• Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • stormfågel

Haha, det kommer inte ens att finnas några hyresrätter kvar om 20 år är min prognos. Inte med den här takten på utförsäljningen i alla fall.

Hur som helst så är jag uppvuxen strax utanför Stockholm och har aldrig haft svårt att få lägenhet i förorterna kring stan (med bara några års köande), Men så har jag heller aldrig läntat efter att bo mitt inne i stan heller.

Nu har vi hus  i en kranskommun. Jag skulle definitivt tyckt att mina föräldrar hade slängt pengarna i sjön om de betalat kötid för mig i alla år. Mycket bättre då med pengar i sparande.

Nä, ingen kö för mina barn!

• Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:17:12 följande:
    Varför skulle de behöva flytta hemifrån innan 19 års ålder? Då är de ju inte ens klara med gymnasiet?
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:13:09 följande:
    Ja det vore ju härligt om livet alltid blev som man tänkt sig.

/Pluggat 12 terminer and counting. Underbetalt jobb och ingen egen bostadsrätt i sikte.
    Hmm, kanske skulle ha pluggat till något annat? Hoppas att det löser sig!
    Vadå innan 19 års ålder? Alcaviola menar att de flyttar hemifrån efter studenten, medan de pluggar på universitet. Då har de allra flesta inte råd att bo i bostadsrätt.

Ja, det borde jag kanske. Inte så lätt att veta på förhand dock. Jag trodde en samhällsvetenskaplig utbildning var bred nog för att ge mig jobb. Så kan det gå. Det jag vill säga är att det är väldigt lätt att säga att bara man pluggar så får man pengar nog att köpa sig en bostadrätt efteråt. Så är verkligen inte fallet för alla.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:21:26 följande:
    Vadå innan 19 års ålder? Alcaviola menar att de flyttar hemifrån efter studenten, medan de pluggar på universitet. Då har de allra flesta inte råd att bo i bostadsrätt.

Ja, det borde jag kanske. Inte så lätt att veta på förhand dock. Jag trodde en samhällsvetenskaplig utbildning var bred nog för att ge mig jobb. Så kan det gå. Det jag vill säga är att det är väldigt lätt att säga att bara man pluggar så får man pengar nog att köpa sig en bostadrätt efteråt. Så är verkligen inte fallet för alla.
    Nej, jag tolkade hennes inlägg som det stod: "Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)" Tidigare än så betyder alltså innan studier i mina ögon.

Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det. Och alla studier leder inte till höga löner, så naiv är jag inte. Men alla har ju ändå ett val inför studierna att välja en utbildning som gör det.
  • Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:27:06 följande:
    Nej, jag tolkade hennes inlägg som det stod: "Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)" Tidigare än så betyder alltså innan studier i mina ögon.

Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det. Och alla studier leder inte till höga löner, så naiv är jag inte. Men alla har ju ändå ett val inför studierna att välja en utbildning som gör det.
    I inlägg #79 förtydligar hon att hon menar flytta hemifrån innan de avslutat sin utbildning. Alltså, efter gymnasiet, före universitetet. Tycker det är ett rimligt påpekande av henne då det är i den svängen som de allra flesta fluttar hemifrån.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:30:50 följande:
    I inlägg #79 förtydligar hon att hon menar flytta hemifrån innan de avslutat sin utbildning. Alltså, efter gymnasiet, före universitetet. Tycker det är ett rimligt påpekande av henne då det är i den svängen som de allra flesta fluttar hemifrån.
    Ah, sorry läste in det inlägget. Mitt svar blir dock samma som mitt tidigare.
  • Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:34:00 följande:
    Ah, sorry läste in det inlägget. Mitt svar blir dock samma som mitt tidigare.
    Hur menar du? Att det inte finns anledning att flytta hemifrån innan studierna är avklarade? Det finns många många som inte bor på en ort där det bedrivs högre studier vet du... Å kommer man direkt från gymnaiset har man knappast råd att köpa sig en bostadsrätt.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:42:05 följande:
    Hur menar du? Att det inte finns anledning att flytta hemifrån innan studierna är avklarade? Det finns många många som inte bor på en ort där det bedrivs högre studier vet du... Å kommer man direkt från gymnaiset har man knappast råd att köpa sig en bostadsrätt.
    Citerar mig själv:  "Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det."

Har själv pluggat på annan ort så det skulle jag bara uppmuntra.
  • Alcaviola

Ja jag menade alltså att en del har brottom ut ur boet så fort de kan, typ efter gymnasiet. Själv flyttade jag hemifrån vid 19 så..  Det bästa är väl att bo hemma några år till, slippa ta onödiga lån om man pluggar eller spara lite pengar om man jobbar men så tänker ju inte alla när de är unga :)

• Kokomo
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:44:10 följande:
    Citerar mig själv:  "Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det."

Har själv pluggat på annan ort så det skulle jag bara uppmuntra.
    Jo, men var menar du att de ska bo under åren de studerar och fram tills att de får ett jobb som eventuellt leder till att de kan köpa en bostadsrätt. Det var väl det Alcaviola menade. Under de åren så bor väl trots allt de allra föesta i hyresrätt. Även om det innebär att de "bara betalar till någon annan"
  • Kokomo
    Alcaviola skrev 2010-10-05 13:48:20 följande:
    Ja jag menade alltså att en del har brottom ut ur boet så fort de kan, typ efter gymnasiet. Själv flyttade jag hemifrån vid 19 så..  Det bästa är väl att bo hemma några år till, slippa ta onödiga lån om man pluggar eller spara lite pengar om man jobbar men så tänker ju inte alla när de är unga :)
    Och då köpte du dig direkt en bostadsrätt när du flyttade eller?
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?