• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Pilu

Innan jag fick barn hade jag aldrig nånsin kunnat gissa hur het den här amningsdebatten är....tydligen är det sjukt att inte amma sitt barn alls likväl som det är sjukt att amma sitt barn länge....fattar inte grejen om jag ska va helt ärlig. Min son blir snart 1 år och tanken att sluta amma "bara för att" har aldrig slagit mig utan vi fortsätter så länge vi båda tycker det känns bra och hur länge det är får tiden utvisa. Självklart ammar jag offentligt, om nån stör sig på det så är det väl deras problem.

Onormalt eller inte, varför bry sig så mycket om vad andra gör? Varför inte bara sköta sig själv? Alla gör väl det man tror är bäst för sitt barn?!

♥ Välkommen Max ♥
  • Aniko

Kan tillägga att hade min son fått bestämma så hade vi fortsatt med amningen att bra tag till för han ville inte sluta. Men det gick förvånansvärt snabbt att sluta. Blandade helt enkelt ihop honung med salt till en klibbig massa och smetade på brösten. Han blev arg på mig men vägrade såklart att ta bröstet i munnen. Så det blev inte som att jag tvingade honom utan han "valde" att sluta för att inte få honung/salt i munnen. Första natten vaknade han en gång och var ledsen. till slut drack han vatten och somnade om. Andra natten vaknade han en kort stund. Tredje natten väckte han mig inte alls. 

Jag hade inga som helst problem med att han skulle vilja klänga på brösten efter det. Han fortsatte att vara lika gosig däremot men det hade jag ju inga bekymmer med. 

• DeadLikeMe
    Zeplien skrev 2010-10-08 20:58:20 följande:
    Min lillasyster som är 3 år idag brukar också nypa i brösten, hon blir lugn av det. Hon slutade amma precis innan hon blev ett, samma sak med min kusin. Så jag ser inte sambandet i det.,,
    Min dotter gör samma sak och hon är flaskbarn. Hon sticker in handen under skjortan på sin pappa också...

Hade amningen fungerat för oss så hade jag ammat så länge det kändes rätt för mig och mitt barn.
    Förstår inte alls varför någon annan har med saken att göra?
    Stupid is forever, ignorance can be fixed.
  • Hervor 1

Normalt? Det är kanske inte så vanligt i vårt samhälle men högst naturligt!

• Anonym
    Aniko skrev 2010-10-08 21:09:39 följande:
    Ammade själv min son tills han var 2 och ett halvt år. Fick en del gliringar från min familj och svärfamiljen (utom från min man faktiskt). Själv tyckte jag det var underbart mysigt men på slutet tyckte jag bara att det var irriterande och därför fick jag avvänja honom. Ser inget som helst fel med att amma sina barn länge (fast inte hur länge som helst såklart).
    Du tyckte det var mysigt? Och du avvänjde honom när du tyckte det var irriterande? Så du gjorde det för din egen myshet och inte för sonen?

Hur länge är "inte hur länge som helst"?
  • CloudBerry 1
    Zeplien skrev 2010-10-08 20:58:20 följande:
    Min lillasyster som är 3 år idag brukar också nypa i brösten, hon blir lugn av det. Hon slutade amma precis innan hon blev ett, samma sak med min kusin. Så jag ser inte sambandet i det.,,
    Det är för att det inte finns ett samband. En 5-åring jag känner till höll på så tills hon var lågt över 3 år och hon ammades i 4 månader. 
  • Anonym

2 år är ju inte så farligt kan jag tycka även om jag skulle föredra att man slutar innan barnen har förmågan att "minnas" amningen., men när barnet är så gammalt som 6 år så är det något fel. Då gör mamman det för sin egen skull kan jag tro.

Bröst är sexuella, och om mamman ammar för sexuell stimulans är det ju vidrigt.
    Att barn själva väljer att ammas tills de är sex-åtta år är ju skrämmande, det är klart att de gör vad som är naturligt, och om mamman manipulerar barnet till att tycka det är ok så kommer barnet att tycka det.
    En annan anledning till så lång amning kan vara separationsångest, att mamman känner att barnet och hon är sammanknutna pårgund av amnning eller nått, vilket också är lite sjukt, släpp taget liksom. Man ger inte ett barn barnmat eller välling hela livet heller liksom, det finns en tid för att sluta med vissa saker och det finns tider för att börja med saker som inte varit tillåtna tidigare med.

Det är ju som att argumnetera, men varför ska vi sluta med blöja, det är ju så bekvämt för barnet att kissa på sig i sömnen, precis där de ligger och slippa gå upp. Vaddå mobbad på skolan, det är inget konstigt att ha blöja på sig som 10 åring. Ungefär samma liknelse.

• Asereht

Jag ammade min näst yngsta till han fyllde tre. Jag ser inget konstigt i det. Han har aldrig någonsin gått och dragit upp tröjan på mig eller liknande. När vi slutade pratade jag med honom och sa att han blivit stor och att det är dags att sluta. Pappa tog över nattningen (som varit ammningstillfället) i en veckas tid sedan återgick vi till vår normala rutin. Jag nattade honom, vi kramades och han låg på min arm till han somnade och mer var det ibte med det.

Så bara för att man ammar länge behöver det inte betyda att ens barn är fysyskt påträngande eller tuttfixerade, att de försöker komma in under ens kläder eller att ammningsslutet blir ett problem.

Jag har ammat fem barn varab fyra avvanda, har inte haft sådana problem (om man nu kallar det problem) med några av dem.

Jag tycker det är lika normalt att amma sin tvååring som att ge en tvååring välling. Varför spelar det sådan roll hur andra gör? Mig kvittar det hur andra gör.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Mina 78
    MrsCD skrev 2010-10-08 20:41:56 följande:
    Varför är ni så hårda mot varandra? Om en mamma inte ammar så tycker endel att hon skall skämmas för det och om en annan mamma vill amma sin tvååring så tycker andra att hon har fel. Varför inte bara inse att alla är olika? Barnet tar ju ingen stor skada av endera beslut. Om barnet och mamman gillar att amma så är det väl inget fel? Och om man inte klarar av att amma så går det ju nästan precis lika bra med ersättning. Att vara en bra förälder hänger inte på hur de får i sig sina kalorier.
    sammanfattar precis vad jag ville säga
  • Juvantia

Alltså, vilken fånig tråd... Vad är det som är så äckligt med att amma ett barn, vare sig barnet är 1 år, 2 år eller 6 år??? Jag fattar faktiskt inte det! Bröst

Svar på tråden Amma en tvååring...