• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Lillstoran

Har liksom ni läst mycket om Predisolon och (extra) tillskott av Progesteron. Varför får man detta ? Räcker det att man fått missfall ? Till mig sa läkaren på Huddinge inget om dessa två tillsatser (har sköldkörtelproblem och fått missfall tidigare). EFTER man fått plus - är det helt riskfritt med dessa tillsatser för fostret och OK att ta på eget bevåg som jag förstått att många gör. Ska på RUL om en dryg vecka, kanske ja ta upp detta med läkaren men min fundering är främst om det är riskfritt att ta detta på eget bevåg - efter - positivt test.

• germany

Lillstoran - Du behöver nog inte känna dig orolig över att du behöver Pred eller extra Prog nu då din graviditet verkar förflyta på lugnt? Eller tänker du testa dessa preparat på eget bevåg nu när du kommit så pass långt i din graviditet?! Om jag vore du så skulle jag bara ta det lugnt och verkligen inte mixtra med nånting nu när du redan kommit så långt. 

Progestron sätts ju annars nästan alltid in kring ET när man genomgått IVF för att kroppen oftast behöver extra progestron för att stödja och hjälpa embryot på traven. Tror i allafall att fler får det än inte. Det finns i allafall MASSOR av bra information att läsa om just Progestron på nätet och dess funktion om du googlar lite.

Ang. Prednisolon så är det alltid helt upp till våra kära läkare att avgöra vem som har "turen" att få olika stödmediciner utskrivna. ALLA läkare ordinerar olika vid en och samma behandling och jag är övertygad om att de liksom vi är "saliga på sin tro" om vad som är bra eller ej.....

Båda dessa preparat så tror jag också att det är vanligare att man strax efter positivt grav.test slutar med dessa mediciner. Men det finns också ordinationer från läkare där en del t.o.m bör fortsätta betydligt längre.
    Så allt är individuellt.....finns nog inget direkt rätt eller fel. Men passa på att fråga när du ändå ska på RUL snart. Många av oss är ju bara "lekmän" i den här branschen, läkare ska ju vara proffs och vägleda oss så att vi känner oss trygga.......Fast sanningen ser ju inte riktigt ut så heller, tyvärr.

Lillan - Bra att du tänker "strida". Berätta om hur det gick för dig :). Jag ska kontakta dom snart jag också. Ska bara skriva ner allt på papper först vad jag vill ta upp och så att jag kan argumentera på ett vettigt sätt om dom motsäger mig mina små önskningar inför nästa IVF.

• germany

Lillstoran - Har inte du förresten använt Crinone? Det är i såfall progestron du har fått. Crinone utsöndrar progestron under längre period, därför så behöver man inte ta dessa lika ofta som progestron vagitorer.

• Jam08

Jag har massa misslyckade ivf bakom mig och vi besökte Aten i somras för immunbeh. Jag ska ta 5 mg pred morg och 5 mg pred kväll fr dag ett på cykeln. Sen vet jag inte om det ska trappas upp från ET och fram. Senaste gången tog jag 10 mg pred från ET o fram då ordinerat från läkare på min ivf klin här., men det var nog för klent..Senast svettades jag något kopiöst fr ET och fram, plaskblöt varje natt! Kortisonet kan ha spelat in.

Germany, Du skrev att du hade allergi, autoimmun sjukdom. Får jag fråga vad för typ av allergi? Jag är också vld allergisk, rinnande näsa och nysningar konstant och reagerar mot allt möjligt. Även musslor och krabba.

• MissCat

Germany: Maila till Dr Urban i Falun, det gjorde jag för att få veta vilka doser jag skulle ta och vad han rekommenderade. Viktigt att berätta då att du har en autoimmun sjukdom för annars tycker han inte att du behöver kortison.

Angående att börja med kortison?! Börja helst vid sprutstart då hinner ens egna immunförsvar komma i mer balans eftersom det är i obalans när man har en autoimmun sjukdom. Det är även bättre att höja dosen strax vid insättning ett par dagar så ens egna försvar inte attackerar embryot direkt.

Lillstoran: Jag vet inte varför du just skulle behöva ens fråga om prednisolon eller progesteron??!! Du är ju redan gravid och dessutom hunnit väldigt långt. Extra progesteron eller prednisolon brukar en del få ta till max vecka 12.

Lycka till tjejer med krigandet om kortison, säg att det är era kroppar och att ni tror på att detta kan hjälpa er. Be dem ta extra tsh värde med. :D

• Lillstoran

Tack för svar. Jag fick något som heter Crione vid ET. Då jag började blöda RD 10 så lade jag av. Vid TD när det var positivt så kontaktade jag Huddinge och ställde precis denna fråga. Jag behövde inte börja med progesteron igen vad det besked jag fick. I våras fick jag en remiss till en ögonläkare på Medicular i Stockholm då jag fått så dålig syn / närseende. Ungefär som att behöva läsglasögon redan vid 40 ! Jag såg suddigt med linser och torkade glasögonen 5 ggr dag då jag tyckte de var suddiga. Men framför allt kunde jag inte läsa på nära håll med glasögon eller linser. Då jag har sköldkörtelproblem och det finns en ögonsjukdom som hänger samman med detta, en inflammation i ögat, ville ögonläkaren skriva ut kortison för att dämpa inflammationen. Jag avböjde i juni p g à graviditet och har nu ett återbesök i augusti. Skulle gärna vilja se om synen återställer sig med kortison men med tanke på graviditeten så vet jag inte om det påverkar. Jag får höra på RUL. Går på Odenplan. Tuvalina - jag önskar att det går vägen för dig och att det är din tur nu. Vackra bilder från bröllop som någon skvallrade om. Miss Cat - hoppas din graviditet förlöper väl !

• germany
    Lillstoran - Mixtra inte med något nu, vänta tills du har fött ditt barn. Den dåliga synen hinner du åtgärda sen
    Vore jag du så skulle jag bara njuta och åter njuta av att vara gravid och formligen längta tills jag fått träffa bebisen när den tittar ut och säger hej Glad

Miss Cat -  Förstår jag dig rätt när du tycker du jag ska fråga IVF kliniken vilken dos de skulle rekommendera mig om jag ska börja ta detta på eget bevåg? Tror du inte att de väljer att inte ge mig något svar då när det inte är dom har ordinerat mig Prednisolon?

Jag har ett eget schema med Prednisolon som jag gärna vill ha synpunkter på om ni tycker det är bra eller dåligt. Återkommer med detta en annan dag när jag har tid att sitta en stund vid datorn.
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-08-06 20:52:08 följande:
    Lillstoran - Mixtra inte med något nu, vänta tills du har fött ditt barn. Den dåliga synen hinner du åtgärda sen Vore jag du så skulle jag bara njuta och åter njuta av att vara gravid och formligen längta tills jag fått träffa bebisen när den tittar ut och säger hej Miss Cat -  Förstår jag dig rätt när du tycker du jag ska fråga IVF kliniken vilken dos de skulle rekommendera mig om jag ska börja ta detta på eget bevåg? Tror du inte att de väljer att inte ge mig något svar då när det inte är dom har ordinerat mig Prednisolon? Jag har ett eget schema med Prednisolon som jag gärna vill ha synpunkter på om ni tycker det är bra eller dåligt. Återkommer med detta en annan dag när jag har tid att sitta en stund vid datorn.

Det var nog en klok ide! Jag ska på RUL nästa vecka och tiden år så fort. Just nu njuter jag av mina sista semesterdagar efter att ha varit ledig i 4 hel veckor!
  • germany
    Jam08 skrev 2012-08-03 10:05:45 följande:
    Jag har massa misslyckade ivf bakom mig och vi besökte Aten i somras för immunbeh. Jag ska ta 5 mg pred morg och 5 mg pred kväll fr dag ett på cykeln. Sen vet jag inte om det ska trappas upp från ET och fram. Senaste gången tog jag 10 mg pred från ET o fram då ordinerat från läkare på min ivf klin här., men det var nog för klent..Senast svettades jag något kopiöst fr ET och fram, plaskblöt varje natt! Kortisonet kan ha spelat in.

Germany, Du skrev att du hade allergi, autoimmun sjukdom. Får jag fråga vad för typ av allergi? Jag är också vld allergisk, rinnande näsa och nysningar konstant och reagerar mot allt möjligt. Även musslor och krabba.

Förlåt Jam 08 - Jag har ju missat att svara dig!
    Jag är sedan jag var barn allergisk mot häst, hund, katt, kaniner, fåglar (alla dessa djur har jag haft genom åren och en del har jag fortfarande....Jag är en djurälskare uti fingerspetsarna och jag har valt att ändå ha djur, trots att det i bland kan vara jobbigt om jag utsätts alltför mycket på en och samma gång.

Jag är även väldigt känslig för damm i hemmet. Att städa en gammal låda ger värsta nysattacken :)
    Mina allergisymptom är följande när de kommer: Röda & kliande ögon, nysningar (dagligen) rinnande näsa (också alltid i samband med mina nysningar :) och vid svårare allergiattacker så utlöses även astma (dock är det inte så ofta. Jag vet vilka situationer som ger mig astman och då medicinerar jag mig rejält innan för att mildra det hela)

Är det vanligt att Dr D i Aten ordinerar så iite kortison som 10 mg, tänkte mest kring ÄP & ET? Men du kanske får fortsatta rekomendationer av honom längre fram?

Räckte din allergi för att Dr D ansåg att detta kan vara en stor del av boven för att IVF:en inte lyckats?
    Hoppas så att du kommer att lyckas snart! Antar att du ska ta andra mediciner också, som många i Atentråden blir ordinerade?

Kram!
Svar på tråden Prednisolon?