• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-06 21:35:29 följande:
    GRATTIS! Vad skönt att allt är bra, verkar ju väldigt lovande att det ska gå hela vägen denna gång.
    Mår verkligen bra av att höra sådana här solskenshistorier, är hoppingivande!

Stor Kram
    Tack men pustar inte ut ännu! Nästa gång Irmelie då kommer det säkert gå bra! Hoppas det är slut med tråkigheter för din skull! Hur går det med allt?
    Tredje gången gillt!?
  • Finlandssvenska

Nuärviredo - välkommen jag är också hyfsat ny här...

Grattis till alla som plussat.

Har själv varit bortrest några dar och hade ÄL igår men hade turen att ha sambon med på resan denna gång så vi har jobbat på morgon-middag-kväll dom senaste dagarna...Oskyldig

Nu är det bara att invänta BIM den 20 november och se hur det går.....

Uppdaterade listan:

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

~15 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    20-- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER
    3 -- essalady  ÄL 19 nov (4:e försöket)
    4 -- emmafemma  ÄL ~ 19-21 nov (andra försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Saftochbulle: BF juni 2011. (tog sig på sjätte försöket)
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• mallanis
    L Maria skrev 2010-11-07 14:10:50 följande:
    Urk, känner att det är utbrottsvarning ikväll om det spekuleras och undras över mitt drickande eller icke drickande...
    Svärmor är en jättego person, men ibland går hon liksom lite för långt... Hon sa vid något tillfälle, innan vi gifte oss, att hon gärna ville veta när vi skulle börja försöka få barn, så att hon var förberedd och kunde finnas där om något hände. Tanken är väl snäll och så, men fan heller - det är mitt och makens beslut och det är VÅR familj det handlar om nu! Jag vill inte dela allting med dem, det här är VÅR sak...

Nåja... Pingla77 - hur ser det ut? Besök än eller det finns fortfarande chans...?

Funderade lite på det här med att testa innan BIM och att vissa tester säger att de kan påvisa hcg si och så många dagar innan beräknad mens etc. Det måste ju variera och det man kan säga säkert är att ett antal dagar efter äl kan man påvisa hcg, inte ett antal dagar innan beräknad mens. Lutealfasen varierar ju, även om den är i snitt 14 dagar, och det betyder ju att om jag tex. skulle få mens idag (vilket skulle innebära en lika lång cykel som förra gången) så är jag på äl + 9 dagar. Det finns ju inte en chans att något test skulle kunna visa positivt redan några dagar efter äl väl - säg på BIM -4 (5 dagar efter äl)? Alltså bör man väl utgå ifrån äl och säga att det är möjligt att testa redan 7 dagar efter äl tex.? Har läst lite och när man läser det finstilta så står det ibland så, men när man ser reklam för graviditetstest står det ofta typ "känsligt test, går att påvisa redan 5 dagar innan beräknad mens" etc. För personer med kort lutealfas är det ju i princip omöjligt...?

Är som sagt på äl +9, så det kanske borde gå att testa snart... Fast om jag nu har klarat mig igenom helgen så kan jag lika gärna vänta till fredag (BIM med 14 dagars lutealfas)... Har lite molvärk och är lagom rädd att hon ska komma på besök redan - i så fall har jag ju väldigt kort lutealfas, vilket jag läst inte är den bästa utgångspunkten för att bli gravid...
    Det är värt att tänka på att finns en risk att om man testar flera dagar innan bim med de känsliga testerna att man får falska plus. Det beror på att testen reagerar på den mängd ett befruktat ägg utsöndrar MEN att ägget inte har fäst sig ordentligt  i slemhinnan än.  Enligt en av mina gynläkare så blir stor del av äggen (kommer inte ihåg men har för mig att han pratade om 60% eller mer....? Ta %-satsen med en nypa salt..) BLIR befruktade men att det altså är vanligast att ägget inte fastnar...
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Ansi30 skrev 2010-11-07 16:03:30 följande:
    Mellanis vad härligt att allt såg tipptopp ut! Nu kan du ju andas ut lite iaf! heja er!

Jag har 3 dagar kvar till BIM...testade i morse men det var heeeelt negativt Börjar också känna av lite lite mensvärk vilket jag ofta gör dagarna innan tant röd väl dyker upp. Det enda som gör att jag har ett litet hopp kvar är att brösten har gått ifrån att bara vara ömma (som dom alltid är innan mens) till att också sticka/klia. Men jag tror tyvärr  inte det är ngt med det... känner mig väldigt säker på att det inte har tagit sig denna månad heller.

Börjar bli svårt att våga tro på bebis "för egen maskin"....

Hoppas att alla har haft en bra helg iaf!!

Du är ju på försök 7 det brukar ju ta i snitt 7 månader att bli gravid ;) det finns ju en del som plussar på en gång och då bör det ju bli en del som får kämpa mer än 7  för att snittet ska hamna på 7 ;)  Du är ju enligt statistiken inte ovanlig så det är säkert ingen fara....fast jag förstår att det är drygt att vänta. När man försökt ett år finns det ju möjlighet att få utredning men dit är det ju LÅÅÅNGT kvar! Du blir säkert gravid snart!
    Tredje gången gillt!?
  • Sanna77

Välkommen Nuärviredo! Jag vart lika förvånad som du när jag insåg hur man gör barn Oskyldig Jag var inte alls intresserad de första 32 åren av mitt liv så jag har inte lyssnat så noga när ämnet kom upp bland bekanta. men å andra sidan har jag ju lärt mig massor nu istället Cool Lycka till på ditt första försök!

Själv sitter jag och känner efter om det känns som Tant röd är på ingång, antar att hon dyker upp i morgon bitti som vanligt. Och är det så så har jag haft världens galnaste cykel denna månad! PMS humör så det är löjligt och mina bröst har varit spända och svullna nu i 10 dagar! men jag måste erkänna att E kupa inte är så tokigt Drömmer

Återkommer i morgon för att byta datum i listan....

• Irmeline
    mallanis skrev 2010-11-07 21:35:01 följande:
    Tack men pustar inte ut ännu! Nästa gång Irmelie då kommer det säkert gå bra! Hoppas det är slut med tråkigheter för din skull! Hur går det med allt?
    Jodå det går bra, blöder fortfarande och ska på kontroll imorn.
    Hoppas jag slipper skrapning. Men om jag blir skrapad så är allt ute igen i alla fall.

Du som har lite erfarenhet, när får man ha sex igen?
    Måste man vänta tills det slutat blöda? Kan man få infektion annars? varför är risken för infektion större än vid mens? Vissa blöder ju tre-fyra veckor och jag är trött på celibat nu!
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-08 11:09:11 följande:
    Jodå det går bra, blöder fortfarande och ska på kontroll imorn.
    Hoppas jag slipper skrapning. Men om jag blir skrapad så är allt ute igen i alla fall.

Du som har lite erfarenhet, när får man ha sex igen?
    Måste man vänta tills det slutat blöda? Kan man få infektion annars? varför är risken för infektion större än vid mens? Vissa blöder ju tre-fyra veckor och jag är trött på celibat nu!
    Håller tummarna för att allt ser bra ut på kontrollen! 
    Hmm jag har för mig att vi tjuvade lite och hade sex innan jag slutade blöda helt, där på sluttampen! 
    Men jag blev skrapad så jag hade ju som "sår" i livmodern men får man ett vanligt mf utan vet jag inte om det är lika stor infektionsrisk? Men de klart ägget har ju suttit inborrat i livmoderslemhinnan så det kanske blir "sår" där också vid pillermissfall med... fast å andra sidan så blöder man ju ut slemhinnan?  J
    ag kommer inte helt ihåg tyvärr Irmelie vid mitt senaste mf så blödde jag bara några dagar- en vecka som vid mens. Mitt första ma som skedde för nästan exakt ett år sedan (lite extra nervös för att passera det datumet) blödde jag mycket mer... då har jag för mig att det höll på iaf 3 veckor =(
    Tredje gången gillt!?
  • ernlia03

Blir helt matt av hur mycket ni skriver. Flört Men det är intressant att läsa och i princip det mesta känner jag igen mig i. Tack och lov inte pratet om missfall, jag håller mig gärna ovetande om det ämnet också. Det är ju skrämmande hur vanligt det är, det hade man ingen aning om innan man började snöa in sig på "göra barn ämnet". Det är ju iofs bra att kroppen har ett eget system att rensa ut det som inte är ok. Men inte gör det ämnet lättare att tänka på för det. Usch, kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att få missfall nu när man ändå varit gravid i några veckor.

Jag vet inte riktigt vad det är med mig. Är inte direkt trött, men får ingenting gjort. Lusten till typ allt är borta, det mesta är bara tvång och jobbigt. Borde ju vara överlycklig och må skulle man tro. Men istället är jag mest bara irriterad och less på allt. Och om det beror på graviditet eller bara allmänt höstdepp vet jag inte, men jobbigt är det! Mår lite illa hela tiden, inte så att jag behöver spy, men lite molande så att man inte kan glömma det iaf.

Så, nu har jag gnällt av mig lite! Flört

• Irmeline
    ernlia03 skrev 2010-11-08 13:23:36 följande:
    Blir helt matt av hur mycket ni skriver. Flört Men det är intressant att läsa och i princip det mesta känner jag igen mig i. Tack och lov inte pratet om missfall, jag håller mig gärna ovetande om det ämnet också. Det är ju skrämmande hur vanligt det är, det hade man ingen aning om innan man började snöa in sig på "göra barn ämnet". Det är ju iofs bra att kroppen har ett eget system att rensa ut det som inte är ok. Men inte gör det ämnet lättare att tänka på för det. Usch, kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att få missfall nu när man ändå varit gravid i några veckor.

Jag vet inte riktigt vad det är med mig. Är inte direkt trött, men får ingenting gjort. Lusten till typ allt är borta, det mesta är bara tvång och jobbigt. Borde ju vara överlycklig och må skulle man tro. Men istället är jag mest bara irriterad och less på allt. Och om det beror på graviditet eller bara allmänt höstdepp vet jag inte, men jobbigt är det! Mår lite illa hela tiden, inte så att jag behöver spy, men lite molande så att man inte kan glömma det iaf.

Så, nu har jag gnällt av mig lite! Flört
    Känner igen det att inte sprudla av lycka trots att man borde. Man blir så trött att initiativförmågan försvinner.
    Men tänk på att det brukar bli bättre i trimester 2 (då är de största riskerna borta också) och de flesta brukar få mer energi, mer sexlust etc och bli sådär mysgravida som man föreställt sig!

Det kommer snart! Glad
  • Saftmedbulle

Mallanis:
     Känner helt klart igen din oro... Längtar tills v. 12, då det åtminstone påstås att det ska vara lite "säkrare"... Kände du att du fick missfall (sorry girls, ni som inte vill veta...) och i så fall hur kändes det? Som att få mens, eller? Men... vi måste tro att det går vägen för dig den här gången och jag står mer än gärna över den erfarenheten.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet