• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany
    trex2013 skrev 2013-10-30 11:10:00 följande:
    Grattis Germany till pluss o bebis!:)
    Hur såg din medicinering ut för din sista IVF som lyckades? Åt du något annat förutom Prednisolonet?

Sent svar....
    Jag plussade den naturliga vägen cykeln efter misslyckat IVF.
    Gjorde en hel del en bra tid innan för att boosta min kropp. Ändrad kost (inget gluten och laktos och soyafria produkter, rejäl och nyttig mat i övrigt), åt flera olika sorters vitaminer, Prasteron (DHEA) och prednisolon.

Prednisolon åt jag från cykeldag 1 den cykel jag gjorde IVF, när det försöket inte lyckades så fortsatte jag med kortisonet då jag försiktigt ville trappa ner, men jag hann aldrig sluta helt för helt plötsligt så plussade jag då på den ägglossning som jag hade efter vårat misslyckade IVF.

Jag fortsatte äta kortison till över vecka 12 och trappade sedan långsamt ner.

Även om jag tror starkt på DHEA och kortison så tror jag också att hela "kombot" av planering och boostande med allt  bidrog till att det till slut blev bingo.

Trist att det inte blev någon återföring för dig, men nästa gång kan slutresultatet se helt annorlunda ut.
    Förresten, varför genomgår du IVF? För mig var det urusla hormonvärden, men se kroppen fixade det hela ändå. Så ge inte upp! Chans finns alltid Glad
  • trex2013
    Heidi82 skrev 2013-11-18 16:57:28 följande:

Neee vad trakigt!! Skrikandes Rynkar på näsan Vad tror läkarna att det berodde pa? Hoppas inte prednisolonet kan ha paverkat...

Se till att vila upp dig till Jan nu och ta nya fräscha tag!  
    Jag tror inte att prednisolonet påverkade hann ju bara äta 5mg per dag, det är ju men mkt låg dos.
    Blir nog inte av någon behandling i Januari. :(
    germany skrev 2013-11-18 19:58:56 följande:

Sent svar....
    Jag plussade den naturliga vägen cykeln efter misslyckat IVF.
    Gjorde en hel del en bra tid innan för att boosta min kropp. Ändrad kost (inget gluten och laktos och soyafria produkter, rejäl och nyttig mat i övrigt), åt flera olika sorters vitaminer, Prasteron (DHEA) och prednisolon.

Prednisolon åt jag från cykeldag 1 den cykel jag gjorde IVF, när det försöket inte lyckades så fortsatte jag med kortisonet då jag försiktigt ville trappa ner, men jag hann aldrig sluta helt för helt plötsligt så plussade jag då på den ägglossning som jag hade efter vårat misslyckade IVF.

Jag fortsatte äta kortison till över vecka 12 och trappade sedan långsamt ner.

Även om jag tror starkt på DHEA och kortison så tror jag också att hela "kombot" av planering och boostande med allt  bidrog till att det till slut blev bingo.

Trist att det inte blev någon återföring för dig, men nästa gång kan slutresultatet se helt annorlunda ut.
    Förresten, varför genomgår du IVF? För mig var det urusla hormonvärden, men se kroppen fixade det hela ändå. Så ge inte upp! Chans finns alltid Glad
    Åh så roligt att höra att du lyckades på egen hand till slut! :)
    Jag har precis slutat med kortisonet nu. Hade tänkt precis som du att fortsätta äta det + en massa andra vitaminer. men förutom att jag fick avbryta min beh förra veckan så drabbades jag av blodproppar i ena benet.
    så framtiden är väldigt oviss för mig nu. vet inte ens om jag kan göra någon mer behandling. Gråter
    Äter Waran nu i 6mån sen får jag se vad som händer.
    Jag har endometrios så det är därför jag har försökt få hjälp via IVF.

sköt om er!

• Cathy

Hej Germany (minns du mig?) och stort grattis till bebisen! Till slut lyckades jag också med immunbehandling och väntar nu på när den lille behagar komma ut kram Rosen; wow du har orkat med många försök! Vill bara tipsa dig (och alla andra förstås!)!om vår Aten tråd 'Vi som snart är gravida efter behandling i Aten' - vi som har äntligen lyckats eller försöker med hjälp av immunbehandling dvs bl a med prednisolon, fragmin, trombyl och intralipider! Välkomna dit! Och ni som fått kortison, beroende på vilken (immun) problematik ni har kan 10-15mg prednisolon räcka medans andra kan behöva upp till 20-25mg (utan andra immunmediciner). Detta ordineras av bla Dr Gorgy i London. Kram på er och Lycka till!

• Cathy

Äsch paddan ville inte styckeindela Glömde att säga att prednisolonet ger inte dåliga ägg. Tvärtom, det kan sänka vissa antikroppar (mot FSH tex) som stör hormonerna och ger istället bättre ägg

• trex2013
    Cathy skrev 2013-11-19 21:54:26 följande:
    Äsch paddan ville inte styckeindela Glömde att säga att prednisolonet ger inte dåliga ägg. Tvärtom, det kan sänka vissa antikroppar (mot FSH tex) som stör hormonerna och ger istället bättre ägg
    tack Cathy ska kolla den tråden med! :) hoppet är ju det sista som överger en..
  • Cathy

trex, ja kolla tråden! Och prednisolon är bara en början på immunspåret, det finns mycket annat man kan prova om immunförsvaret är ett problem. Man ska inte ge upp, själv gjorde jag 7 ivfer..men lyckades till slut!

• Heidi82
    Cathy skrev 2013-11-20 14:16:38 följande:
    trex, ja kolla tråden! Och prednisolon är bara en början på immunspåret, det finns mycket annat man kan prova om immunförsvaret är ett problem. Man ska inte ge upp, själv gjorde jag 7 ivfer..men lyckades till slut!

Vad gjorde du annorlunda den lyckade gangen da? Tog du prednisolon vid varje IVF?

Jag tar just nu prednisolon inför min IVF, har äggplock imorgon.
  • germany
    Cathy skrev 2013-11-19 21:49:00 följande:
    Hej Germany (minns du mig?) och stort grattis till bebisen! Till slut lyckades jag också med immunbehandling och väntar nu på när den lille behagar komma ut kram Rosen; wow du har orkat med många försök! Vill bara tipsa dig (och alla andra förstås!)!om vår Aten tråd 'Vi som snart är gravida efter behandling i Aten' - vi som har äntligen lyckats eller försöker med hjälp av immunbehandling dvs bl a med prednisolon, fragmin, trombyl och intralipider! Välkomna dit! Och ni som fått kortison, beroende på vilken (immun) problematik ni har kan 10-15mg prednisolon räcka medans andra kan behöva upp till 20-25mg (utan andra immunmediciner). Detta ordineras av bla Dr Gorgy i London. Kram på er och Lycka till!
    Hej!  Visst minns jag dig Solig.
    Tack snälla för grattiset, det är en obegriplig känsla att ha lyckats med det "omöjliga" och att nu sitta med en bebis i famn. Och du också snart!!! Hur länge är det kvar innan din lille beräknas komma? Vet du om det blir en pojke eller flicka? Så himla roligt för dig! Glad

Bra du tipsade om Aten-tråden med alla tjejer där som tampas med immunförsvarets "gåta".
    Jag håller med om att det kan behövas mer kortison för vissa. Själv tog jag upp till 20 mg som högst och då bara under viss tid. Och fragmin och trombyl graviditeten ut.

Hinner inte skriva klart nu. Men kikar in igen vid tillfälle. Kram!
  • Cathy

Heidi; hoppas det gått bra för dig idag på ÄP! Vi lyckades till slut med att jag sänkte mitt prolaktinvärde (som dock var inom ref värden men för högt för att jag skulle få ÄL), tog en stor dos Q10 som förbättrar kvaliteten på äggen plus all immunmedicinering (intralipider, prednisolon, trombyl och fragmin - ordinerat av Dr Dimitri på Life Clinic i Aten). Lycka till!

• Cathy

Hej Germany! Jag förstår hur du menar, efter allt kämpande har jag fortfarande svårt att tro att det snart kommer ut en liten. En månad kvar Det var någon i Aten tråden som precis frågade om nån lyckats med bara prednisolon - du är ju ett bra exempel. Kika gärna in där nån dag när du hinner Ta hand om er! Kram

• Heidi82

Cathy: Jag ligger hemma i soffan efter Äggplock, lite lagomt mosig men mår oförskämt bra ändå. Plocket gav 5 ägg av totalt 10 äggblåsor. Kändes lite lite men enligt min läkare är dessa av toppkvalité. Och det är ju det som räknas.

Imrgn får vi besked om hur många som klarat sig vidare. Om allt går som det ska får jag två riskorn tillbaka på Lördag. Spännande tider!

Tar prednisolon (låg dos) och trombyl. Hoppas det ska få bukt med mitt immunförsvar.

• Cathy

Heidi; grattis till bra plock! Håller tummarna att det ska bli riktigt fina embryon! Hur mycket pred ar du? Ta nu 10-15mg iaf...doser under 10mg har nog inte mycket verkan. Lycka till på lördag!

• Heidi82

Cathy: Jag har tagit 7.5 mg fram till Äggplock idag. Tycker också att dosen låter i underkant. Ska fråga min läkare på lördag, om det nu blir återföring, om jag kan öka dosen.

Vilken dos predni tog du?

• Cathy

Heidi; tyvärr kan ju inte de svenska fert läkarna så mycket om pred, de vågar prova med Max 10mg (vet det av egen erfarenhet). Det beror helt på immunproblematiken man har vad som räcker, jag tog 15mg men tog även intralipider som påverkar immunförsvaret mycket mer än kortison. Jag skulle höja till minst 10mg nu med en gång, och gärna till 15mg efter ET. Tänk på att fert experterna utomlands (t ex dr Gorgy i London) ordinerar 25mg på en gång...lycka till!

• Heidi82

Cathy: Tack för ditt intressanta svar. Kommer genast att öka dosen till 10mg och sen kanske lite ytterligare efter ET.

• Vilaa
    Cathy skrev 2013-11-21 16:55:22 följande:
    Heidi; tyvärr kan ju inte de svenska fert läkarna så mycket om pred, de vågar prova med Max 10mg (vet det av egen erfarenhet). Det beror helt på immunproblematiken man har vad som räcker, jag tog 15mg men tog även intralipider som påverkar immunförsvaret mycket mer än kortison. Jag skulle höja till minst 10mg nu med en gång, och gärna till 15mg efter ET. Tänk på att fert experterna utomlands (t ex dr Gorgy i London) ordinerar 25mg på en gång...lycka till!
    Jag upplevde att min gyn var väldigt försiktig i början med prednisolon, tror jag började på 5 mg, sen 10 mg, men nu tycker hon 15 till nästa gång, och hon verkar öppen för ännu högre sen med. Men vet inte om prednisolon kommer hjälpa mig ändå =(
  • Villhaentill

Hej! Jag fick Prednisolon i samband med FET. Dr sa att det vara för att jag varit gravid tidigare (FET då med) och att det skulle förhindra att kroppen stöter bort ev foster. Verkar inte hjälpa. Testdag i morgon, men blöder nu.

• Cathy

Vilaa; tyvärr hjälper inte enbart prednisolon alla utan man måste kanske ta till annan medicin. Helt beroende på vilka antikroppar/blodvärden som är förhöjda. Du kan bra prova med upp till 25mg prednisolon, börja då senast i början av cykeln eller stimuleringen vid ivf. Om inte prednisolon är nog är intralipider (IL) dvs fettlösning ett bra alternativ, väldigt riskfritt och sänker ofta immunförsvaret mer än vad prednisolon gör. Kan rekommendera dig att prova IL!

Svar på tråden Prednisolon?