• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Cahela
    Lilli77 skrev 2010-10-15 09:01:30 följande:
    Cah, jag hoppas du slipper fler försök! Men om du behöver hjälp med kliniker i Polen sa hjälper jag gärna till. Jag gar hos Invimed I Warszawa och är supernöjd!  

Stort lycka till med FET!!
    Hej Lilli!
    Hur är det med dig? vi har verkligen fått kämpa du och jag med våra försök. Jag har förstått sen tidigare att du är nöjd med dom i Warsawa. Vart bor ni nu?
    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-15 09:51:39 följande:
    Ahh ok, när kkommer de påbörja upptiningen? Läste om någon här som bytt från menopur till Gonal-F men de skall väl vara liknande preparat?
    Jag ska på VUL i slutet på oktober och då bestämmer dom dag för upptining. Jag vet inte om Menopur och Gonal-F är liknande preparat. Jag fick ju så himla bra resultat på andra omgången med Menopur så jag är beredd att ge det ytterligare ett försök.
  • Lilli77

Hej Cah, ja vi har verkligen fatt kämpa. Vi bor i Warszawa nu. Mannen har ett kontrakt på några år här. Trivs super och som sagt, kliniken är toppen. Plussade pa första IVF här i somras men fick tidigt missfall. Nu har vi precis gjort FET och plussade i mandags. Men med var bakgrund tar vi en dag i taget. Är glada sa klart men vet att det är langt kvar.. Haller tummarna för ditt FET!

Lizz, Gonal-F och Puregon är samma sak fast i olika förpackningar. Menopur innehaller nagonting annorlunda men jag vet inte exakt vad. Vid vart försök här i Warszawa har vi kört med Menopur. Tidigare i Paris med Puregon.

• Cahela
    Lilli77 skrev 2010-10-15 10:11:05 följande:
    Hej Cah, ja vi har verkligen fatt kämpa. Vi bor i Warszawa nu. Mannen har ett kontrakt på några år här. Trivs super och som sagt, kliniken är toppen. Plussade pa första IVF här i somras men fick tidigt missfall. Nu har vi precis gjort FET och plussade i mandags. Men med var bakgrund tar vi en dag i taget. Är glada sa klart men vet att det är langt kvar.. Haller tummarna för ditt FET!

Lizz, Gonal-F och Puregon är samma sak fast i olika förpackningar. Menopur innehaller nagonting annorlunda men jag vet inte exakt vad. Vid vart försök här i Warszawa har vi kört med Menopur. Tidigare i Paris med Puregon.
    Grattis Lilli!!!! Nu hoppas jag att det går vägen. Kan du inte skriva lite om hur detta ditt senaste försök gick till och vad du fick för några preparat?
  • Lilli77

Tack Cah

IVF:en som vi gjorde i Juni var korta metoden. Började med Puregon men på VUL dag 4 hade det inte hänt sa mycket sa vi bytte till Menopur. Sprayade totalt i 11 dagar och gick upp till Menopur 300 de sista dagarna (har aldrig haft sa hög dos..). Vi ÄP plockades 10 ägg och 9 blev befruktade.
    Jag har tagit vanliga proggisar, 200 mg per tag. Har även tagit Progesteron i tablett form, Duphaston 3 ggr om dagen. Mostvarighet till trombyl, 10 mg prednisolon och i juni tog jag även Clexane sprutor. Plussade som sagt med började blöda redan efter nagra dagar och hcg slutade stiga.

Nu vid FET sa gjorde vi det i naturlig cykel för första gången. Fran ÄL sa har jag tagit Duphaston, och fran ET Prednisolon, Trombyl och proggisar. Inget Clexane den här gangen.

Om det inte gar hela vägen nu sa kommer vi göra en biopsi pa slemhinnan pa dag 21 nästa cykel för att kolla kvaliten och även om det finns för manga (?) NK celler. Kommer även fa testa nat som heter Intralipid. Googla det! Nu hoppas jag att jag slipper men om det inte gar vägen sa är det skönt att veta att de vill testa nat nytt.

Kram och lycka till!!!

• Cahela
    Lilli77 skrev 2010-10-15 10:29:33 följande:
    Tack Cah

IVF:en som vi gjorde i Juni var korta metoden. Började med Puregon men på VUL dag 4 hade det inte hänt sa mycket sa vi bytte till Menopur. Sprayade totalt i 11 dagar och gick upp till Menopur 300 de sista dagarna (har aldrig haft sa hög dos..). Vi ÄP plockades 10 ägg och 9 blev befruktade.
    Jag har tagit vanliga proggisar, 200 mg per tag. Har även tagit Progesteron i tablett form, Duphaston 3 ggr om dagen. Mostvarighet till trombyl, 10 mg prednisolon och i juni tog jag även Clexane sprutor. Plussade som sagt med började blöda redan efter nagra dagar och hcg slutade stiga.

Nu vid FET sa gjorde vi det i naturlig cykel för första gången. Fran ÄL sa har jag tagit Duphaston, och fran ET Prednisolon, Trombyl och proggisar. Inget Clexane den här gangen.

Om det inte gar hela vägen nu sa kommer vi göra en biopsi pa slemhinnan pa dag 21 nästa cykel för att kolla kvaliten och även om det finns för manga (?) NK celler. Kommer även fa testa nat som heter Intralipid. Googla det! Nu hoppas jag att jag slipper men om det inte gar vägen sa är det skönt att veta att de vill testa nat nytt.

Kram och lycka till!!!
    Det låter som dom testar mkt mer där än dom gör i Sverige. Jag hoppas innerligt att du går hela vägen ut nu.
    Fick ni till frysen oxå?
  • Lilli77

Ja, vid ET sa fick vi tillbaka tva och det blev hela 7 till frysen. Nu vid FET fick vi tva igen och jag tror att vi har 3 kvar. 1 eller 2 föll bort vid upptiningen.

• Cahela
    Lilli77 skrev 2010-10-15 10:47:16 följande:
    Ja, vid ET sa fick vi tillbaka tva och det blev hela 7 till frysen. Nu vid FET fick vi tva igen och jag tror att vi har 3 kvar. 1 eller 2 föll bort vid upptiningen.
    Det var ett toppenresultat då! Jag fick ett till mig och nio till frysen sist och en har vi tinat upp men inget plus.
    Nu tinar vi alla sju om två-tre veckor och ser om någon klarar att odlas i tre dagar.
  • germany

Hej!
    Ska vi som är inne på att få använda Prednisolon försöka väcka denna tråd till liv igen?
    Det är ett tag sen någon skrev här.

Jag väntar på att få sätta i gång med IVF nr 4 i höst och skulle väldigt gärna vilja få Prednisolon utskrivet denna gång, om inte så kommer jag att försöka självmedicinera mig.

Men är jätteintresserad av att höra hur ni andra har doserat? Gärna både från er som har fått det utskrivet av läkaare, vilken dos och när har ni blivit rekomenderad att starta med Pred? Ni andra som kanske har provat på eget bevåg, hur har ni gjort? Kort sagt, allt om Prednisolon kan vi väl skriva om!

Hoppas flera hittar hit Glad

• MissCat

Jag skriver här med eftersom jag tog prednisolon när jag väl lyckades.

Jag har gjort 5 fulla ivf behandlingar, bara 1 ägg till frysen som inte klarade upptining men fina ägg alla gånger de har blivit befruktade. Har 2 autoimmuna sjukdomar: Diabetes typ 1 och Seboré (psoriasis i hårbotten).

Ivf läkarna trodde absolut inte på prednisolon trots vetskapen om mina sjukdomar och tog heller inte löpande tsh värde vilket man också ska se till att de tar då värdet stiger med behandlingarna. Rekommenderat värde runt 1,0 vid ET.

Det var efter mitt 3:e och 4:e misslyckade IVF som jag började ifrågasätta läkarna om mediciner bl a kortison eftersom jag hade läst så mycket om det här i trådarna men det blev ett nej sen var jag hos min diabetesläkare som även är endokrinolog och bad han ta tsh som för övrigt tas som ett rutinprov på diabetiker 1 ggr om året. Jag bad han även att få prova kortison eftersom jag själv trodde på det och hade läst mycket om sambandet mella det immunologiska och att stöta ifrån sig embryon.

De doser jag uppgav tyckte han inte var så farliga eftersom det är mer riskabelt för en diabetiker att ta kortison då insulinet behöver ökas med 30-40% men med kontroll så tyckte han det gick bra. Mitt tsh värde var även det för högt 4,4 så jag fick börja med Levaxin i 6 v innan för att sänka ner värdet.

Min dosering var: 10 mg prednisolon första sprutdagen tills ÄP-dagen då jag höjde till 20 mg tills 3 dagar efter ET sedan sänkte jag till 10 mg 1 vecka för att sedan gå ner till 5 mg till 4 dagar efter TD som är dag 18 efter ET. Höjningen till 20 mg tyckte ivf läkaren i Falun att jag skulle ta då jag också har autoimmuna sjd.

Så efter 4 ivf misslyckanden så lyckades vi nu på det 5:e och jag är gravid i v16+4 idag Skrattande

Svar på tråden Prednisolon?