• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:48:53 följande:
    Det är ingen som säger att ett barn får snopp eller snippa när barnet bär en viss typ av kläder.
    Men en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg. Hur skulle du själv reagera om din pappa kom i en rosa aftonklänning?
    Jag skulle bli rätt förvånad eftersom att det inte är hans vanliga klädstil. Däremot funderar jag på att köpa en kljol till min man i julklapp.
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:47:26 följande:
    Yes!
    Serenety skrev 2010-10-22 10:45:26 följande:
    Min son på 7 år älskar rött och har allt som ofta både röda tjock tröjor och röda tshirtar.
    Har aldrig fått höra något om att det är tjej färg på en kille =//.
    Det är ju mode för tonåringar och  äldre personer killar då och springa runt med rosa skjortor o.s.v. 
    Så förstår inte varför folk ska resonera att t.ex lila är en tjej färg =S.
    Dottern på 2½ år älskar blått och hon har blått på sej rätt ofta.
    Men dom på dagis tycker att det är neutralt för både tjejer o killar o ha blått på sej lika så lila.
    Men ingen har heller påpekat att rött är en flickig färg ;) Det är väl ändå rosa/lila som diskuteras
    Så om du ser ett barn med en overall så kan den vara fin innan du vet könet på barnen och sen bli ful för att det är "fel" kön på barnet?
    längtar efter sommar & sol
  • Ellen Dellen

Appropå det att det är vi vuxna som sätter ramarana...kom att tänka på en gång när jag var och handlade en present till en kompis bebis. Minns ej vad det var nu men det var något neutralt för när expediten skulle slå in paketet frågade hon om det var till en tjej eller kille och ville då sätta rosa resp. blått band runt paketet. Jag svarade att det var till en kille men sätt rosa band på! Hon blev lite ställd men gjorde ju såklart som jag sa...helt otroligt iaf att de har olika färg på presentbanden beroende på vilket kön paketet är till!!

SJÄLVFALLET är det vi vuxna och samhället som formar våra barn!

• TheCoopers
    sofran83 skrev 2010-10-22 10:49:53 följande:
    Vi köpte lila overall till våran dotter nu för vintern & tänker använda den till syskon med var det tänkt.. kille som tjej. Hon har kläder i alla färgskalor men vi har också fått höra att vi klär henne i killkläder ibland.
    Bland annat på tidningsfotot vi tog på BB. Då hade hon snickarbyxor på sig. Tillägga att hon hade brunrosarandig body under men snickarbyxorna verkar bara vara för pojkar??

Inte lätt...
    Hon kommer bli flata
    I'm the me I choose to be ...
  • Mariohn
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 10:50:12 följande:
    Då är du inte bara androgyn, du är en sån där hemsk hårdrockare med satanistiska värderingar också

Drömmer
    JA jag glömde det...Fast jag har armanikavaj och vit blus till....Har jag en identitetskris???
  • Bellsam
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Byxorna är faktiskt sambons som jag har tagit över totalt och de är nog handlade på herravdelningen. T-shirten jag har på mig är en gammal jobb t-shirt som jag drog på mig imorse för att jag inte har orkat gjort iordning mig än men den är nog inte handlad på någon speciell avdelning. Fast då mitt jobb handlade om traktorer och det bara vara manliga anställda där annars så tror jag att det är större chans att den skulle vara handlad på en herravdelning än en dam.

Har faktiskt köpt jacka och t-shirtar som jag tyckt varit snygga flera gånger på herravdelningen, men scarf och linnen osv hittar jag mest på damavdelningen. Vad tillhör jag för kategori?
  • moltaz
    Fuskmamma skrev 2010-10-22 10:48:05 följande:
    Kränger du på din son blommiga strumpbyxor?
    Japp och rosa gymnastikskor, lila regnställ, tröjor med rosa glitter och rosa strumpor med hästar och glitter på, jag är en hemsk mamma han kommer nog att bli mobbad, schlagerfantast, musikalartist och homosexuell, stackars barn. Kan tillägga att jag även har blå (hör och häpna) tröjor med dinosaurier till min dotter...
  • NoKnock Angleton
    Fuskmamma skrev 2010-10-22 10:48:05 följande:
    Kränger du på din son blommiga strumpbyxor?
    Det har min son. Han gillar blommor.
  • Skånetös67
    s87a skrev 2010-10-22 10:39:19 följande:
    Ser jag ett barn i lila overall och barnet har en neutral mössa, ja då tar jag det barnet för att vara en flicka.
    Skulle jag se en kille hoppa runt i en lila overall hade jag också lyft
    på ögonbrynen kan jag erkänna.
    Tanken som hade slagit mig hade varit att antingen har han ärvt den av sin äldre syster
    eller köpt på second-hand i brist på annat.
    Att man frivilligt går in i en affär, betalar flera hundra för en lila eller rosa overall till
    en kille förstår jag inte riktigt.
    Jag tillhör dem som anser att det finns tjejfärger och killfärger, tja sån är jag...
Svar på tråden Pojke med lila overall