• timoa

4 missfall.. Finns det hopp?

ninni- gulle-jag förstår den hopplösa känslan! usch varför måste vissa av oss behöva gå igenom denna enorma prövning för att få ett litet barn?? jag kunde känns sån hopplöshet i att först inte kunna bli gravid på egen hand, att behöva betala 25000 per försök, lyckas för att sen hela tiden få MF....alltsomallt lade vi ner över 120 000....
    så blir folk runtomkring en bara "hoppsan-gravida", suck.,

annica- tack för grattis. ja det känns som jag kan slappna av mkt mer nu. sen kommer jag säkert bli orolig inför vul, men nu är det "värsta" över, hoppas jag iallafall.
    du är DUKTIG som kämpar med örterna! kram

• timoa

najje- usch ja du har oxå haft din beskärda del av detta, tyvärr

marieh- tusen tack fina! men tänk, om du blir gravid nu....säkert som annica sade-bara för att du inte "vill" blir det väl säkert så....och att det då går HELA vägen... hoppas...

• timoa

marieh- din fantastiska kämparkvinna-stor eloge till dig! förstår det känns tungt&hopplöst till&från, men du kommer igen, du har en stark tro på det du gör, det är positivt! har inga mer tips, du verkar ha "täckt" det mesta
    jag kör trombyl i tablettform sedan de satte in ägget, ska göra till BF, de är mkt behändiga att ta. dessutom söta, de är formade som små hjärtan.

najje- har varit på det mesta dock aldrig zonterapi, men har hört flera som gått & varit nöjda. tror absolut det kan vara värt ett försök. tänker på dig hoppas du mår lite bättre nu.

annica- ännu en kämparkvinna! faan vad duktig du är med örterna, applåd till dig! men visst är det sjukt hur man vänjer sig så småningom, de är ju fortfarande långt ifrån goda, men det blir mer&mer överkomligt att dricka dem.
    att inte din blödning kommit ännu....det är ju helt sjukt egentligen. vad är planen, ska du ringa & be att få skrapas om det tar alltför lång tid?
    jag mår iallafall bra, och ska fortsätta vara "hoppet i gravidvärlden", men inte allena så länge till tänkte jag, snart kommer ni en & en, det är min dröm. faan vad alla i denna tråd fått kämpa hårt, det vore väl botten om inte alla fick lyckas till slut. är nu i v14, är mkt lugnare nu än innan kub förra veckan, men fick häromdagen höra om en väns vän som gick på rul i v18 & där fanns inget hjärta som slog...och vips börjar tankarna....
    men ska försöka BARA glädjas, annars blir det olidligt.
    kram på er alla härinne!

• timoa

åååå vännen, förstår dig så precis på pricken!!!! jag har dessutom en nära väninna som är i EXAKT samma sits som du, dock är det makens syster som är gravid. hon har samma känslor, att hon ville vara först med att berätta för hans mamma.....det skulle bli det första barnbarnet....
    själv var jag med om nästan samma, min syster (då 42) RÅKADE bara bli gravid med sin nya man, vi var i exakt samma vecka det skiljde ett par dgr....detta var förra året i feb, hon ville göra abort jag fck MF hon valde då att behålla. det var VIDRIGT att se hennes mage växa på nära håll, att se min mamma & resten av familjen engagera sig & klappa på hennes mage. en massa "förbjudna" känslor dök upp, blev ju bättre när jag blev gravid igen på sommaren men fick ju MF och precis dagarna innan hon födde fick jag nästa MF..... var alltså gravid 3ggr under hennes EN graviditet.
    alla dessa känslor du känner är helt normala, kram på dig!

• timoa

ja, visst är det galet....fattar inte nu allt man gått igenom...jadå, hela familjen kände till alla MF, de känner ju även till att vi måste kämpa oss igenom IVF för att bli gravida, med alla dessa hormoner&äggplock mm, bara ETT försök kostar 23500kr så vi har ju fått lägga ut över 100 000kr på allt....men alla var väldigt förstående, speciellt syster min, vilket var oerhört skönt. men känslan fanns där, alla förbjudna tankar....
    kram på dig tillbaka !

• timoa

ninni- men herregud vad fruktansvärt!!! stackarn, kan inte föreställa mig
    förstår du brottas med dåligt samvete, men GÖR inte det, det har ju inte att göra med att du inte unnar henne ett barn, blir ju bara svårt att glädjas åt andras graviditeter när man själv är i din/vår sits.
    hon blir nog bara tacksam att få dela detta hemska som ju du oxå varit med om, ibland är det skönt att prata med ngn som förstår.
    usch, blir direkt så orolig när jag läser sånt, man tror ju man är relativt "safe" men hörde om en kompis svägerska som precis fårr reda på RUL att barnet inte levde..... undrar om jag nånsin kommer kunna slappna av...
    vet de varför?

• timoa

marieh- härligt att din puls är stabil nu, det går åt rätt håll
    skönt du fick mens iallafall, då du inte känner dig redo ännu att sätta kroppen i gravid-läge...

annicap- åååh vad skönt att allt verkar ha kommit ut nu, vad du har varit tålmodig måste jag säga!!! en annan har ju sprungit direkt på skrapning tidigare, allt för att inte förlora tid....men tror det är jättebra för kroppen att låta allt ha sin gång. kram!

flawless- ja jag känner igen dig sen tidigare i tråden, härligt att du "tittar in", förstår om du inte orkar skriva aktivt med tanke på hur du mår. trist att läsa om din "vän" , verkar inte vara så mkt vän tyvärr.... jo jag tycker visst man kan "begära" att hon ska förstå, eller iallafall förstå att detta är ngt som gör ont i dig, det är inte av illvilja utan för att du sitter i den sits du gör.
    på samma sätt som jag måste förstå andra saker i livet som är jätteviktiga för mina vänner men som kanske är självklart alt ointressant för mig. har en vän som förlorade sin katt för ett par år sedan, jag ogillar päljsdjur (har förmodligen att göra med att jag är allergisk) framförallt katter, men självklart förstod jag att hon var i djup kris då detta hände..... nu var detta kanske att jmf äppöen&päron, men men....

• timoa

bra initiativ marieh !

marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    "Förbereder mig för en ny graviditet bla med hjälp av TCM, traditionell kinesisk medicin.
    Har använt fragmin & progesteron, kommer att använda prednisolon vid nästa graviditet."

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det. 

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin  och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare  Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)
  • timoa

tack flawless! hoppas du hakar på snart...

marieh-ååå vad svårt...önskar jag kunde komma med ngt bra råd....har ingen koll alls på ÄL, stegringar, slem mm.... men du brukar ju ha en bra intuition så tycker du ska gå på den.
    jag har korta cykler, ca26dr, detta förklarar mitt FSH-värde som är lite på gränsen till för högt.
    men du verkar ju inte ha ett lågt sådant då du lyckats bli gravid så mkt...

mimme- grattis till dottern!

• timoa
    vilaa- trist med neg pregtest...

molle- har oxå hört om B vitamin. även Cvitamin tipsade en sköterska mig på gynakuten vid mitt 2a MA.

marieh-låter skumt med din cykel....hoppas den kommer i fas snart så du kan plussa i juni när var bröllopt förresten?

annica- tack fina du. allt bra med mig, nu börjar faktiskt magen synas, kan ändå inte riktigt fatta det, märker att alla missfall gjort mig galet bränd...men har känt små fosterrörelser så nog borde det leva ngt därinne.... ska på RUL 9maj vilket såklart är lite nervöst, hoppas allt ser bra ut.
    låter som ni haft en kanonpåsk! trist bara med blödningarna, har de upphört nu?

imorrn ska jag  & mamma åka till trosa på en SPA helg, ska bli gudomligt! oj vad jag ska sova...!
    sonen har fått pollenallergi & krafig sådan, så han är vaken mkt på nätterna och gråter för det kliar så sömn är en bristvara...

kram på er alla & hoppas ni får en kanonhelg!
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?