• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Håller med om alkoholfrågan... Den här gången har det slumpat sig så att det blev ett glas vin i torsdags (blev bjudna på middag på restaurang av min bror, som körde) och igår tog jag en öl, 33:a - hade vänner på besök och det spekuleras så himla mycket så jag kände att jag ville dementera något i det läget... Löjligt egentligen, men jag är inte den i kompiskretsen som säger nej till ett glas vin eller en öl "bara för att", så dricker inte jag börjar det pratas!
    Förra helgen var vi på 70-årskalas och då kollade min svåger och svägerska noga att jag tog vin till maten, viskade till varandra och när jag kommenterade det så sa de att de pratat om det innan vi åkte till festen...
    Imorgon ska vi på middag hos mina svärföräldrar och redan i går pratade svärmor om vinet hon beställt till middagen och sa "ja, ni får köra ner vår bil och gå hem!" (vi bor 15 min promenad från varandra). Vet i fasiken hur jag ska göra imorgon.
    Känns som man hålls gisslan...

Jag känner mig för övrigt lite småsugen på att testa, bara för att... Om man går efter 14 dagars lutealfas är jag på BIM -6, men går man efter förra cykelns längd är jag på BIM -1 och efter 28 dagars cykel på BIM -3... Men jag ska vänta till på fredag! Om hon inte dykt upp innan dess vill säga... Känner inte ett enda symptom...

• Gris78

Hallå hallå,

Här är mensen i full gång....antar att jag får räkna dag 1 från den 3:e nov (kanske 4:e tom) tror jag då det verkligen kom igång..på dag 25 hihihih

Trist Essalady mfl med mens, vi har november framför oss. En bra månad för plus!! 

• mallanis

Hej girls!  =) Nu blir det ett ego inlägg!

Var ju på vul igår och efter det blev det FEST!!! 
    Hade en underbar läkare denna gång! Vilken skillnad det kan vara!  Hon tog sig tid och vi hade en trevlig stund, hhahha. Som ni märker är det inget ledset inlägg från mig utan det såg bra ut!!!!!!!!  Hon höll bara på att skrämma ihjäl oss då det tog låååång stund (mannen och jag hann titta på varandra flera gånger ) innan hon sa något ..... men det berodde på att hon inte fick någon bra bild. Klimpen gömde sig men sen fick vi se ett foster med tickande hjärta innan det gömde sig igen men sen fick vi se den igen denna gång med huvudet ned och benen upp.... Åh vilken lycka!  Har dock bara en skitbild från besöket men gör inte så mycket.... Nu får vi bara hoppas att den fortsätter hänga med  och allra helst till juni... =)

Tredje gången gillt!?
  • emmafemma

Det låter ju helt lysande mallanis! Vad skönt! Då har ni verkligen anledning att firaSkrattande

För att återgå till aloholens vara eller icke vara innan BIM, så är det här med att "smyga" inte något problem för oss. Vi bestämde oss direkt för att vara öppna med att vi har börjat försöka. Ja, inte till våra kollegor då, men till familj och vänner. 

Vi vill kunna prata öppet om det, undvika spekulationer, undvika frågor som "är det inte dags snart" och är man lite nere vet de varför. Men jag förstår dilemmat om man nu inte är öppen med det. Då hade nog jag också smuttat på ett glas.

Nu har jag precis kommit hem från en familjemiddag och hällt upp ett glas vinGlad Maken kommer äntligen hem på måndag.

Ha en skön lördagkväll och söndag!

• mallanis

Japp vi firar! Mannen med en fin whiskey och jag ett stort glas mjölk!  hhhahhaha

Japp alkoholdiskussionen är intressant, jag drog också ner på min alkoholkonsumption inför graviditeten. Tänkte att det inte kunde skada? Men det jag läst och fått information om när man är ny plussad så vet man inte exakt När det kan vara skadligt för embryot med alkohol. Och det är därför att man rekomenderar att så fort man vet att man är gravid så ska man sluta med alkohol. Men enligt min läkare (överläkare på gyn) så finns det inga belägg alls för att alkohol påverkar i början på en graviditet. Ägget fäster i slemhinnan och gottar in sig och celldelningen inleds, först efter ett tag (kommer inte ihåg hur länge...) så börjar  mamman och embryot att dela blod och innan dess finns ingen koppling som kan överföra alkohol... Det är så himla komplext med celldelningen....och inte helt ovanligt att det går fel om man ska vara ärlig... men nu ska vi inte prata om sådana tråkigheter!

Tredje gången gillt!?
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-11-06 19:33:30 följande:

Japp vi firar! Mannen med en fin whiskey och jag ett stort glas mjölk!  hhhahhaha

Japp alkoholdiskussionen är intressant, jag drog också ner på min alkoholkonsumption inför graviditeten. Tänkte att det inte kunde skada? Men det jag läst och fått information om när man är ny plussad så vet man inte exakt När det kan vara skadligt för embryot med alkohol. Och det är därför att man rekomenderar att så fort man vet att man är gravid så ska man sluta med alkohol. Men enligt min läkare (överläkare på gyn) så finns det inga belägg alls för att alkohol påverkar i början på en graviditet. Ägget fäster i slemhinnan och gottar in sig och celldelningen inleds, först efter ett tag (kommer inte ihåg hur länge...) så börjar  mamman och embryot att dela blod och innan dess finns ingen koppling som kan överföra alkohol... Det är så himla komplext med celldelningen....och inte helt ovanligt att det går fel om man ska vara ärlig... men nu ska vi inte prata om sådana tråkigheter!

GRATTIS! Vad skönt att allt är bra, verkar ju väldigt lovande att det ska gå hela vägen denna gång.
    Mår verkligen bra av att höra sådana här solskenshistorier, är hoppingivande!

Stor Kram
  • Pingla35

Hej!
    här har tant röd inte kommit ännu och jag börjar fundera....
    Vi var på middag ikväll och jag har pratat med svägerskan om vi försöker men ingen annan i den sidan av familjen. Men det bjöds på vin och jag brukar ju inte spotta i glaset annars så jag försökte hålla mig ifrån vinet så länge jag kunde och satt och sög på samma glas i 5 timmar och drack en massa vatten emellan. Tror inte svärmor tänkte på det förrän hon erbjöd sig på att skjutsa hem oss och jag säger:- Jag kör.

Jag ska gå och vara social med sambon och syrran nu. Men kommer inte mensen i morgon får ni hjälpa mig att tyda mina kroppssignaler. 

• simtim

Roligt att det gick bra Mallanis! Alla tummar hålls för att det fortsätter som det ska till i juni.

Vad gäller alkohol så känner jag att jag blir lite småirriterad på alla som tittar och funderar över vad man dricker eller inte, och riktigt irriterad på dom som inte kan acceptera om man inte ville ha ett glas vin. Jag har dragit ner lite på alkohol, drack inte mycket förut heller men nu tycker jag det känns som att jag inte vill ha. Både för att eventuellt öka chansen att det ska bli nåt och för att det väl är bra för kroppen i allmänhet. Men det känns som om det finns rätt mycket press att man SKA dricka alkohol bara för att alla andra gör det/det är fredag/det är fest...eller vad det nu är. Äh, jag vet inte, nu låter jag väl som en suris, men jag tycker att alla ska få ha rätt att göra som dom vill utan att det ska leda till gravidspekulationer eller "men det är väl klart att du ska ha ett glas vin!"

Hoppas att alla har en bra helg!

• Kattflickan

Grattis Mellanis! Jätteskönt att det såg bra ut!

Pingla77: Visst har det bara gått nån dag efter BIM? Har du en regelbunden cykel? Annars kan det vara svårt att säga när BIM är, så har inte mensen kommit så kan du ju vara gravid.

Jag tycker också att det är lite jobbigt att man inte kan få vara nykter utan att behöva ett skäl. Insåg när jag läste emmafemmas inlägg att nu känner ju alla i omgivningen till att vår förra graviditet inte gick bra och då borde de begripa att vi kommer försöka igen och då borde jag inte behöva hymla nåt med alkohol.

Millan 

• simtim
    Kattflickan skrev 2010-11-07 01:14:42 följande:
    Grattis Mellanis! Jätteskönt att det såg bra ut!

Pingla77: Visst har det bara gått nån dag efter BIM? Har du en regelbunden cykel? Annars kan det vara svårt att säga när BIM är, så har inte mensen kommit så kan du ju vara gravid.

Jag tycker också att det är lite jobbigt att man inte kan få vara nykter utan att behöva ett skäl. Insåg när jag läste emmafemmas inlägg att nu känner ju alla i omgivningen till att vår förra graviditet inte gick bra och då borde de begripa att vi kommer försöka igen och då borde jag inte behöva hymla nåt med alkohol.

Millan 
    Precis - inte ska du behöva hymla. Jag tänker pröva ett tag att vara helt alkoholfri på middagar med vänner o sånt, så får dom undra bäst dom vill... Sen om det blir ett plus så småningom så har man vanan inne
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet