• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-13 11:28:04 följande:
    Jag är ingen expert men tror man skiljer på "bra immunförsvar" och ett "överaktivt". Ett bra immunförsvar angriper inte normala processer i kroppen såsom ett ägg som skall fästa..

Finns massa sjukdomar som är autoimmuna dvs egna immunförsvaret angriper kroppens egna vävnad, MS, diabetes I och giftstruma tex.

Men återigen, jag har bara läst mig till detta och inte ens läkarvetenskapen är ju ense och det är inte så mycket forskat på området, men finns en del.

Tror de på Falun gjort en studie med två grupper, en som fick ASA (ex Trombyl) och prednisolon och jämförde med en grupp som gjorde IVf utan medicinering. Tror utfellet var 5-7 % fler graviditeter i gruppen med mediciner. Så det är ju tyvärr inte hela lösningen...
    ok, det var intressant information! Tack för all den upplysningen, jag tycker det är lite synd att klinikerna inte förklarar sånt här mer för patienter. Min upplevelse från både ackis och linné är att dom viftar bort frågor lite grann som att det stämmer inte och det finns det inget belägg för. Jag skulle vilja ha lite mer utförliga svar som varför det inte stämmer och varför det inte finns belägg osv....
    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Cahela

Nu har jag pratat med min läkare. Han tyckte det var konstigt att ingen av våra fem försök hade lyckats. Vi ska nu tina upp alla 7 frysisar och se om dom klarar 3 dagar till i odling. Gör dom inte det så kan det vara ett tecken på att embryona är dåliga. Klarar sig en så får vi tillbaka den.  Väldigt nervöst men det är iaf ngt nytt som händer...

• Lizz
    Cahela skrev 2010-10-14 16:26:25 följande:
    Nu har jag pratat med min läkare. Han tyckte det var konstigt att ingen av våra fem försök hade lyckats. Vi ska nu tina upp alla 7 frysisar och se om dom klarar 3 dagar till i odling. Gör dom inte det så kan det vara ett tecken på att embryona är dåliga. Klarar sig en så får vi tillbaka den.  Väldigt nervöst men det är iaf ngt nytt som händer...
    Oj så de tinar alla på en gång?? Va spännande och nervöst, skulle de vara så att de är dåliga så kan det ju tydligen hjälpa att byta preparatSkrattande 
  • isisisis
    Cahela skrev 2010-10-14 16:26:25 följande:
    Verkar klokt.

Vi lyckades på vårt 5:e försök.Då med Fragmin och hög dos Pred.
    Men det var också blastocyster odlade i 7 dagar!
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-15 08:19:07 följande:
    Oj så de tinar alla på en gång?? Va spännande och nervöst, skulle de vara så att de är dåliga så kan det ju tydligen hjälpa att byta preparatSkrattande 
    Ja det är spännande och nervöst. jag har redan kört puregon två svängar och Menopur 2 svängar så jag vet inte om ett nytt preparat skulle hjälpa.
  • Cahela
    isisisis skrev 2010-10-15 08:22:08 följande:
    Verkar klokt.

Vi lyckades på vårt 5:e försök.Då med Fragmin och hög dos Pred.
    Men det var också blastocyster odlade i 7 dagar!
    Oj, 7 dagar! det måste vara riktigt nervöst att avvakta varje dag om några har klarat sig. Var det på en klinik i Sverige eller utomlands dom odlade 7 dagar?
  • isisisis
    Cahela skrev 2010-10-15 08:44:46 följande:
    Oj, 7 dagar! det måste vara riktigt nervöst att avvakta varje dag om några har klarat sig. Var det på en klinik i Sverige eller utomlands dom odlade 7 dagar?
    Det var äggdonation,så det var inte mina ägg.
    Men de ringde och sa att de hade odlat dem i 7 dagar och att det var dags för insättning.
    Tror de bjöd till lite extra,har gjort en behandling där innan.
    Sen var det så att alla äggen dog den förra behandlingen(!!!) det har aldrig hänt.
    Så de kände nog att de ville bjuda till lite

Vi var i Polen.De är kända för att ha riktigt bra blastocystodling
  • Cahela
    isisisis skrev 2010-10-15 08:48:38 följande:
    Det var äggdonation,så det var inte mina ägg.
    Men de ringde och sa att de hade odlat dem i 7 dagar och att det var dags för insättning.
    Tror de bjöd till lite extra,har gjort en behandling där innan.
    Sen var det så att alla äggen dog den förra behandlingen(!!!) det har aldrig hänt.
    Så de kände nog att de ville bjuda till lite

Vi var i Polen.De är kända för att ha riktigt bra blastocystodling
    Det kanske är till Polen jag ska vända mig och göra fler försök om så behövs? Det ska bli intressant men tufft att se om någon av dom 7 växer vidare för mig. Jag har aldrig haft problem med att få ut många ägg, dom befruktas och delar sig bra så någonting annat är felet.
  • Lilli77

Cah, jag hoppas du slipper fler försök! Men om du behöver hjälp med kliniker i Polen sa hjälper jag gärna till. Jag gar hos Invimed I Warszawa och är supernöjd!  

Stort lycka till med FET!!

• Lizz
    Cahela skrev 2010-10-15 08:43:16 följande:
    Ja det är spännande och nervöst. jag har redan kört puregon två svängar och Menopur 2 svängar så jag vet inte om ett nytt preparat skulle hjälpa.
    Ahh ok, när kkommer de påbörja upptiningen? Läste om någon här som bytt från menopur till Gonal-F men de skall väl vara liknande preparat?
Svar på tråden Prednisolon?