• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 13:55:23 följande:
    Jag har kollat upp Lucinakliniken förut men såg inte ut som de var aktiva längre?? Va är det för klinik??? Ligger bara runt hörnet för mig så vore ju perfekt om jag kan göra utredning därSkrattande Vad kostade det och vad kan man ta för prover där?

Känns lite som att det är lättare att få hjälp om man har många MF, läkarna verkar ta det på större allavar?

Ja jag förstår det, ser att det tog 5 år. Vi har hållt på i 2 år och kan inte ens föreställa mig att det nånsin kommer funka!
    Lucinakliniken är nedlagd tyvärr.
    Men kan du prata för din immunförsvarsproblematik så  det Innhep och Prednisolon som gäller.
    Eller skriv ett brev till Leif.Han är mest behjälplig när man haft flera MF,men du kan skriva att du känner till att immunförsvarsproblematik behandlas på samma sätt som vid F.Be honom hjälpa dig.
    Det kan ockå hjälpa med "bara" Innohep .Inget prednisolon.Prednisolonet  svårare att få eftersom det är ett starkt kortison och en steroid.Inte så populärt.
    Men i ditt fall är det klart Innohepen som är viktigast vill jag påstå.
  • isisisis

Ja,Innohep är förfyllda små sprutor (typ diabetesnålar) som man tar i magfettet en gång oom dagen.
    (man lär sig) lite jobbigt i början.

• Lizz
    Lilli77 skrev 2010-10-11 13:52:00 följande:
    Hej igen Lizz,

Med den bakgrunden sa hade jag verkligen statt pa mig gentemot kliniken, eller rentav bytt till en kliniken som är beredda att testa prednisolon. Stort lycka till!
    Vi har köpt 3-pack på CVL och har ett försök kvar där, och kommer byta till Falun pga att de skriver ut prednisolon. Men jag vill ju ändå maxa chanserna detta försök ändå, är så jobbigt och gå igenom allt och så vet man nånstans innert inne att nåt annat är fel. Provat både Pergotime (utan anledning) och IVF, men känns som att dessa metoder funkar bäst på de som har något fel konstaterat..problem med äl eller långsamma spermier eller dyl..
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:05:24 följande:
    Vi har köpt 3-pack på CVL och har ett försök kvar där, och kommer byta till Falun pga att de skriver ut prednisolon. Men jag vill ju ändå maxa chanserna detta försök ändå, är så jobbigt och gå igenom allt och så vet man nånstans innert inne att nåt annat är fel. Provat både Pergotime (utan anledning) och IVF, men känns som att dessa metoder funkar bäst på de som har något fel konstaterat..problem med äl eller långsamma spermier eller dyl..
    Du skriver att du har överaktivt immunförsvar.Då är det stor risk att du behöver antingen ASA behöver pred.Eller bägge delarna.
    Jag skulle inte lägga mer pengar på behandling utan att få den medicinen.
    Gör inte samma misstag som jag.
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 14:02:13 följande:
    Lucinakliniken är nedlagd tyvärr.
    Men kan du prata för din immunförsvarsproblematik så  det Innhep och Prednisolon som gäller.
    Eller skriv ett brev till Leif.Han är mest behjälplig när man haft flera MF,men du kan skriva att du känner till att immunförsvarsproblematik behandlas på samma sätt som vid F.Be honom hjälpa dig.
    Det kan ockå hjälpa med "bara" Innohep .Inget prednisolon.Prednisolonet  svårare att få eftersom det är ett starkt kortison och en steroid.Inte så populärt.
    Men i ditt fall är det klart Innohepen som är viktigast vill jag påstå.
    Den är det? Ringde precis nu och då säger dom "Välkommen till Lucinakliniken vi har nästa telefontid imorgon 10:30"??? Är du säker?? Vart så glad nu när jag trodde det var öppet?

Trodde kortisonet var viktigast för att få immunförsvaret att lugna ner sig?? Inte säkert jag har dålig genomblödning?? Eller hur tänker du?

Jobbar han på privat klinik?? Har du hans mailadress?Skrattande

Hur fick du hjälp av Leif?? Blev du remitterad dit pga MF eller kan man söka sig dit privat??
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 14:08:51 följande:
    Du skriver att du har överaktivt immunförsvar.Då är det stor risk att du behöver antingen ASA behöver pred.Eller bägge delarna.
    Jag skulle inte lägga mer pengar på behandling utan att få den medicinen.
    Gör inte samma misstag som jag.
    Nä det är det jag börjar känna, men vill ju inte kasta bort sista försöket på CVL som redan är betalt. Skulle valt Falun direkt där det är jättelätt att få prednisolon och trombyl...men är ju lätt att vara efterklok! CVL ligger närmre och nånstans hoppades man att det skulle kunna gå vägen ändå..

Vart gick du för IVF innan du fick medicin? Tog du upp de här frågorna och vad sa dom?
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 14:09:28 följande:
    Den är det? Ringde precis nu och då säger dom "Välkommen till Lucinakliniken vi har nästa telefontid imorgon 10:30"??? Är du säker?? Vart så glad nu när jag trodde det var öppet?

Trodde kortisonet var viktigast för att få immunförsvaret att lugna ner sig?? Inte säkert jag har dålig genomblödning?? Eller hur tänker du?

Jobbar han på privat klinik?? Har du hans mailadress?Skrattande

Hur fick du hjälp av Leif?? Blev du remitterad dit pga MF eller kan man söka sig dit privat??
    Det är inte fråga om koagulation i den bemärkelsen att d kan göra e koagulationsprov för att se om du har benägenhet för det.
    Det hela handlar om att du har ett överaktivt immunförsvar.När man har det så hände det ofta att kroppen stöter bort embryot innan det knappt hinner utvecklas.Tidig MF.Livmodern ser till att koagulera bort det.Det avhälps med ASA.

Jag har fått detta förklarat för mig av Leif och Lucinaliniken många gånger och fösöker föklara det för andra.
    Jag gör så gott jag kan.
    Mer kan jag inte förklara.Då får du googla.

Kanske har någon annan tagit över? Prova att ringa.
    Vet även att han hjälper en del gamla patienter fortfarade.
  • Lilli77
    Lizz skrev 2010-10-11 14:05:24 följande:
    Det förstar jag verkligen. Jag hoppas att du kan fa hjälp innan ert nästa försök sa att du känner att ni gjort allt för att lyckas.

Stort lycka till!
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 14:16:28 följande:
    Det är inte fråga om koagulation i den bemärkelsen att d kan göra e koagulationsprov för att se om du har benägenhet för det.
    Det hela handlar om att du har ett överaktivt immunförsvar.När man har det så hände det ofta att kroppen stöter bort embryot innan det knappt hinner utvecklas.Tidig MF.Livmodern ser till att koagulera bort det.Det avhälps med ASA.

Jag har fått detta förklarat för mig av Leif och Lucinaliniken många gånger och fösöker föklara det för andra.
    Jag gör så gott jag kan.
    Mer kan jag inte förklara.Då får du googla.

Kanske har någon annan tagit över? Prova att ringa.
    Vet även att han hjälper en del gamla patienter fortfarade.
    Ahh ok, kompliceratRynkar på näsan En läkare från CVL skall ringa nu 15.30, hoppas han kanske kan ge mig ASA iallafall då. Pratade med en sköterska förra veckan som sa att de gör det i "undantagsfall"...känner mig dock inte så hoppfull.
    Ja jag ska ringa imorn och höra, enligt vårdguiden utför de utredningar på infertilitet iallafall men den läkaren som var inne på detta spår kanske inte är kvar och då vette 17..
    Tack för alla svar, bombaderar dig verkligen med frågorSkäms
Svar på tråden Prednisolon?