• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Cornellia
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:54:16 följande:
    Det är skillnad på att uppmuntra och att stödja någons önskan. Dvs om ditt barn vid 14 års ålder säger att hennes/hans högsta dröm är att bo i Stockholm/Göteborg/Malmö, då kan jag tycka att det är schysst att hjälpa till och försöka underlätta att uppfylla den drömmen några år senare.
    Men det är väl olika antar jag.
    Absolut, men då är dom juh tillräckligt gamla för att själv ställa sig i kö?!
    Varför skulle jag då göra det åt dem, speciellt innan dom uttryckt denna önskan (som jag i grunden ogillar)?
  • Desiree1988
    Kokomo skrev 2010-10-04 21:58:32 följande:
    Vad menar du med "ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt"?
    Jag menar endast att mitt/mina barn kommer att ha de ekonomiska förutsättningarna för att de ska kunna köpa en bostadsrätt, och inte behöva betala en massa hyra och inte kunna göra något med lägenheten eftersom de inte äger den.

Jag själv bodde i hyresrätt när jag var liten, sedan köpte mina föräldrar hus och när jag flyttade hemifrån flyttade jag och min dåvarande kille (nuvarande man) till en nyproducerad bostadsrätt. Sedan dess har vi bara köpt nyproducerade bostadsrätter + ett hus. Och jag skulle du aldrig kunna tänka mig att flytta till en hyresrätt igen.

Det går ju inte att säga så mycket annat än att de som bor i hyresrätter är fattiga. Förstå nu innebörden av fattiga rätt! Jag menar inte fattig som att man inte har några pengar att röra sig med, inte får lön, går på soc osv. För det finns hyresrätter som har en väldigt hög hyra.  Jag menar enbart att man faktiskt inte har något kapital, för om man haft det så skulle man betalat insatsen på en bostadsrätt istället. Och hade man haft väldigt mycket pengar så skulle man cashat en bostadsrätt!
  • Desiree1988
    lightfish skrev 2010-10-05 14:22:49 följande:
    Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv .
    Definitivt, men bostadsrätten är i det fallet tryggheten. Det är bostadsrätten som banken har som trygghet när du tar lån. Jag själv anser att det är en väldigt stor trygghet, ekonomiskt, att bygga en form av plattform, där jag har mina pengar. Jag har amorteringsfria lån, men det betyder verkligen inte att jag inte betalar av något på dem, vissa månader betalar jag av 10 000 kr och andra 5 000, för att någon månad inte betala något alls. Och det är så underbart att se lånen minska, och veta att jag nu har ännu mer pengar. De är låsta, men det är en trygghet det med, för då spenderas de inte på något onödigt.

När man som familj bor i en hyresrätt och tjänar medelmåttigt, så blir det oftast ett par tusen över varje månad, men det finns inget bolån att betala av på vilket gör att pengarna ofta spenderas på något onödigt. Givetvis kan man månadsspara till semester, till sina barn osv, men att bygga en plattform, en ekomiskt trygghet i att köpa en lägenhet, det är ändå oslagbart.
  • Alcaviola
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:49:09 följande:
    Och då köpte du dig direkt en bostadsrätt när du flyttade eller?
    Haha nej det hade jag inte möjlighet till, det blev en hyresetta :) Dock inte via kö utan "kontakter"..
  • Kokomo
    Alcaviola skrev 2010-10-05 16:15:00 följande:
    Haha nej det hade jag inte möjlighet till, det blev en hyresetta :) Dock inte via kö utan "kontakter"..
    Precis, det är väl rätt få som gör det och de allra flesta har någon gång i livet behov av att bo i en hyresrätt.
    Men nu ska jag försöka tjata om detta.
  • Alcaviola
    Alfonsina skrev 2010-10-05 14:12:37 följande:
    Vi kanske ska sluta spamma tråden nu men jag är generellt emot att planera 20 år framåt i tiden oavsett vad det handlar om.
    Så kan jag också tycka litegrann man vet ju inte hur saker blir. Skulle det gå att ställa sig i typ kommunal kö utan kostnad är det ju bara att ställa dem, men då verkar ju 18-årsgräns gälla.
    Morsan sa häromdan att en del ställer sina barn i kö till ålderdomshem redan när de är små, det låter ju hur deprimerande som helst.. :)
  • C060908

Inte än iallafall Hoppas på att vi bor i ett stort hus där barnen/tonåringarna har sin egna del så dom kan bo där tills dom sparat ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa något eget stället

• Matillin
    lightfish skrev 2010-10-05 14:22:49 följande:
    Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv .
    Det finns för och nackdelar med bostadsrätt och hyresrätt.
    Den stora fördelen med att köpa bostadsrätt är att om du bor på rätt ort, tex sthlms län, så kommer den där bostadrätten eller villan troligtvis generera några miljoner på bankontot den dagen du bestämmer dig för att sälja.
    Risken är rätt liten att du har möjlighet att spara ihop flera miljoner när du bor i hyresrätt.
    Fördelen med hyresrätten är att du vet vilken kostnad du har och att kostnaden för bostaden sällan blir lika hög som när du äger ditt boende.
    Men du gör då heller ingen vinst.

Vi planerar att äga vårat boende tills den dagen vi närmar oss pensionen.
    Vi står båda i bostadsköer så eventuellt kan vi då sälja vårat boende med många miljoner i vinst.
    Antingen då utnyttja våran långa kötid och få en skaplig hyresrätt i innerstan eller köpa oss ett billigare hus utanför stan, kanske i norrtälje tex och ändå ha mycket pengar på banken att resa och leva gott på.
    Pensionen lär ju inte vara speciellt hög för någon av oss så pengar på banken lär behövas om man vill leva gott
  • augustisten

Varken i Göteborg eller i Malmö finns det någon kö att stå i - så där är det ingen idé.

Stockholm kan man ju köa i däremot... det kanske vore en bra fyraårspresent :)

• 7 små apor
    Melizza01 skrev 2010-10-05 07:30:53 följande:
    Vill inte sthlm kommunala bostäder ha utböles folk eller?
    Det finns inte lägenheter så det räcker till alla som vill, det är det simpla svaret.
    I Stockholm finns det tillräckligt många potentiella hyresgäster, dvs barn till stockholmsbor, så att de får gå före de som bor annorstädes är inte mer än rimligt.

Om man vänder på det, om man låter alla svenskar i hela riket konkurrera på lika villkor om stockholmslägenheterna slås barnen ut direkt. Var ska vi göra med dessa, skicka till Linköping?
  • 7 små apor
    Puls skrev 2010-10-05 12:54:05 följande:

Tack så mycket för informationen. :)

Då var det som jag trodde.

Vassego
    Det var så lite så.
  • nollåtta
    vittra skrev 2010-10-05 09:36:49 följande:
    Du har en mycket negativ syn på normalt boende. Men så är du kanske stockholmare själv också? Känner ingen som stått i kö i sthlm sedan de föddes men de har fått bra boenden där ändå, mycket märkligt...
    Jasså i vilka köer då? Jag har ett bra boende i Sthlm som jag fått betala själv samt ta miljonlån på. Så ser verkligheten ut.
  • livet leker

Nej eftersom man måste ha en fast inkomst för att stå i kö

• 7 små apor
    livet leker skrev 2010-10-05 21:53:51 följande:
    Nej eftersom man måste ha en fast inkomst för att stå i kö
    Nej, inte för att stå i kö däremot kräver de oftast det för att få skriva kontrakt.
  • JWM

bara läst TS o svaret är NEJ

lantisar här utan hets o stress över att hitta bostad
    dessutom finns här bra "ungdomsrabatt" till mindre lägenheter så bostad fixas alltid på 1-3 mån

Svar på tråden Står era barn i bostadskö?