spela någon roll. Ska försöka att inte oroa mig alltför mycket och istället njuta av bröllopsdagen idag!
    Vad skönt! Försök att koppla av lite och njut och ha en trevlig bröllopsdag!
  • Kekke

essa: läste din press.. skulle lika gärna kunnat vara cekes..  :) förrutom åldern då... min tant är ett år äldre.. :) men annars så stämmer det in ganska bra..
    det var det där med fisket som fick mig att gå in o kika lite.. för vi har 2 båtar, en större för semester o en mindre för fiske o dagsturer.
    så det blir sthlm skärgård igen till sommaren misstänker jag..

• Pingla35
    Polarlantis skrev 2011-01-26 14:20:39 följande:
    Lägger in mig i listan för februari, inte en chans att det blivit något med en veckas bruna flytningar som startade en vecka före mensen! Ska så klart testa nu när jag har billiga fina tester från testlagret hemma, men det blir först till helgen.
    Dock satsar jag mentalt på februari nu och hoppas på att ÄL blir tidigare bara för att det här mensliknande kom en vecka tidigt! Men nu åker ÄL-testerna fram också, måste ju veta om det händer NÅGOT ALLS!
    Millan och Pingla77, vi håller tummarna för den 17:e för oss och för er alla andra resten av månaden så klartFlört Nu blir det plus i kubik hoppas jag!!! Skrattande
    EGO- Nu har stickorna kommit fram och används. inget tecken ännu vilket inte är någon överraskning men snart får vi inte vara trötta eller inte sugna längre. Här kommer inte någon undan med undanflykter. 
    Det där lät ju som att vi aldrig får till det. Men när man efter ÄL har kört på ordentligt går luften liksom ur en.

Har kommit hem från en ond, skön massage. Oj, vilka spänningar jag har i rygg och nacke. 
    Var tvungen att fråga lite om massage och graviditet och fick väl ungefär samma svar som tidigare skrivits i tråden. Att massörer helst inte masserar före v.12.
    Jag som går regelbundet måste alltså kolla när jag bokar in mig så att det helst är mellan mens och Äl så att man ev. inte påverkar något negativt. 
    frifantasi skrev 2011-01-26 15:00:30 följande:

Det där med timing alltså, en av alla mina superfertila vänner ville inte ha sitt andra barn i oktober eftersom hela släkten och första barnet fyller år då, så hon blev gravid så hon ska föda i maj/juni istället, men så praktiskt...!!! blir så trött när hon säger så till mig...... Rynkar på näsan

Jag struntar fullkomligt i när, bara ATT jag blir gravid....

Skämtade om detta med sambon igår. Blir lite avundsjuk/arg på de som kan planera när de ska bli gravida och håller med dig frifantasi om att huvudmålet för en annan är ju att bli gravid överhuvudtaget.

Kekke- Sambon är mer eller mindre uppväxt på segelbåtar. Svärfar har båt och resorna med den har gjort att jag blivit smittad av båtkänsla och skulle gärna vilja ha en själv.

• ceke

Essa: Kekke har rätt Gick in o läste och japp, kunde ha varit min pres

Irmelie: Tror det blir en soldyrkande dykare som älskar thaimat

Ego: Har varit hos kuratorn på kk idag. Det va bra! Blev helt slut dock.. Mår ju super dessa blödningsfria dagar o kände mig dum som gick dit först.. och trodde att jag inte skulle ha nåt där att göra. Men jodå. Det va nog bra. Jobbigt men skönt att prata. Och det bästa av allt.. hon har direktkontakt med läkarna och tillgång till journaler etc. Hon tog mig på allvar och ska till nästa gång (efter att jag ok:at det) prata med läkaren och höra vilka planer som finns, föra fram mina tankar, oro, etc. Känns skönt att prata med någon som liksom får betalt för att lyssna och prata, bolla och ge stöd.. och som är van vid just sådana hära frågor. Och inte bara få höra att vi inte försökt så länge än... samtidigt som hon normaliserar mina tankar och känslor, försöker få mig att ta en dag i taget, släppa kontrollbehovet eller i a f kanalisera det på olika saker som kanske ligger närmare i tiden och mer hanterbara att kontrollera.. Lite därför hon ville prata med läkarna också, för att se planen, så jag kan tänka utifrån dessa mindre steg istället för det stora att bara bli gravid.. Tja, ni förstår säkert vad jag menar... OCH jag inser också att dessa tankar ligger djupare än att jag bara mår dåligt när jag har spottings och bra nöär jag inte har det...

Faktiskt.. nåt som kan va intressant för alla.. Hon pratade om att det här med att försöka få barn är en stress som är jobbigt för alla. Så långt inge nytt... men just det här att speciellt vi som börjar verkstan i senare år är vana att kontrollera och planera våra liv. Sen blir varje mens som ett misslyckade och en sorg i sig, som man aldrig hinner repa sig från ordentligt innan nästa sorgebesked kommer i och med mensen. Hon menar att man kan tänka att det inte borde påverka så mycket då många vet att det kan ta tid, men att vi människor inte funkar så enkelt alltid.. och att tre veckor inte är tillräcklig tid för att faktiskt läka en sorg. I mitt fall inte heller konstigt att mina spottings gör att jag mår dåligt, då jag har endast en vecka att "läka" sorgen på vilket är alldeles för kort tid, innan nästa kommer, samtidigt som jag hamnar i nån slags kris och sorg som jag ännu inte behöver va i då jag likställer dessa spottings med att jag inte kommer kunna bli mamma.

Tja.. intressant teori och nåt att fundera över. Klok kvinna

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet