• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany

Hej Miss Cat! Trevligt att se dig här Solig.
    Ditt pred.upplägg är nedskrivet och jag tackar än en gång för att du vill dela med dig.
    Kram!

• germany

Puffar lite snällt Drömmer
    Flera som sitter inne med erfarnehter kring Prednisolon eller någon  som planerar att börja använda detta efter att ha fått det utskrivet av läkare kanske?

• spino

hej germany, jag tar 15 mg prednisolon och 75 mg aspirin. Har gjort 3 fulla IVF och ett FET som resulterade i en dotter sommaren 2010. Jag tog da samma dos pred, det var forsta gangen jag fick kortison. Har sedan dess gjort ett farskforsok med kortison som inte lyckades och nu knaprar jag igen i vantan pa FET. Tar 5mg x 3ggr dagligen fran CD 1. Nar jag blev gravid tog jag pred fram till vecka 12, trappade succesivt ned.

• germany

Tack Spino  för din input! Och härligt med en dotter som resultat :)
    Så du tar alltså totalt 15 mg / dag. Tog du 15 mg / dag direkt? Du började inte upptrappning på 5 mg?

Det här med att fortsätta med Prednisolon längre än fram till Testdag (om ett plus skulle visa sig vill säga), är det helt ok då jag ev kan komma att självmedicinera mig då läkarna kanske ej vill skriva ut Prednisolon? Eller hur ska jag tänka i mitt upplägg, ska jag göra som Miss Cat eller som dig Spino? Är det liksom "hugget som stucket", dvs det finns oändliga olka upplägg kring detta och att vilket alternativ jag än väljer så är det inget som har någon skadlig inverkan på mig själv?

Jag har allergi & när jag utstätts för alltför mkt av de ämnen jag är allergisk mot så får jag också astma, så jag har ju alla gånger en autoimmun sjukdom och Prednisolon borde inte vara helt fel för mig att inta.

Vad kan ni råda mig till? Jättetacksam om ni som sitter inne med mera kunsakp än mig till dosering med Pred berättar eran åsikt. Ingen behöver känna att ni ger mig felatktigt svar,för det är jag som har eget ansvar över vad jag tänker prova mig fram till. Så låt era kommentarer flöda så blir jag så GLAD Solig

• spino

jag borjade direkt med 15 mg om dagen. har sett massor av olika upplagg pa natet med prednisolon men vet inte vad de ar baserade pa. prednisolon har en hel del biverkningar och jag maste saga att jag var mycket lattad nar jag slutade i v. 12. det ar en stresshormon och iallafall jag mar inget vidare av att ta det, men vad gor man inte for ett litet liv! har svart att rada dig Germany, om hur lange du ska ta det, du kanske kan ta den diskussionen med din klinik NAR du plussar .  Jag gor mina behandlingar i UK och det lite modigare med medicinering har an i Sverige, sa det kan ju ocksa paverka att MissCat och jag har sa olika upplagg.

• germany
    TAck snälla Spino - Guld värt att få inblick i er andras upplägg med Prednisolon.
    Jag tror jag börjar bli helt klar med att jag kommer att börja med preparatet på cykeldag 1 den månad vi tänker göra nästa IVF. Och jag är helt klar med att jag vill komma upp i en dos av 15-20 mg till ÄP.

Men sedan blir jag osäker om jag ska trappa ner efter ET såsom Miss Cat gjorde och succesivt sänka dosen så att jag till slut inte tar något Pred några dagar efter TD, eller om jag då ska fortsätta med Prednisolonet ca 10 mg ännu längre som du Spino har gjort?

Jag har som sagt var en autoimmun sjukdom (allergi). Ni är väldigt goa om ni vill fortsätta ge mig  input hur jag ska tänka. Jag vet att det är jättesvårt för er att säga vad som är rätt eller fel, men det begär jag inte. Vill bara bolla lite tankar & ideer för då tror jag det kommer att klarna ytterligare för mig om hur jag ska lägga upp det hela.
    Jag har i allafall kommit en bit på väg i mitt funderande och det känns bra Skrattande.

• Lillan15

germany: Hoppas vi lyckas få läkarna i Falun att skriva ut Prednisolon till oss. Vi måste ju ha receptet innan vi börjar beh. Undrar om vi kan få det efter ett tel. samtal med sköterskan/läkaren? el. kanske ett mail till dem...
    Kram på Er och lycka till tjejer {#emotions_dlg.flower}

• germany
    Lillan15 skrev 2012-08-01 21:13:10 följande:
    germany: Hoppas vi lyckas få läkarna i Falun att skriva ut Prednisolon till oss. Vi måste ju ha receptet innan vi börjar beh. Undrar om vi kan få det efter ett tel. samtal med sköterskan/läkaren? el. kanske ett mail till dem...
    Kram på Er och lycka till tjejer {#emotions_dlg.flower}
    Jo, jag ska ringa alt. maila dit redan nu och höra mig för om de kommer att skriva ut Prednisolon vid kommande IVF. Men jag tvivlar på att upplägget kommer att bli som många andra skrivit om här. Jag skulle tro att dom sätter in Prednisolon först vid eller kring ET.

Om du fick önska, hur skulle du vilja använda pred? Börja när tänkte jag mest på?
  • Lillan15

Germany: Jag skulle vilja börja med Pred. vid sprutstart. Kommer köra korta metoden. Men jag tror som du. De sätter in det vid ÄP/ET. Jag frågade en ssk i tel. strax före sommarstängningen, hon sa att Dr. får avgöra det vid beh. start. Förmodligen får jag veta när jag kommer dit aug/sept. Hoppas jag! Men jag skall maila dem igen, och påminna. Känner mig påstridig.

Svar på tråden Prednisolon?