• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany
    Härligt Lillan att du fick Prednisolon utskrivet.

Miss Cat - Får jag fråga vilka autoimmuna sjukdomar som du bär med dig i ryggsäcken? Du behöver inte svara om du inte vill. Själv har jag då allergi, men vet inte om det direkt hör till just autoimmuna eller om det bara allmänt är immunolgiskt?

Håhåjaja, om ni visste vad jag tänker och grubblar på när det är bäst att sätta in Pred.
    En del nämner att det kan vara bra att börja redan cykeln innan den rätta cykeln när IVF ska göras och då i låg dos (5 mg) för att sedan köra igång med högre dos när "sprutcykeln" börjar.

Finns som sagt var många olika upplägg, men det lutar åt att jag tar till mig just din dosering Miss cat samt Spionos förslag.

Hoppas fler "Prednisolonare" söker sig hit så vi kan dela erfarenheter och ge och få tips.

Kram! / Germany
  • MissCat
    germany skrev 2012-08-10 12:40:42 följande:
    Härligt Lillan att du fick Prednisolon utskrivet.

Miss Cat - Får jag fråga vilka autoimmuna sjukdomar som du bär med dig i ryggsäcken? Du behöver inte svara om du inte vill. Själv har jag då allergi, men vet inte om det direkt hör till just autoimmuna eller om det bara allmänt är immunolgiskt?

Håhåjaja, om ni visste vad jag tänker och grubblar på när det är bäst att sätta in Pred.
    En del nämner att det kan vara bra att börja redan cykeln innan den rätta cykeln när IVF ska göras och då i låg dos (5 mg) för att sedan köra igång med högre dos när "sprutcykeln" börjar.

Finns som sagt var många olika upplägg, men det lutar åt att jag tar till mig just din dosering Miss cat samt Spionos förslag.

Hoppas fler "Prednisolonare" söker sig hit så vi kan dela erfarenheter och ge och få tips.

Kram! / Germany
    Hej Germany :)

Jag har svarat dig i andra tråden med men det går lika bra här. Jag har Diabetes typ 1 och sedan psoriasis/eksem. Astma och allergi tillhör de immunologiska sjukdomarna.

Ja du behöver nog inte fråga dem om doser om du skall självmedicinera men jag maila dr Urban i Falun för att fråga han vilka doser de skulle rekommendera till en som har autoimmuna sjukdomar och då fick jag mina doser :) även starttid och sluttid för prednisolonet. Det var min dibetesläkare som även är endikronolog som skrev ut mitt prednisolon för han ansåg att de var så små doser och om jag verkligen trodde på det så kunde jag testa, vilket jag absolut inte ångrar idag då jag nu har gått halva tiden med bebis i magen :) Då hade jag också misslyckats 4 hela ivf behandlingar innan med bara minus.
  • Tuvalina

Mig veterligen har jag aldrig varit i denna tråden, men tack Lillstoran för din kommentar ang vårt bröllop och önskningar att det ska gå bra för oss!! Råkade hoppa in här nu och passar på att skriva en rad.

Jag har också fått prednisolon utskrivet från Falun. jag sa bara att mitt immunförsvar blivit så bra den sista tiden och de nekade mig inte det. Jag ska göra ÄP i morgon och får det efter ET men jag har börjat redan förra cykeln med 5 mg och från dag 11 har jag ätit 15 mg och ska dagen innan ET gå upp till 20 och sen ned till 15 igen och därefter sakta trappa ut!! Tror stenhårt på det!

Kämpa på alla!! kram från mig!

• Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-08-12 18:38:32 följande:
    Mig veterligen har jag aldrig varit i denna tråden, men tack Lillstoran för din kommentar ang vårt bröllop och önskningar att det ska gå bra för oss!! Råkade hoppa in här nu och passar på att skriva en rad. Jag har också fått prednisolon utskrivet från Falun. jag sa bara att mitt immunförsvar blivit så bra den sista tiden och de nekade mig inte det. Jag ska göra ÄP i morgon och får det efter ET men jag har börjat redan förra cykeln med 5 mg och från dag 11 har jag ätit 15 mg och ska dagen innan ET gå upp till 20 och sen ned till 15 igen och därefter sakta trappa ut!! Tror stenhårt på det! Kämpa på alla!! kram från mig!

Då har jag blandat ihop med en annan tråd, kanske var det Dhea - tråden. Jag vet faktiskt inte då det är samma personer med i många trådar. Jag ber om ursäkt, det var absolut inget illa menat. Bilderna var dessutom väldigt fina. Hoppas det går vägen för er. Angående Falun så verkar det vara den kliniken som är mest innovativa och kreativa i Sverige. Får den uppfattningen efter att ha läst om Falun i flera trådar. Skulle nog ha valt den även om det hade blivit obekvämt med avståndet, främst för att de är så för långtidsodling. Alla kliniker kör inte det.
  • germany
    MIss cat - Förstår verkligen att du inte ångrar dig att du åt Prednisolon då du nu är gravid :)
    Tror det lutar åt att det blir start för mig vid sprutstart och med ungefär samma upplägg som ditt.
    Verkligen kanon att kunna bolla tankar & ideer. Jag diskuterar rrätt så sällan saker kring min barnlöshet med mina nära & kära som har fått veta. Känns inte som om de förstår vad jag pratar om och det är omöjligt för dom att ens veta vad en IVF tex innebär. Blir bara jobbigt att förklara vad allt betyder och sedan kan de ändå inte riktigt  då förstå vad man går igenom....så, det känns enklast att avstå att prata alltför mycket om detta barnämne med dom. Så FL med alla fina människor som finns här, det / ni är värda i guld! Måste bara få säga det för så känns det för mig i allafall  Kyss

Tuvalina - Du som har ätit Prednisolon nu i 2 cyklar. Har inte du känt av några biverkningar? Fast du har ju ätit i låg dos så det går nog inte att jämföra med dom som ätit i lite högre dos än dig.

Själv ska jag till veckan inhandla lite kalcium så är jag väl sedan redo för IVF nr 4 Foten i munnen
  • Tuvalina

Germany, det enda biverkan jag har är att jag är så sockersugen. Nu äter jag 15 mg och jag mår toppen av kortison faktiskt!

Lillstoran, det är ingen fara. Det var ju bars en slump att jag såg din kommentar som bara var av godo!

• germany

Ni som använt Prednisolon, har ni alla gjort som Spino och delat upp dagsdosen på 2 eller 3 ggr / dag?
    Eller har ni tagit hela dagsdosen vid ett enda tillfälle?

Här skiner solen i dag och jag ska nu ta med mig mina fyrbenta vänner i skogen och plocka dagsfärska blåbär till dagens blåbärspaj. Balsam för själen minsann, både utflykt och det som sedan ska lagas till för att sedan njutas av ute i trädgården senare i dag {#emotions_dlg.flower}

• MissCat
    germany skrev 2012-08-13 10:03:49 följande:
    Ni som använt Prednisolon, har ni alla gjort som Spino och delat upp dagsdosen på 2 eller 3 ggr / dag?
    Eller har ni tagit hela dagsdosen vid ett enda tillfälle?

Här skiner solen i dag och jag ska nu ta med mig mina fyrbenta vänner i skogen och plocka dagsfärska blåbär till dagens blåbärspaj. Balsam för själen minsann, både utflykt och det som sedan ska lagas till för att sedan njutas av ute i trädgården senare i dag {#emotions_dlg.flower}
    Jag har tagit hela dosen direkt. Jag fick ingen annan ordination än så och det var bara bra för mig eftersom jag ändå brukar glömma bort tabletter ;P

Precis som du säger så är det skönt att kunna prata med någon om IVF och allt man går igenom eftersom varken familj eller arbetskamrater knappt vet vad en IVF är. Hela det känslomässiga hos en går i gungning, man får obalans i sina hormoner, vissa sätts i klimakteriet osv. Ändå försöker man hålla upp en sorts fasad mot alla utåt, kanske också mot sin egna man.

Jag kommer ihåg en av mina ivf:er så gjorde jag långa protokollet och försattes i tidigt klimakterie och det ångrar jag djupt idag. Jag gjorde den i höstas och då tappade jag sexlusten helt och har än idag inte fått tillbaka den helt, jag får kämpa fortfarande. Det är en sak som vi försökt prata om och min man förstår men jag känner fortfarande att han inte helt gör det och jag vill inte skämmas utan jag hittar på alla sorts ursäkter som finns bara för att komma undan, vilket inte är bra.

Jag tänker vänta tills vårt barn är fött nu och om det fortfarande återstår så tänker jag be om hjälp.

Sådana här saker pratar man inte om med ens bästa väninna för det är så svårt att kunna sätta sig in i.

Vad härligt det låter med att gå ut i skogen och plocka blåbär till blåbärspaj! Ja det gör verkligen gott för själen :D
  • Lillstoran

Visst är det så att man inte talar om allt. Inte ens för sin sambo eller man.

När jag träffade min sambo i november 2010 så blev vi gravida efter 4 månader som dessvärre resulterade i missfall före v. 12.

Våren 2012 körde vi första IVF behandlingen.

Allt det här var känsligt eftersom relationen var så ny. Dessutom var läget känsligt för mig eftersom jag närmade mig 40 år.

Jag ville liksom hålla en fasad utåt även inför min sambo. Det är inte så lätt allt det där och för många är det känsligt att öppna sig helt.          

• gustava22

Tuvalina; om jag förstått rätt har du alltså ätit Prednisolon även under tid du inte gjort IVF, men då i lägredos 5 mg, sedan inför ivf behandlingen höjt dosen cykeldag 11 till 15 mg, med planeringen att i samband med ET höja ytterligare till 20 mg under några dagar? Sen 15 mg igen och därefter nedtrappning? Har du någon autoimmun sjukdom som gjort att du lyckats få detta utskrivet av läkare? Vi har också kontakt med Falun, men de verkar inte vara så positiva trots autoimmuna problem, i alla fall inte i den omfattning som du beskriver. Hoppas det går bra för dig och för alla andra i tråden!

Svar på tråden Prednisolon?