• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • 7 små apor
    Puls skrev 2010-10-04 22:26:20 följande:
    Den kommunala bostadskön menar jag då. *förtydligar*
    18 års gräns och de kör med två parallella köer. En för de som redan är boende i stockholm och en för utsocknes.

För släktingarnas barn tog det runt 3 år att få bra, billiga lägenheter i sjyssta områden i förorten. Det går att få lägenhet på studs men då¨får man räkna med att det är områden som Rinkeby/Rosengård.För lägenheter i innerstaden är kötiden minst 25 år för stockholmsbor, för utsocknes inte en realistiskt möjlighet

För utsocknens får du räkna med en kötid på runt 15 år även långt ute i förorterna (som hart samma parallella köer)
  • Melizza01
    7 små apor skrev 2010-10-05 04:50:53 följande:
    18 års gräns och de kör med två parallella köer. En för de som redan är boende i stockholm och en för utsocknes.

För släktingarnas barn tog det runt 3 år att få bra, billiga lägenheter i sjyssta områden i förorten. Det går att få lägenhet på studs men då¨får man räkna med att det är områden som Rinkeby/Rosengård.För lägenheter i innerstaden är kötiden minst 25 år för stockholmsbor, för utsocknes inte en realistiskt möjlighet

För utsocknens får du räkna med en kötid på runt 15 år även långt ute i förorterna (som hart samma parallella köer)
    Vill inte sthlm kommunala bostäder ha utböles folk eller?
  • Matillin
    TwistedSister skrev 2010-10-05 00:18:02 följande:
    Haha är ni kloka eller? Står i köer och betalar avgifter varje år för att era barn ska slippa köa sen som alla andra. Kanske kan man lägga lite energi på att påverka politiker så att ALLA kan få någonstans att bo i framtiden. Eller? Nä just det huvudsaken att man räddar sig själv sen kan det gott gå åt helvete för alla andra, det drabbar inte mig. 
    Bara att kön råkar bli hundrafemtielva år lång när alla har ställt sina nyfödda bebisar i den! 
    Hm hur tänker du nu?
    Hur skulle kön bli längre om man ställer barnet där när det är 1 år jämfört med när det är 18 år?
    Jag ska ju inte ha någon lägenhet dom första 18 åren i kön så jag tar inte upp någon plats för någon av dom som vill ha lägenhet nu?
    Om alla väntade tills deras barn var 18 år i stället skuille samma mängd tävla om lägenheter i alla fall.
    Skillnaden skulle bli att mina barn måste vänta tills dom är 36 år med att få en lägenhet om jag ställde dom i kön så sent
    Det är smart att ställa sina barn i kö som små redan eftersom det är skitsvårt att få en lägenhet i den här staden.
    Sen om det finns många eller få lägenheter kan jag tyvärr inte göra ett skit åt tyvärr.
    Eller har du några förslag på hur vi kan påverka politikerna, för jag hör jättegärna dina förslag

Det är förresten fritt fram för alla att ställa sig eller sina barn i kö så på vilket sätt skulle det vara orättvist?
    Alla har råd att betala den lilla köavgift det handlar om.
    Puls skrev 2010-10-04 22:25:39 följande:
    Jag trodde också det var åldersgräns på bostadskön.
    Annars hade jag ställt dottern i den för länge sen.
    Nån som vet hur det funkar i Stockholms bostadskö?
    Det är tyvärr 18-års gräns i sthlms stads bostadskö.
    Men man kan ställa dom i privata bolag som skb eller hsb om man vill.
  • vittra
    Kokomo skrev 2010-10-04 22:24:10 följande:
    Alright, vad bra! Men jag antar att det inte kommer som en nyhet för dig att det i vissa andra städer är svårt att få tag på boende?
    Nej jag har hört talas om det, personligen börjar jag dock undra om det intre bara handlar om att folk är kräsna? Hur som helst,  jag lär ju knappast förutsätta att mina barn kommer bli 08-or när de blir stora!
    Och skulle de nu mot förmodan vilja bo i en sådan miljö, så då får de väl gå samma väg som alla andra vanliga dödliga...
  • Kokomo
    vittra skrev 2010-10-05 08:34:45 följande:
    Och skulle de nu mot förmodan vilja bo i en sådan miljö, så då får de väl gå samma väg som alla andra vanliga dödliga...
    Dvs bo i andra hands-lägeheter i flera år och ha en väldigt osäker bostadssituation? Ja det är väl något alla önskar sina barn.
  • Bonanza

Är det konstigt att man vill att ens barn ska göra något av sitt liv och inte bara bo kvar i samma håla de växte upp i? Jag förutsätter att mina barn ska plugga vidare på högskola eller universitet, och jag förutsätter att de har så pass mycket äventyrslusta att de flyttar ifrån den universitetsstad vi bor i.

Det är väl inte märkligt?

• nollåtta
    Kokomo skrev 2010-10-05 08:53:58 följande:
    Dvs bo i andra hands-lägeheter i flera år och ha en väldigt osäker bostadssituation? Ja det är väl något alla önskar sina barn.
  • La Lola
    Bonanza skrev 2010-10-05 09:18:11 följande:
    Är det konstigt att man vill att ens barn ska göra något av sitt liv och inte bara bo kvar i samma håla de växte upp i? Jag förutsätter att mina barn ska plugga vidare på högskola eller universitet, och jag förutsätter att de har så pass mycket äventyrslusta att de flyttar ifrån den universitetsstad vi bor i.

Det är väl inte märkligt?
    Om man ser din boendeort som en håla själv....varför bor man då kvar undrar jag?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-10-05 09:24:05 följande:
    Om man ser din boendeort som en håla själv....varför bor man då kvar undrar jag?
    sin menar jag
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • viseversa

Japp dom står i skb båda två. men chansen att dom får lägenhet är minimal då det står alldeles för många i kö med tanke på hur många lägenheter som finns. Jag står också i skb sen jag var en månad gammal och får lägenheter iallafall=)

Svar på tråden Står era barn i bostadskö?