• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • NoKnock Angleton

Det är så skönt att mina ungar och vi föräldrar är så laid back när det kommer till kläder och färger. Ungarna får ha det de vill. och JA jag är en sån där hemsk vänstervriden rabiat genusmamma som faktiskt låter min son ha på sig klänning om han vill.  Jag förstår inte vad det är som är så otroligt provocenrande med ett barn i klänning? Ett BARN inte ett kön.

• Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:54:33 följande:
    & jag förstår inte varöfr vissa brusar upp sig för sånt här öht.
    Om jag säger att jag tycker lila är fult på en pojke så är jag knäpp, men om ni tycker det är fint är det helt ok.
    Jag brusar inte upp mig om det är mig du syftar på.

Jag försöker bara förstå hur en färg kan ändras på grund av vilket kön den sitter på, och var könet sitter i färgen...
    längtar efter sommar & sol
  • NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:56:53 följande:
    Fan också. Just när allt annat gick så bra  Hjälper det om jag har en rosa klänning med glitter imorgon? 
    Jag tror inte det. Det skulle jag tolka som överkompensation, vilket tyder på splittrad personlighet 
  • NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:58:18 följande:
    Jag har. Idioter vimlar det av. Senast förra veckan hörde jag en mamma på förskolan säga åt sin fem år gamla son att "sluta prata så jävla gay". 
    wt *visslar*
  • Bellsam
    s87a skrev 2010-10-22 10:57:09 följande:
    Jag har aldrig hört någon kommentera barns kläder förutom här på familjeliv förståss
    Jag tycker man hör det ganska så ofta ändå, folk som kommenterar barns färger osv.

Trodde jag skulle få något utlåtande efter din fråga då jag inte riktigt förstod vart du ville komma med den men ändå svarade.
  • s87a
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:58:18 följande:
    Jag har. Idioter vimlar det av. Senast förra veckan hörde jag en mamma på förskolan säga åt sin fem år gamla son att "sluta prata så jävla gay". 
    Ajdå! Hemskt att prata så med sina barn.
  • moltaz
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:55:50 följande:
    Problemet handlar om alla de som inte passar in i den existerande normen och vilka konsekvenser det får för dem. Att pojkar som kläs i så kallade tjejfärger får kommentarer och rent av förjöjligas.
    Vilket händer dagligen för många människor utan att de knallar omkring i kläder som är pojkiga och flickiga och det problemet ligger knappast hos den som blir förlöjligad... Skall vi tillfredsställa alla som gillar att förhäva sig själva på andras bekostnad genom att anpassa oss till normen och modet? Kanske en sverigedräkt till alla så ingen individualism förekommer, det skulle ge mobbarna något att bita i...
  • Mariohn
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:00:59 följande:
    wt *visslar*
    Ja fast det får man inte säga för det finns folk som blir provocerade av det. 
  • CallGirl
    moltaz skrev 2010-10-22 11:02:15 följande:
    Vilket händer dagligen för många människor utan att de knallar omkring i kläder som är pojkiga och flickiga och det problemet ligger knappast hos den som blir förlöjligad... Skall vi tillfredsställa alla som gillar att förhäva sig själva på andras bekostnad genom att anpassa oss till normen och modet? Kanske en sverigedräkt till alla så ingen individualism förekommer, det skulle ge mobbarna något att bita i...
    Ja precis. Hetsen att könstillhörigheten måste synas visas ju även på mycket värre plan där intersexuella utsätts för liknande hatbrott och enligt mig så grundas det redan när barnen är små och man måste se om det är en tjej eller likke.
  • Milla C

En lila overall på en pojke är inte ett dugg konstigt tycker jag. Den overallen var ju jättesnygg ju!
    Tyvärr är det ju vi vuxna som klassificerar färger som "pojk-" eller "flickfärger" inför barnen, och därigenom ger dem den uppfattningen.

Min älsta pojkes favoritfärg är rosa, och när han går på sin dansgrupp har han - liksom alla andra kompisar - dansklänning. Det är han själv som har bestämt att han ska ha en, och valt den fina rosa. Alla andra i gruppen har ju klänning, så varför inte han?

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden Pojke med lila overall