• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:48:33 följande:
    Jo, men var menar du att de ska bo under åren de studerar och fram tills att de får ett jobb som eventuellt leder till att de kan köpa en bostadsrätt. Det var väl det Alcaviola menade. Under de åren så bor väl trots allt de allra föesta i hyresrätt. Även om det innebär att de "bara betalar till någon annan"
    Jag menar att vi som föräldrar då kan hjälpa till att köpa den där BR. Så gjorde mina föräldrar och så har många av mina kompisar också fått hjälp.
  • Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:54:47 följande:
    Jag menar att vi som föräldrar då kan hjälpa till att köpa den där BR. Så gjorde mina föräldrar och så har många av mina kompisar också fått hjälp.
    Ja det är ju bra om man kan det. Men att "du inte förstår varför man skulle vilja bo i hyresrätt" är ju ganska larvigt skrivet eftersom alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, oavsett om man pluggar akademiskt eller inte.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:01:41 följande:
    Ja det är ju bra om man kan det. Men att "du inte förstår varför man skulle vilja bo i hyresrätt" är ju ganska larvigt skrivet eftersom alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, oavsett om man pluggar akademiskt eller inte.
    Jag har själv bott i hyresrätt, i städer där det inte vara några problem att få en. Det betyder inte att det skulle vara något mål i sig för mig att bo i en. Och kommer inte heller tycka att det är det bästa alternativet till vårt barn, eller för vem som helst. Så då säger det sig självt att jag inte kommer att lägga pengar på ett mål som jag inte önskar nå. Hmm, kanske blev det rörigt nu?
  • Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 14:05:28 följande:
    Jag har själv bott i hyresrätt, i städer där det inte vara några problem att få en. Det betyder inte att det skulle vara något mål i sig för mig att bo i en. Och kommer inte heller tycka att det är det bästa alternativet till vårt barn, eller för vem som helst. Så då säger det sig självt att jag inte kommer att lägga pengar på ett mål som jag inte önskar nå. Hmm, kanske blev det rörigt nu?
    Även om det inte är ett mål i sig så ändrar det väl inte det faktum att många människor någon gång i livet (kanske främst när man just flyttat hemifrån) har behov av att bo i en HR. Då kan det vara klokt att ha lite ködagar, i mitt tycke. Så.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:08:32 följande:
    Även om det inte är ett mål i sig så ändrar det väl inte det faktum att många människor någon gång i livet (kanske främst när man just flyttat hemifrån) har behov av att bo i en HR. Då kan det vara klokt att ha lite ködagar, i mitt tycke. Så.
    Vi kanske ska sluta spamma tråden nu men jag är generellt emot att planera 20 år framåt i tiden oavsett vad det handlar om.
  • lightfish

Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv .

• Cornellia

Nu har jag inga barn, men om jag hade skulle jag inte ställa dem i bostadskö.
    Det är väl i princip i storstäderna som detta är ett problem, och varför skulle jag uppmuntra mina barn att flytta dit?

• Kokomo
    Cornellia skrev 2010-10-05 14:43:31 följande:
    Nu har jag inga barn, men om jag hade skulle jag inte ställa dem i bostadskö.
    Det är väl i princip i storstäderna som detta är ett problem, och varför skulle jag uppmuntra mina barn att flytta dit?
    De kanske har egna viljor?
  • Cornellia
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:45:28 följande:
    De kanske har egna viljor?
    Ja absolut, men då får dom lösa det själv oxå.
    Som sagt, varför skulle jag uppmuntra till något jag inte önskar?
  • Kokomo
    Cornellia skrev 2010-10-05 14:49:13 följande:
    Ja absolut, men då får dom lösa det själv oxå.
    Som sagt, varför skulle jag uppmuntra till något jag inte önskar?
    Det är skillnad på att uppmuntra och att stödja någons önskan. Dvs om ditt barn vid 14 års ålder säger att hennes/hans högsta dröm är att bo i Stockholm/Göteborg/Malmö, då kan jag tycka att det är schysst att hjälpa till och försöka underlätta att uppfylla den drömmen några år senare.
    Men det är väl olika antar jag.
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?