• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Dr Mupp
    mucklis skrev 2010-10-04 16:23:07 följande:
    Ställ era barn på kö! Min mamma var snäll och anmälde mig till hfab bostadssök direkt när jag fyllde 18 och det har underlättat så mkt! Det tar ju ett tag att få ihop poäng så man man lika gärna börja så tidigt som möjligt. =) Nu så ska väl 18 åringar kunna fixa detta sj iof, men iaf. ^^
    Och jag kunde få egen bostad direkt precis som mina syskon. Vi bor i en stad med bra tillgång på små billiga lägenheter. Enda som det är kö på är större lägenheter i bra område. För oss innebar det att vi fick vänta 1,5 år på att få vår radhusfyra i kanonområde. Hade vi velat ha en fyra eller femma i gettot hade vi kunnat flytta in nästa dag.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kokomo
    Dr Mupp skrev 2010-10-04 16:25:19 följande:
    Och jag kunde få egen bostad direkt precis som mina syskon. Vi bor i en stad med bra tillgång på små billiga lägenheter. Enda som det är kö på är större lägenheter i bra område. För oss innebar det att vi fick vänta 1,5 år på att få vår radhusfyra i kanonområde. Hade vi velat ha en fyra eller femma i gettot hade vi kunnat flytta in nästa dag.
    Vad bra! Dock är ju tyvärr inte bostadssituationen lika bra i alla städer.
  • Gunnell

Jag funderar också på detta. Problemet är att många i många bostadsköer måste man gå in och uppdatera lite då och då för att stå kvar och det kanske man glömmer. Dessutom finns det flera som tar hänsyn till hur aktiv man har varit osv.

Funderar på att bospara i hsb eller liknande.

• Tant Green

Vi bosparar i HSB, de bygger även del hyreslägenheter och bosparandet ger en köplats dit. Kommunala kön måste man vara 18 för att stå i.

• Desiree1988

Nej verkligen inte! Mina barn ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt.

Att bospara för att barnet/barnen ska kunna köpa en bostadsrätt när de flyttar hemifrån är dock ett mycket bra initiativ, det gör vi :)

• Kokomo
    Desiree1988 skrev 2010-10-04 21:56:27 följande:
    Nej verkligen inte! Mina barn ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt.

Att bospara för att barnet/barnen ska kunna köpa en bostadsrätt när de flyttar hemifrån är dock ett mycket bra initiativ, det gör vi :)
    Vad menar du med "ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt"?
  • Bonanza

Det går väl inte att ställa barn i bostadsköer, man måste väl vara 18 år?

Vi funderar på att ställa oss/barnen i de stora studentstäderna; umeå, stockholm, lund, göteborg etc

Bostadssituationen i staden man bor i är väl irrelevant? Vem vill att ens unge ska bli en looser som bor kvar i samma stad hela livet?

• vittra
    Kokomo skrev 2010-10-04 16:15:30 följande:
    Man gör väl som man vill givetvis. Ville bara påpeka att det är ju rätt ofta som barn flyttar från platsen de växt upp på. Jag har kompisar vars föräldrar ställde dem i ett par tre bostadsköer i de städer där det är svårast att få tag på lägenhet. Det visade sig vara väldigt smidigt för dem när det var dags att flytta hemifrån. Själv harvade jag runt i andrahands-karusellen i evigheter efter att jag flyttat hemifrån.
    Jag har bott i 6 olika städer runt om i Sverige sen jag flyttade från min uppväxtort. Har kunnat få lägenhet utan problem, i de städerna behöver man inte köa i 20 år för att få boende...

Och nej, vi har inte ställt några barn i bostadskö, det finns inget sånt här.
  • Tant Green
    Bonanza skrev 2010-10-04 22:02:05 följande:
    Vem vill att ens unge ska bli en looser som bor kvar i samma stad hela livet?
    *räcker upp handen* Skäms jag skulle gärna se att ungen bor kvar här i stan... eller äh, hon kan väl få flytta till New York om hon skulle vilja det, bara hon har ett schysst gästrum åt sina föräldrar
  • vittra
    Bonanza skrev 2010-10-04 22:02:05 följande:
    Det går väl inte att ställa barn i bostadsköer, man måste väl vara 18 år?

Vi funderar på att ställa oss/barnen i de stora studentstäderna; umeå, stockholm, lund, göteborg etc

Bostadssituationen i staden man bor i är väl irrelevant? Vem vill att ens unge ska bli en looser som bor kvar i samma stad hela livet?
    I umeå behöver man inte köa för att få boende, i princip halva min släkt bor numera där och hade aldrig några problem med boende när de flyttade dit.
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?