• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Kokomo
    Matillin skrev 2010-10-05 09:40:56 följande:
    Jo det tycker jag nog att man gör.
    Utvecklas gör man också av att resa vilket jag hoppas att mina barn kommer få möjlighet till att göra.
    Men det betyder ju inte att man inte kan utvecklas om man bor kvar i samma stad, speciellt inte en så pass stor stad som sthlm.
    Här räcker det med att man flyttar från en tunnelbanestation till en annan för att möta 10000-tals nya människor
    Närå men staden är så stor så det är ju knappast så att man inte möter nya människor under sin livstid eller hamnar i nya situationer via studier, karriärval eller vänkretsar.
    Jo, jag håller med. Men just den erfarenheten att flytta är ju svår att få på annat sätt. Att flytta till en annan tunnelbanestation är på intet sätt samma sak då man utan problem kan leva samma liv som man gjort förut just pga tunnelbanan...
    Detta är f.ö en diskussion som jag och min sambo har rätt ofta. Han är född och uppvuxen i Sthlm och jag har bott på 9 olika orter i mitt liv. Han ser inte alls nyttan av att flytta on man alltid trivts, men så har han ju också alltid beställt samma pizza i hela sitt liv för "den är ju god". Pfftt, vanemänniskor allktså. Men nu är jag visst lite OT.
  • Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 09:38:21 följande:
    Matillin skrev 2010-10-05 09:28:59 följande:
    Nej om man bor i en håla så förstår jag absolut att man känner så.
    Själv är jag från en småstad och har bott i göteborg och nu i stockholms län sen 8 år tillbaka, och stormtrivs.
    För mig finns det ingen annan stad i sverige där jag hellre vill bo och jag önskar att mina barn vill bo kvar här sen när dom är stora.
    Här finns alla möjligheter att utvecklas både personligen och i karriären och jag vill gärna inte skiljas från dom sen heller
    Det är bara i hålor det "inte är något problem" att få en bostad. Jag bor inte i en håla, jag bor i en universitetsstad. Men hoppas ändå att barnen flyttar härifrån när de ska studera vidare.
    Varför då?
  • Matillin
    viseversa skrev 2010-10-05 09:34:20 följande:
    Tvivlar på det tyvärr=(. På skb sa dom tom att dom absolut inte kan garantera en bostad ens i förorterna till mina barn.
    Låter ju inte bra, ska nog ta och ringa skb jag med och höra mig för.
  • viseversa
    Matillin skrev 2010-10-05 09:49:44 följande:
    Låter ju inte bra, ska nog ta och ringa skb jag med och höra mig för.
    Nej tyvärr=(. men det är ju ett sorts sparande ändå. Får dom ingen lya så kan domju välja att ta ut pengarna och göra annat för.
  • Matillin
    Kokomo skrev 2010-10-05 09:46:35 följande:
    Jo, jag håller med. Men just den erfarenheten att flytta är ju svår att få på annat sätt. Att flytta till en annan tunnelbanestation är på intet sätt samma sak då man utan problem kan leva samma liv som man gjort förut just pga tunnelbanan...
    Detta är f.ö en diskussion som jag och min sambo har rätt ofta. Han är född och uppvuxen i Sthlm och jag har bott på 9 olika orter i mitt liv. Han ser inte alls nyttan av att flytta on man alltid trivts, men så har han ju också alltid beställt samma pizza i hela sitt liv för "den är ju god". Pfftt, vanemänniskor allktså. Men nu är jag visst lite OT.
    Haha, ja han låter verkligen som en vanemänniska där med pizzan
    Jag ser väl inte heller syftet med att flytta om man trivs.
    Vill man inte flytta så kan man ju lika gärna bo kvar även om det kanske vore nyttigt för vissa att röra på sig och se något annat
  • Matillin

Vittra
    Vad skulle vara märkligt med att folk lyckas få bostad här ändå?
    Jag lyckades också få bostad här, först andrahandsboende och sen en bostadrätt tack vare mina föräldrar.
    Men eftersom jag har bott här i 8 år och nu går i skola med en massa folk i 20 års åldern så kan jag berätta för dig att verkligheten är den att det är SKITsvårt att få ett förstahandskontrakt här för unga, eller en bostad över huvud taget.
    Många av dom i min klass är runt 22-23 år och bor fortfarande hemma och kommer göra några år till.
    Många hyr rum i villor eller lägenheter eller är inneboende hos andra.
    Studentbostäder är även det långa köer till.
    Detta är då också inbodda sthlmare vi talar om inte bara folk som flyttat utifrån hit.
    Hur man kan bo i sthlm och inte sätta sina barn i bostadskö om det nu inte är så att man har en massa pengar är för mig en gåta?

• Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 10:03:11 följande:
    För att jag tror att det är nyttigt.
    Jo det tror jag med, men jag tror inte att det är en nödvändighet, speciellt inte om man trivs i staden där man bor.
    Risken är ju rätt stor också att barnen inte kommer tillbaka till sin hemstad igen sen när dom väl flyttat.
  • Bonanza
    Matillin skrev 2010-10-05 10:11:09 följande:
    Jo det tror jag med, men jag tror inte att det är en nödvändighet, speciellt inte om man trivs i staden där man bor.
    Risken är ju rätt stor också att barnen inte kommer tillbaka till sin hemstad igen sen när dom väl flyttat.
    Ser det inte som någon större risk? Eller vad det negativa skulle vara med det, menar jag.
  • vittra
    Matillin skrev 2010-10-05 09:58:47 följande:
    Vittra
    Vad skulle vara märkligt med att folk lyckas få bostad här ändå?
    Jag lyckades också få bostad här, först andrahandsboende och sen en bostadrätt tack vare mina föräldrar.
    Men eftersom jag har bott här i 8 år och nu går i skola med en massa folk i 20 års åldern så kan jag berätta för dig att verkligheten är den att det är SKITsvårt att få ett förstahandskontrakt här för unga, eller en bostad över huvud taget.
    Många av dom i min klass är runt 22-23 år och bor fortfarande hemma och kommer göra några år till.
    Många hyr rum i villor eller lägenheter eller är inneboende hos andra.
    Studentbostäder är även det långa köer till.
    Detta är då också inbodda sthlmare vi talar om inte bara folk som flyttat utifrån hit.
    Hur man kan bo i sthlm och inte sätta sina barn i bostadskö om det nu inte är så att man har en massa pengar är för mig en gåta?
    Nu bor ju inte jag i Sthlm och har aldrig gjort, och hoppas väl iofs att mina barn kommer flytta till trevligare städer än så Men ja det kanske känns viktigare att ställa i kö om man faktiskt bor där själv, men vi som bor i Norrland och trivs i Norrland har ju knappast en tanke att köa för bostad i storstäderna för att någon eventuellt kommer flytta dit någon gång under sitt liv. Det känns liksom aningens långsökt. Här är det Umeå (eller Sundsvall) som gäller om man ska studera. Typ. I princip alla jag känner från min uppväxtort som börjat plugga har hamnat i Umeå. Själv pluggade jag i Linköping. Kanonbra universitetsstad. Och det finns lägenheter Ska man se till bästa universitet så är det väl dock Lund som gäller? Jag vill ju givetvis att mina barn ska läsa på den skola som ger bäst förutsättningar...
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?