• englamax

LindeMammor2005

Det var en gång ett gäng gravida tjejer i lindesberg
    som gillade fikabröd i mängd.
    En av dessa tjejer startade en tråd
    för att de skulle kunna prata, fika och ge varandra råd
    Tjejerna blev bara fler och fler, och
    magarna växte bara mer och mer.

Nu har de flesta bebisar kommit ut,
    men någras graviditeter är ännu ej slut.
    Vi fikar och fikar och pratar på
    och är alla glada att vi så många vänner kunde få.
    Nu när vi har fått våra bebisar behöver vi fortfarande stöd och råd
    och därför startar vi nu denna tråd!

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Molaris (Cissie 29 år Rya, Lindesberg)----------Tindra 1/5 3050g Längd 50 cm
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48
    Annizz (Anna 20år Fingerboda)------------------Jenna 3/9 3950g längd 51
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------Max 3/11 4010g ,längd 50
    Malmhagen (sara 22år Lindesberg)------------ Victor 14/12 04 3425g längd 50

*gravida 05*
    Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------

• Svar på tråden LindeMammor2005
  • englamax

cicci- precis så tänker jag med! det spelar nog ingen roll hur mycket pengar man har man lär sig nog sätta sprätt på dom ändå...

petra- tack nu känns det bättre ...men ohhh va ajg ryser, grisen sitter och gnisslar tänder!! hur e det med jonas? kan tänka att han tvärslockna efter fika träffen?

• MaLevi

Johanna - Detta med lönen måste ändra. För förskollärare får samma utbildning som lärare inom de tidigare åren (som det så fint heter) och de tjänar lite mer. Helt idiotiskt, enligt mig. Så om du går utbildningen kan du även hoppa in som lärare i de tidigare åren

Petra - Det som vi pratade om i tidningen var att vedevågskolan och stadskogskolan har varit på studiebesök i frövi för att se hur de gör praktiskt matematik och svenska. Hoppas verkligen det kommer hit till byn, det är det bästa sättet att lära sig på enligt mig

Detta med CI-implantat är väldigt intressant. Under min teckenspråksutbildning fick vi frågan, "om du skulle få ett dövt barn skulle du då operera in CI för att ni själva är hörande och har en hörande omgivning? Eller skulle ni erbjuda utbildning i teckenspråk till er omgivning?" Svåra frågor eftersom en operartion är endå en operation med alla dessa komplikationen och barnet är så liten när det opereras och sen görs operationen om med jämna mellanrum.
    Vad skulle ni göra? (tror nog jag vet eftersom det bara är jag som kan tecenspråk men roligt att fråga ändå )

• Brodsmulan

Jenny.. jag skulle då göra en mittemellan sak.. jag skulle lära omgivningen tecken som stöd för finns inget väldigt bra anledning till operation skulle jag inte operera, så enkelt var det. Och att lära sig teckna lite enkelt är inte svårt, speciellt inte om man är under 20år.. vilken fördom.. nä, men ju yngre desto lättare tar man in och även gamla farmor skulle säkert fica ett femtal tecken.

• Peand

Johanna - Gårdags kvällen var bra men det var faktiskt bättre förra året, tycker iallfall jag! Men det är ju alltid lite roligt att komma ut och skratta en kväll, var länge sedan sist

Nu är min store disco kung och stuffar runt för sista gången denna termin. Tanke på att dansa med en tjej är fortfarande helt skrämmande Undrar vem han dråss på?

• Molaris

Johanna- här rosslas det oxå en hel del! hörde ju på max att han lät lik tindra då vi träffades. Henrik var i kontakt med bvc i måndags men de tyckte att så länge hon inte får de här pip ljuden när hon andas så var det inget!
    Men jag vet att när Emelie var liten så var det samma sak och då fick vi bricanyl att ge henne till natten för att kunna andas lite bättre!
    Så jag funderar på att höra av mig till vc på måndag om det inte blir bättre!
    Är lite skraj ioch med att vi åker till norrland på tisdag och närmaste läkare ligger 10 mil bort! ( det är man ju inte van vid!). Och hal och fin vinter väg är det oxå.
    vet inte om detta var till någon hjälp men.....

• Peand

CissiE - Det är klart att du ska höra av dig till VC på måndag om det inte har blivit bättre. Skulle jag ha gjort framför allt när man ska ge sig upp i vildmarken
    Är hon täppt i näsan också? Det är Jonas och det jag tänkte på var ju detta med att flyga....Mycket nässpray och något gott i nappflaskan vid start och landning så brukar det ju ordna sig. Fast det där kan du nog bättre än jag Jag har ju bara flygit 1 gång med ett litet barn.....

• Brodsmulan

Jenny.. en bra anledning för min del skulle vara att det skulle förbättra väldigt mycket för barnet och inte för omgivningen. Om jag tar ett exempel på hur jag redan agerat. Rasmus hade ju ganska stora problem som liten och då har vi alltid varit öppna utåt med att han har svårt att kombinera handling/orsak/konsekvens så för att underlätta för både omgivning och honom så gav vi ut den informationen. Samtidigt så försökte vi även få honom att förstå och bemästra sina handlingar. Så i fallet ett hörselskadat barn så skulle jag då alltså om det inte gagnade barnet ordentligt skulle jag lära mig teckenspråk, ge mina närmsta ett bra tecken som stöd och lära barnet kommunicera med händerna på både avancerat och lättare sätt.

• mary1

Hej
    Jag har en fråga till er som pluggar på distans. Hur går man till väga? jag skulle vilja börja plugga upp mina betyg går det när man är mammaledig?

• Brodsmulan

mary.. går alldelens utmärkt Jag gick på Masugnen först och kompetensläste, började våren 2000 och var klar sommaren 2002, då var min minsta 2-4½år. Du kan börja med att kontakta Nina Sundberg eller nå'n av de andra tre vägledarna, men Nina är bäst tycker jag.. nina@masugnen.lindesberg.se och kolla vad du skulle behöva läsa in/upp och se vart fortsättningen skulle kunna bli. Finns flera program där, eller på Campus Kopparberg om du skulle vilja fortsätta högre.

Svar på tråden LindeMammor2005