• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83

Ja det är svårt det här med Selma och hennes kompis, finns ju inga andra barn att leka med här omkring heller (bara ännu äldre barn) och Selma vill ju leka med henne. De brukar inte leka så mycket på förskolan för den tjejen förkunnade för mig en dag att "Jag leker bara med xxx där". Det verkar inte helt som Selma har kommit in i gänget på förskolan, men hon leker nu mycket med de tre utländska syskonen (som inte kan så mycket svenska än). De är också nya och leker mest bara med varandra annars, men nu har Selma kommit in i deras "gäng" och de leker bra ihop, och barnen lär sig svenska fort. De verkar supergulliga alla syskonen, och Selma har nog fastnat speciellt för den äldsta tjejen. Så det är kul!

Vi försöker vara lite observanta nu så att allt fungerar bra, vi tror ju inte att den tjejen är elak med mening eller nåt.

Suck, Arvid verkar mer förkyld igen idag, snorar som bara den. Själv har jag åkt på världens yrsel som jag tror hänger ihop med förkylningen, samt huvudvärk.

Zandra: Så skönt att du kan känna att du struntar i det nu, det är nog det bästa OM man klarar göra så. Jag tror säkert många kan känna sig övergivna av den situationen du är i, det är ingen lätt situation du är i nu.. Usch vilken förkylning, med feber och allt. :-/ Hoppas det känns lite bättre idag.

Barbamamman: Fy, prov redan! Låter inget roligt att plugga in det där. Vad kul att Abbe blivit 5 år redan, låter som han fick en toppenfödelsedag. Oj, inte lite ni fick shoppat! Vad kul med en systemkamera, det är så roligt att fota med en sån. Jaha, så Filippa har också en sådan kompis? Nu är ju de lite äldre än Selma och hennes kompis dock, hade de varit i Filippas ålder så hade jag nog också varit hårdare angående det direkt.

Ain: Oj, två kurser samtidigt, förstår att det blir ont om tid för annat.

Nu ska jag plugga lite teori...

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Hm, Selma brukar aldrig kissa på sig, men i förrgår kissade hon på sig TRE gånger, och igår en gång, och idag en gång. Kan det vara UVI eller kan de ha sådana perioder? Himla konstigt. Jag såg henne igår när hon kissade på sig, det var absolut inte så att hon glömde av sig för att hon var uppe i lek, utan hon stod helt still och kollade på oss, och började kissa.

• lunaria

barbamamma: missade att du skrev inlägg igår!! hur gick provet igår?? usch, avskyr muntliga prov, lätt att man glömmer av saker då. hoppas det gick bra för dig!!

ååh va kul med systemkamera, de tar ju verkligen de bästa bilderna . va ni har shoppat loss då, har ni vunnit på lotto?? .

kul födelsedag Abbe fick, förstår att han var nöjd
    ja usch här är Linn förkyld iaf, men halva förskolan ligger sjuk med feber så man går ju bara o väntar på att hon ska bli värre iom att jag också är sjuk!!

nä ungarna förstår ingenting. försöker förklara lite för Noah, men han har liksom inte förmågan att förstå saker som ska hända. han kan oftast bara relatera saker till saker som redan hänt någon gång, på det viset tror jag ju faktiskt att han har en diagnos.

x-girl: det där måste ju vara svårt just när det inte finns så många andra barn för Selma att leka med, men kul att hon iaf leker med de tre syskonen och att de lär sig svenska fort nu . konstigt att hon helt plötsligt kissar på sig, har det hänt något som gör det hela??

usch för förkylningar, hur mår ni idag??

jo jag vet att det kan vara normalt att känna sig övergiven, men jag är nog extrem. och Dan också för den del. man är som ett barn. igår började iaf han prata lite mer om hela situationen och han var väldigt ärlig och öppen. jag kände också att det var skönt att få ur mig saker om varför situationen blivit så som den blivit och varför jag känner mig sviken av honom. under ett svagt ögonblick hade jag nog lätt kunnat säga att vi tar och ger vårt förhållande en chans till, men det vore inte rättvist mot mig själv. sen idag hittade jag denna texten och det stämde in så bra:
    www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article13612893.ab

har inte så mycket att berätta. är fortfarande förkyld, bara lite mer förkyld än innan. Linn är också förkyld, men full fart på henne ändå. hon tjuter "den är min" om typ allt hon vill ha och slår Noah om han närmar sig det som hon då bestämt är "hennes". och så är hon ständigt i kylskåpet och röjer och äter upp typ all slags korv och en dag slickade hon ur burken med messmör!! så här aktiv som Linn är har då aldrig Noah någonsin varit, på dagis han hon ramlat ner från stolar och allt möjligt för hon är så snabb på att klättra upp på allt. bulor i hela pannan har hon nu dåObestämd. hur aktiva är era barn??

• 7 michelingodingar

Xgirl: svårt när det är så få för selma att leka med menkul att hon hittat syskonen där iaf barn brukar ju lära sig språk väldigt snabbt så enbra träning för dom o leka med selma ju!

stackars arvid hoppas han piggnar till snart!

hua ja jag kan säga att det vi ska läraoss är inte alls det lättasteFoten i munnen sen kan väljag tycka att varför ska vi lära oss vissa saker eg som t ex blodet och dess uppbyggnad och funktion Drömmer det vi ska arbeta med är ju administration

oj ja du kissar hon ner sig fler gånger så kanske du kanköpa såna urinstickor på apoteket som finns och kolla själv först om det kan vara en UVI hon har.

am zandra: haha ja jag såg att du nog missa mitt inlägg joo det muntliga provet gick bra jag var andre person som fick svara och först var det helt stopp ihjärnan när hon säger nämn ett huvudsökord jag hade inte kollat vilka ord som låg under huvudsökord och undersökord men jäklar jag fixade o svara rätt alla 3 gånger som jag fick frågan fick oxå tillbaka förra veckans hemuppgifter som jag klarade och i medicinsk dokumentation har jag fått tillbaka massor som vi gjort och på nästan alla papper  står det "Mycket bra" idag hade vi ett oförberett prov (fast dom som går sista året nu hade skvallrat och sagt att vi kommer få det ofta av denna lärare så jag läste på det vi gått igenom igår) och vi skulle ha 17 rätt av 24 för o bli godkända och jag läste mailen nu och fick veta att jag hade 22 rätt av 24 tjoohooooo

haha nää vi har faktiskt lagt om lånen och höjt ena lånet så vår månadskostnad sjunker plus att vi betalar av en del småskit vi har och sen kan vi bygga ut huset som planerat plus ha lite pengar över så detär därför annars hade vi inte kunnat köpa en del grejjer utan fått vänta

men fy är dusjuk igen krya på dig och linn med!!

hehe jaa du så aktiv som Linn är är inte agathon precis men det börjar komma, han har lärt sig gå nu och dessutom börjat klättra upp på stolar men annars har ju fredrik och abbe varit så där otroligt aktiva medans dom andra lite mer lugnaav sig!!

usch jag tror vi fått en sängvätare och jag är desperat snart Freya har ju varit torr sen 1,5 år tillbaka(lite återfall då agathon föddes men det rättade ju till sig snabbt) men de senaste månaderna nu så kissar hon ner sängen fullständigt i stort sett varje natt och hon fick ju ny säng+madrass och madrassen är indränkt i  kiss nu köpte vi 3 plastad frotte på Ikea plus 2 jättestora plastad frotte som man täcker hela madrassen med men detta håller inte så jag måste ringa BVC och fråga vad tusan jag ska göra!!! 

• Ain

Vad manga kissiga tjejer.... Miriam har ocksa börjat kissa pa sig. Sedan kanske tva veckor sa kommer det i trosorna säkert en gang per dag. I början trodde vi att det var för att hon glömde bort sig, men nu börjar det kännas lite väl länge, sa imorgon ska jag lämna ett urinprov fran henne till hennes barnläkare sa far vi se om det är uvi eller nat...

Vad kul att det gar sa bra för dig barbamamman! Jättekul med studierna och sa. Jag är nog inte riktigt lika flitig som du verkar vara  Och vad bra med lanen ocksa!  

Zandra: jo, Benjamin är väldigt mobil. Han klättrar över allt. Till och med klätterställningar för stora barn lyckas han ta sig upp pa. och alltid alltid är han pa borden och sa. Fast han har inte fattat att man kan skjuta stolar för att tex ta sig in i kylskapet.

Men annars verkar ju Linn vara väldigt framat. INte bara hur pass rörlig hon är utan även spraket och självständigheten och mognaden. Kanske du har ett högbegavat barn! Alltsa seriöst verkar hon vara väldigt högbegavad. Det kan ju ändra sig men annars har hon  manga "symptom" som högbegavade barn har. (och da menar jag faktiskt mycket högbegavade, inte bara lite smarta).  

• lunaria

barbamamma: wow, blir verkligen imponerad av hur duktig du är i skolan, och precis som du säger så verkar det ju inte vara så lätt ämne!! jag har alltid haft svårt med kroppens funktioner så jag hade säkert kuggat i det där . skönt att allt går så bra . hade önskat det gått såpass bra för mig,men jag ligger efter denna veckan också...

åh va skönt att ni fick sådär mycket pengar pga lånen, minns ju att du berättat om det nu när du sa det, men det kopplade inte först . skönt att kunna köpa sig saker som är lite bättre. just kamera är ju så kul om man slipper få suddiga bilder.

Ain: jaha du tror att Linn är högbegåvad?? det har jag aldrig ens tänkt tanken på. för vår del när vi har haft Noah så kan man liksom inte jämföra de två, så det har varit svårt att veta hur hon är jämfört med barn i sin egen ålder. men på dagis leker hon ju med 5-åringarna. tycker det är jätteskönt att de blandat alla åldrar denna höst för Linn verkar tycka det är roligt med de äldre tjejerna som är med henne. men det är just det där med självständigheten man har undrat över, alla verkar ju fortfarande ha barn med lite bebis-tecken kvar, men Linn har ju varit rätt så självständig ända sedan hon lärde sig sitta själv och då började leka med Noah. ibland känns det nästan som att Linn är äldre än vad Noah är, det är lite konstigt. märks också att hon är kunskapshungrig, vill helst kunna allt nu och helst tidigare OCH framförallt själv . jo hon använder det mesta som redskap för att nå det som hon vill. går i trappan gör hon helt själv och fort börjar det gå, medan Noah ofta vill att man ska hålla honom i handen ner. knasigt det blirDrömmer.

ni verkar ju vara många som har problem med att barnen som kissar på sigRynkar på näsan. så jobbigt!! det bekymret har iaf inte vi, Noah lär säkert bli 5 år innan han lär sig gå på toa. helt hopplöst, han vägrar totalt. men det är faktiskt skönt för ena tjejen i Stockholm har en son som är lika gammal som Noah och har fått diagnosen autistiskt tillstånd. allt som hon berättade om honom  stämde in på pricken på Noah. det kändes faktiskt skönt. och just det där med pottträningen hade inte gått så bra för de heller. men det är sjukt, deras utredning tog 2 månader, medan vår kommer till att ta en evighet. ringde till barnhabiliteringen idag och det är så många denna höst som ska utredas så hon visste inte när Noah stod på tur. så "någon gång i höst" sätter utredningen igångObestämd

nu är det äntligen helg snart, har varit en jobbig vecka pga denna förkylning. men denna natten var första natten sen måndags som jag inte vaknade pga hosta, nysningar eller feber. ska strax hämta ungarna, saknar de så mycket nu. önskar er en trevlig helg!! kram

• Ain

Tja, det är ju svart att säga om ett barn är begavat eller inte, bara pa vad man läser pa ett forum. Tex är det svart att veta om du övertolkar vissa saker, eller om Linn verkligen säger saker exakt som du skriver det Men av det du skriver sa verkar hon ju inte precis o-intelligent. Och just att hon pratar tidigt, är tidig även motoriskt, verkar äldre än hennes alder, tidigt verkade första relativt komplicerade sammanhang osv.. sa verkar hon nog ganska begavad faktiskt. Om hon tex redan nu pratar i 3-ordsmeningar sa är det väldigt tidigt. Miriam var tidig och pratade i 3-ordsmeningar vid tva ars alder. Och det var som sagt var tidigt...

http://giftedkids.about.com/od/gifted101/p/how_to_identify.htm

http://www.helium.com/items/1371302-how-to-tell-if-your-toddler-is-gifted

http://yourwisdom.yahoo.com/your-family/5-developmental-signs-toddler-gifted-article-acid.html

• lunaria

Ain: ja alltså många saker hon säger är det nog bara vi som förstår, men exempelvis nu när hon säger "den är min", det tror jag inte att någon annan skulle kunna misstolka. och på dagis förstår de vad hon säger. idag sa en förskolefröken att hon börjat säga Lola (alltså carola) och det är något som alla småbarnen säger. men det är inget som vi har hört. det är ju inte alltid så rent tal, men en del saker hon säger låter ju renare än vad Noah säger. och sen var hon ju extremt tidig på att börja prata, minns hur tidig hon var med att säga "hej" och hejdå,. allt stämmer ju överens med den första sidan att förklara det hela på. men det lär ju visa sig förr eller senare . oavsett är det ju kul att hon är så framåt, samtidigt som man är lite ledsen för att ens bebis inte var bebis så värst länge . var förresten en rolig sak som Dan berättade idag: när han hämtade barnen igår så regnade det och då satt Linn under regnskyddet i vagnen och sa "hej, hallå, heeeej" alltså i olika tonlägen och lite så där skämtsamt  med att säga det på olika vis och en dam som gick förbi höll på att skratta ihjäl sig .

vi ska snart äta lite tacos, jag längtarTungan ute. vi var så himla sugna på kräftor, men de är slut i varenda butik redan . fattar inte det, minns det året när jag var gravid med Noah, då åt jag ju kräftor varje helg tills dess han kom ut!! så nästa år får man väl hamstra så fort de börjar säljas .

• Xgirl83

Fick just veta att min pappas sambo har skelettcancer i huvudet. Livet är orättvist!

Zandra: Förstår att det är väldigt lätt att börja tvivla och tänka att han kanske bättrar sig osv. Men det är nog rätt beslut du har tagit. Låter mysigt ändå att ni ska äta tacos tillsammans, fast synd att det inte blev kräftor. Ja Linn verkar ju verkligen framåt! Visst klättrar Arvid och har sig så man kan bli gråhårig, men jag tror ändå Linn är snäppet värre. Och hon höll ju på så så tidigt. Och Arvid säger ju fortfarande inte mycket mer än "hej" och några andra sådana ord. Men han visar tydligt vad han vill ändå, pust! Förstår att det känns skönt att prata med någon som har ett barn som liknar Noah så mycket.

Barbamamman: Vad duktig du är som lyckades så bra på proven ni gjort. Jahaa, så det finns UVI-stickor på apoteket?? Det visste jag inte! Nu har hon dock inte kissat på sig sedan det jag skrev sist, men blir det mer olyckor nu så går jag genast till apoteket. Så jobbigt med Freya. Önskar jag hade några tips, men det har jag inte alls.

Ain: Jaha, så ni har också problem med kiss?? Ja sådär med kiss i trosorna hade ju Selma länge ungefär då hon blivit blöjfri, men då hade det nog bara samband med potträningen då. Förstår att ni funderar över UVI för Miriam borde ju inte plötsligt få problem med det nu tycker man.

Jo jag måste berätta, idag var ju Andreas hos arbetsterapeuten, och då berättade han att detta är fas 2 i utredningen, MEN utredningen är för ADD??? Arbetsterapeuten dubbelkollade i datorn och såg inget om att det skulle vara nåt annat. Förvirrande är väl det minsta man kan säga. Men vi får väl se var det slutar.

Imorgon ska Selma åka med sin farmor och hennes man till "bonus-faster" och hennes barn på kalas på Tjörn. Kusinerna kommer också dit så det blir nog kul för henne. Och vi får en lite lugnare dag. Och på söndag blir det Ullared!

• 7 michelingodingar

vilka små kisslisor vi har då bara för att jag skrev så så har Freya intekissat ner sig på flera nätter!! kan ju hoppas det vänder igen annars får jag ringa bvc. Maken var ju sängvätare som liten och det sluta med att han fick sova på såna där lakan som larmade och skrämde slag på honomObestämd visserligen så var det effektivt så nån nytta gör det väl  men att vakna upp till ett brandlarm kan inte va någon höjdare

Ain hur gick det hos läkaren är det Uvi?
    det konstigaär att jag inte upplever själv att jag är flitig i skolan så och inte att jag läst på så enormt som jag gjorde typ i grundskolan och gymnasiet för att där knappt klara mig så jag är fortfarande lite förvånad känner att jag är kanske inte så korkad som jag ofta känner mig!!

Am zandra: haha ja men vi är så  olika jag hade säkerligen kuggat i de ämnen du läser jag har ju alltid varit fachinerad av kroppen och läkare, sjukdomar osv så det är "naturligt" för mig och säkert därför som jag har lättare att ta in det jag läser eftersom jag har ett sånt intresse min önskan som liten var att bli barnläkare men jag inte läshuvud till det så jag håller mig till de nivåer jag klarar
    tråkigt att du kommit efter så pass i skolan hoppas du kan ta igen lite grann iaf

Noahs potträning kommer ska du se alla barn är så olika och så olika redo för det !! alwin blir ju 3 nu och vi har försökt lite under sommaren men märkt att han är inte redo helt enkelt så det får vara sålänge minns att fredrikvar nog inte blöjtorr förrens just mellan 4-5 år.

Xgirl: men fy vad hemskt jättekram till er!!
    ja detfinns stickor påapoteket  att köpa kommer inte ihåg hur många det var i ett paket kanske 5 st och kostade inte så jättemånga kr har du köpt och kollat henne?

vad konstigt att Andreas ska utredas för ADD för det var väl inte det från början?

åhh har haft några kanonbra dagar; i fredags hade vi först 2 lektioner och sen självstudier och då jag inte ligger efter med något så kom Uno upp till skolan och vi gick och åt lunch i lugn och ro och sen strosade lite på stan där och jag köpte 2 nya tröjor och så lite till barnen innan vi sen åkte hem sen igår så tog syrran med sig barnen till Busfabriken (abbe önskade i födelsedagspresent så vi betalar ju för alla barnen utom abbe men det barn som fyller år får välja om syskonen ska med och det brukar alltid vara att dom vill att dom följer med) så när dom åkt så åkte jag och uno iväg till ett ställe som heter Oskarshamn och där fikade vi o strosade på stan innan vi sen åkte för o kolla på en bil som uno ville köpa så det blev en bil som vi ska hämta idag unos leksaksbil en opel tigra tror jagden heter fick ner priset till 2000 kr då det är  lite o göra!! sen hade vi kalas för abbe igår kväll för släkten

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)