• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 12:32:00 följande:
    Nej, jag har inte blivit tappad på vätska men det var på håret att jag hade behövt det.
    FY vilken tur!

Du måste uppdatera här på torsdag efter du pratat med CVLSkrattande
  • callimero

Ni som blivit ordinerade Prednisolon - vilken dos har ni tagit?
    From när och hur länge?

• Lizz
    callimero skrev 2010-10-12 13:38:35 följande:
    From när och hur länge?
    Jag har själv inte tagit det, vet bara av att de som går på falun får det..kika in i någon Falun-tråd?
  • spino
    callimero skrev 2010-10-12 13:38:35 följande:
    From när och hur länge?
    5 mg tre ggr om dagen from AL till v 12 av graviditet
  • Cahela

Vad är det det gör Prednisolon?

Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 10:22:14 följande:
    Vad är det det gör Prednisolon?
    Ett kortisonpreparat som drar ner immunförsvaret så ägget lättare skall fastna. Fast det har bara effekt på dem som har detta problem att kroppen stöter bort ägget. Är problemet äggkvalitén så har det ingen effekt.

Detta har jag bara läst mig till på internet kan jag tillägga.
    Är inte så vanligt i sverige att man talar om dessa problem men JAG tror att flera i gruppen "oförklarligt barnlösa" med toppägg som aldrig fastnar har detta problem.
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-13 10:33:07 följande:
    Ett kortisonpreparat som drar ner immunförsvaret så ägget lättare skall fastna. Fast det har bara effekt på dem som har detta problem att kroppen stöter bort ägget. Är problemet äggkvalitén så har det ingen effekt.

Detta har jag bara läst mig till på internet kan jag tillägga.
    Är inte så vanligt i sverige att man talar om dessa problem men JAG tror att flera i gruppen "oförklarligt barnlösa" med toppägg som aldrig fastnar har detta problem.
    Linné säger att oftast är det äggets kvalité som avgör om det blir graviditet eller inte men jag är väldigt skeptisk i mitt fall när jag får ut så många och så bra (enligt kliniken) hela tiden. Känns som att något annat måste vara felet i mitt fall.
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 10:35:30 följande:
    Linné säger att oftast är det äggets kvalité som avgör om det blir graviditet eller inte men jag är väldigt skeptisk i mitt fall när jag får ut så många och så bra (enligt kliniken) hela tiden. Känns som att något annat måste vara felet i mitt fall.
    Precis!

Jag önskar att man som i Tyskland tex kunde "scanna" äggen för att se vilka som är graviditetsdugliga/välja bort dem med kromosomfel, hos vissa kanske 2 av 10 är ok och på andra 8 av 10. Här kan de bara se utifrån hur ägget ser ut utanpå. Så dels kan det vara att äggen är risiga inuti, eller att man kanske har en immunologisk faktor. Men är det så att man tillhör dem som har färre graviditetsdugliga ägg så kan det ju räcka med att vänta till IVF 8 och att det funkar då.

Jag känner mig ganska säker på den immunologiska faktorn för mig iom att jag fått konstaterat "överaktivt immunförsvar" av tre olika läkare i andra sammanhang. Men kan ju vara så att våra embryon inte är ok inuti också...
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-13 10:53:15 följande:
    Precis!

Jag önskar att man som i Tyskland tex kunde "scanna" äggen för att se vilka som är graviditetsdugliga/välja bort dem med kromosomfel, hos vissa kanske 2 av 10 är ok och på andra 8 av 10. Här kan de bara se utifrån hur ägget ser ut utanpå. Så dels kan det vara att äggen är risiga inuti, eller att man kanske har en immunologisk faktor. Men är det så att man tillhör dem som har färre graviditetsdugliga ägg så kan det ju räcka med att vänta till IVF 8 och att det funkar då.

Jag känner mig ganska säker på den immunologiska faktorn för mig iom att jag fått konstaterat "överaktivt immunförsvar" av tre olika läkare i andra sammanhang. Men kan ju vara så att våra embryon inte är ok inuti också...
    Jag vet inte om jag skulle ha ett överaktivt immunförsvar men jag blir aldrig sjuk annat än förkyld två gånger om året. Åker aldrig på magsjuka, influensor eller annat som går. När jag blir förkyld så sätter det sig i halsen en dag och sen går det över i en rejäl förkylning och sen luftrörsproblem pga min astma. Just att det halsonda bara är en dag och sen försvinner gör att jag funderar på om jag har ett starkt immunförsvar. Har heller aldrig feber.
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 11:06:17 följande:
    Jag vet inte om jag skulle ha ett överaktivt immunförsvar men jag blir aldrig sjuk annat än förkyld två gånger om året. Åker aldrig på magsjuka, influensor eller annat som går. När jag blir förkyld så sätter det sig i halsen en dag och sen går det över i en rejäl förkylning och sen luftrörsproblem pga min astma. Just att det halsonda bara är en dag och sen försvinner gör att jag funderar på om jag har ett starkt immunförsvar. Har heller aldrig feber.
    Jag är ingen expert men tror man skiljer på "bra immunförsvar" och ett "överaktivt". Ett bra immunförsvar angriper inte normala processer i kroppen såsom ett ägg som skall fästa..

Finns massa sjukdomar som är autoimmuna dvs egna immunförsvaret angriper kroppens egna vävnad, MS, diabetes I och giftstruma tex.

Men återigen, jag har bara läst mig till detta och inte ens läkarvetenskapen är ju ense och det är inte så mycket forskat på området, men finns en del.

Tror de på Falun gjort en studie med två grupper, en som fick ASA (ex Trombyl) och prednisolon och jämförde med en grupp som gjorde IVf utan medicinering. Tror utfellet var 5-7 % fler graviditeter i gruppen med mediciner. Så det är ju tyvärr inte hela lösningen...
Svar på tråden Prednisolon?