• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Busbellan

Nej, här står inga barn i bostadskö
    Behövs inte här eftersom det är relativt lätt att få tag på en lägenhet sen när man vill ha en.
    Här kostar det inget att stå i kö heller

Mamma till Nora, August och Ella
  • Alcaviola

Hmm ja det är väl skillnad på bospara och bara stå i kö..

• Kokomo
    Busbellan skrev 2010-10-04 15:55:30 följande:
    Nej, här står inga barn i bostadskö
    Behövs inte här eftersom det är relativt lätt att få tag på en lägenhet sen när man vill ha en.
    Här kostar det inget att stå i kö heller
    Bra att det är lätt att få tag på lägenhet där ni bor. Dock kan man ju tänka på att det inte är säkert att barnen vill bo kvar på uppväxtorten hela livet. Glad
  • Dr Mupp
    Kokomo skrev 2010-10-04 16:02:40 följande:
    Bra att det är lätt att få tag på lägenhet där ni bor. Dock kan man ju tänka på att det inte är säkert att barnen vill bo kvar på uppväxtorten hela livet. Glad
    Ska man ställa dem i bostadskö i alla de städer de kan tänkas vilja flytta till?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kokomo
    Dr Mupp skrev 2010-10-04 16:08:31 följande:
    Ska man ställa dem i bostadskö i alla de städer de kan tänkas vilja flytta till?
    Man gör väl som man vill givetvis. Ville bara påpeka att det är ju rätt ofta som barn flyttar från platsen de växt upp på. Jag har kompisar vars föräldrar ställde dem i ett par tre bostadsköer i de städer där det är svårast att få tag på lägenhet. Det visade sig vara väldigt smidigt för dem när det var dags att flytta hemifrån. Själv harvade jag runt i andrahands-karusellen i evigheter efter att jag flyttat hemifrån.
  • Busbellan
    Kokomo skrev 2010-10-04 16:02:40 följande:
    Nej, men man kan ju knappast ställa i bostadskö i alla städer i Sverige (eller kanske världen)
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kokomo
    Busbellan skrev 2010-10-04 16:15:32 följande:
    Nej, men man kan ju knappast ställa i bostadskö i alla städer i Sverige (eller kanske världen)
    Nej, det verkar ju lite onödigt minst sagt.
  • mucklis

Ställ era barn på kö! Min mamma var snäll och anmälde mig till hfab bostadssök direkt när jag fyllde 18 och det har underlättat så mkt! Det tar ju ett tag att få ihop poäng så man man lika gärna börja så tidigt som möjligt. =) Nu så ska väl 18 åringar kunna fixa detta sj iof, men iaf. ^^

• ingénieux

Jag har inga barn ännu men tänker definitivt ställa dem i bostadsköer i de största studentstäderna i förebyggande syfte. I små städer är det i alla fall i dag relativt lätt att få bostad, så där känner jag inget behov att ställa dem i kö, men det kan ju komma att ändras och nytt beslut får i så fall fattas då.

Sen kommer jag också starta upp olika fonder åt dem så att även om jag vill att de ska lära sig att spara pengar själva och planera för framtiden så vill man ju ändå som förälder hjälpa dem en bit på traven!

• La Lola

Nä här är det 18 årsgräns så vitt jag vet.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?