Cahela skrev 2010-10-13 11:06:17 följande:
Jag vet inte om jag skulle ha ett överaktivt immunförsvar men jag blir aldrig sjuk annat än förkyld två gånger om året. Åker aldrig på magsjuka, influensor eller annat som går. När jag blir förkyld så sätter det sig i halsen en dag och sen går det över i en rejäl förkylning och sen luftrörsproblem pga min astma. Just att det halsonda bara är en dag och sen försvinner gör att jag funderar på om jag har ett starkt immunförsvar. Har heller aldrig feber.
Jag är ingen expert men tror man skiljer på "bra immunförsvar" och ett "överaktivt". Ett bra immunförsvar angriper inte normala processer i kroppen såsom ett ägg som skall fästa..
Finns massa sjukdomar som är autoimmuna dvs egna immunförsvaret angriper kroppens egna vävnad, MS, diabetes I och giftstruma tex.
Men återigen, jag har bara läst mig till detta och inte ens läkarvetenskapen är ju ense och det är inte så mycket forskat på området, men finns en del.
Tror de på Falun gjort en studie med två grupper, en som fick ASA (ex Trombyl) och prednisolon och jämförde med en grupp som gjorde IVf utan medicinering. Tror utfellet var 5-7 % fler graviditeter i gruppen med mediciner. Så det är ju tyvärr inte hela lösningen...