• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 10:13:39 följande:
    Ser det inte som någon större risk? Eller vad det negativa skulle vara med det, menar jag.
    För mig skulle det kännas jättejobbigt tror jag om mina barn och eventuella barnbarn bodde 50 mil ifrån mig när dom blir vuxna.
    vittra skrev 2010-10-05 10:14:40 följande:
    Nu bor ju inte jag i Sthlm och har aldrig gjort, och hoppas väl iofs att mina barn kommer flytta till trevligare städer än så Men ja det kanske känns viktigare att ställa i kö om man faktiskt bor där själv, men vi som bor i Norrland och trivs i Norrland har ju knappast en tanke att köa för bostad i storstäderna för att någon eventuellt kommer flytta dit någon gång under sitt liv. Det känns liksom aningens långsökt. Här är det Umeå (eller Sundsvall) som gäller om man ska studera. Typ. I princip alla jag känner från min uppväxtort som börjat plugga har hamnat i Umeå. Själv pluggade jag i Linköping. Kanonbra universitetsstad. Och det finns lägenheter Ska man se till bästa universitet så är det väl dock Lund som gäller? Jag vill ju givetvis att mina barn ska läsa på den skola som ger bäst förutsättningar...
    Nej jag tycker absolut inte att man ska behöva ställa sig i alla bostadsköer i landet utifall att.
    Men många som växer upp i sthlm bor kvar här resten av livet så att ställa barnen i en bostadskö med tanke på den gräsliga bostadsbristen känns mer eller mindre som ett måste för oss.
    Jag hoppas att mina barn kommer studera något år efter gymnasiet och har dom ingen bostad då så lär man väl få ha dom boende hemma tills dom fyller 25 år i värsta fall

Vet inte vilken skola som anses "bäst" i sverige men tror att karolinska universitetet i södra sthlm låg högst på listan över universitet i sverige?
    Uppsala universitet, handelhögskolan i sthlm och stockholms universitet är väl också välansedda universitet tror ja?
    Ot men skulle vara intressan att veta hur listan över svenska universitet ser ut?
    Chalmers i gbg lär väl ligga bra till också?
  • Tant Green
    Melizza01 skrev 2010-10-05 07:30:53 följande:
    Vill inte sthlm kommunala bostäder ha utböles folk eller?
    Alla kommuner ska väl i första hand ta hand om sina invånare (och deras barn). Sen jobbar vissa kommuner lite extra på att få dit fler invånare, för att de behöver fler skattebetalare, men det är rätt fullt ändå i Stockholm så det behövs inte.
  • Matillin

Vittra

Hittade listan över bästa universitet i världen.
    1:a plats Harvard
    43 - Karolinska institutet
    89 - Lund
    129 - Sthlm universitet
    147- Uppsala universitet
    193 - KTH
    199 - Sveriges lantbruksuniversitet

Så det verkar ändå som att bortsett från Lund så ligger dom 6 bästa svenska universiteten i Sthlm/Uppsala området.
    Lund låg tydligen etta förra året så du hade rätt i att dom var en av dom bästa
    Kan nog känna mig säker på att mina döttrar kommer få den bästa utbildningen om dom bor kvar här i stan

• Kokomo
    Matillin skrev 2010-10-05 12:42:00 följande:
    Vittra

Hittade listan över bästa universitet i världen.
    1:a plats Harvard
    43 - Karolinska institutet
    89 - Lund
    129 - Sthlm universitet
    147- Uppsala universitet
    193 - KTH
    199 - Sveriges lantbruksuniversitet

Så det verkar ändå som att bortsett från Lund så ligger dom 6 bästa svenska universiteten i Sthlm/Uppsala området.
    Lund låg tydligen etta förra året så du hade rätt i att dom var en av dom bästa
    Kan nog känna mig säker på att mina döttrar kommer få den bästa utbildningen om dom bor kvar här i stan
    SLU är ju spritt över hela landet dock.
    Men det där beror ju lite på inom vilket område man väljer att studera. Jag antar att listan handlar om vilket universitet som är bäst överlag på något vis men om man hemskt gärna vill studera något väldigt specifikt ämne så kan det ju mycket väl hända att Mittuniversitetet eller Linnéuniversitetet är bäst för en, eller?
  • Puls
    7 små apor skrev 2010-10-05 04:50:53 följande:
    18 års gräns och de kör med två parallella köer. En för de som redan är boende i stockholm och en för utsocknes.

För släktingarnas barn tog det runt 3 år att få bra, billiga lägenheter i sjyssta områden i förorten. Det går att få lägenhet på studs men då¨får man räkna med att det är områden som Rinkeby/Rosengård.För lägenheter i innerstaden är kötiden minst 25 år för stockholmsbor, för utsocknes inte en realistiskt möjlighet

För utsocknens får du räkna med en kötid på runt 15 år även långt ute i förorterna (som hart samma parallella köer)

Tack så mycket för informationen. :)

Då var det som jag trodde.

• Alfonsina

Jag tänker som så att pluggar man till ett bra jobb som ger en vettig lön så har man istället råd att köpa sig en BR. Förstår inte alls varför man skulle vilja bo i hyresrätt och bara betala till någon annan?

Alla mina kompisar som flyttat till Sthlm har köpt sig en BR, inte bor i de i andra hand och liknande. Ja, även de som är uppvuxna i Sthlm bor i BR.

• Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:09:27 följande:
    Jag tänker som så att pluggar man till ett bra jobb som ger en vettig lön så har man istället råd att köpa sig en BR. Förstår inte alls varför man skulle vilja bo i hyresrätt och bara betala till någon annan?

Alla mina kompisar som flyttat till Sthlm har köpt sig en BR, inte bor i de i andra hand och liknande. Ja, även de som är uppvuxna i Sthlm bor i BR.
    Ja det vore ju härligt om livet alltid blev som man tänkt sig.

/Pluggat 12 terminer and counting. Underbetalt jobb och ingen egen bostadsrätt i sikte.
  • Alcaviola
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:09:27 följande:

Det vill man ju att barnen ska göra, utbilda sig till ett bra jobb givetvis. Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)
  • Alcaviola

menar alltså lite tidigare än de har gått färdigt en ev utbildning.

• Alfonsina
    Alcaviola skrev 2010-10-05 13:14:07 följande:
    Det vill man ju att barnen ska göra, utbilda sig till ett bra jobb givetvis. Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)
    Varför skulle de behöva flytta hemifrån innan 19 års ålder? Då är de ju inte ens klara med gymnasiet?
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:13:09 följande:
    Ja det vore ju härligt om livet alltid blev som man tänkt sig.

/Pluggat 12 terminer and counting. Underbetalt jobb och ingen egen bostadsrätt i sikte.
    Hmm, kanske skulle ha pluggat till något annat? Hoppas att det löser sig!
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?