• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Bellsam

Vore kul att höra om ni som tycker att rosa hör till tjejer och blått till killar också sitter med rosa kläder på er där hemma. Vad har ni för färger på kläderna? Här har jag grått och svart just nu, låter inte så ljust och flickigt kanske men jag kikade förut och jag såg likadan ut mellan benen som igår när jag hade en röd tröja på mig. Skumt...

• s87a
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:43:13 följande:
    Alla de som tycker pojkar absolut inte får använda lila och rosa. Om vi skulle börja komentera att era flickor har blåa kläder och därmed är lesbiska, undrar hur de skulle reagera då?
    Vem har ens lagt en kommentar om att en pojke är bög för att han bär rosa?
  • Serenety

Min son på 7 år älskar rött och har allt som ofta både röda tjock tröjor och röda tshirtar.
    Har aldrig fått höra något om att det är tjej färg på en kille =//.
    Det är ju mode för tonåringar och  äldre personer killar då och springa runt med rosa skjortor o.s.v. 
    Så förstår inte varför folk ska resonera att t.ex lila är en tjej färg =S.
    Dottern på 2½ år älskar blått och hon har blått på sej rätt ofta.
    Men dom på dagis tycker att det är neutralt för både tjejer o killar o ha blått på sej lika så lila.

• s87a
    Bellsam skrev 2010-10-22 10:44:51 följande:
    Vore kul att höra om ni som tycker att rosa hör till tjejer och blått till killar också sitter med rosa kläder på er där hemma. Vad har ni för färger på kläderna? Här har jag grått och svart just nu, låter inte så ljust och flickigt kanske men jag kikade förut och jag såg likadan ut mellan benen som igår när jag hade en röd tröja på mig. Skumt...
    Men handlar du på herravdelningen?
  • Mariohn
    Bellsam skrev 2010-10-22 10:44:51 följande:
    Visst är det riktigt konstigt...Jag har en svart skinnkjol...hur går det till? Hur kan en kjol = kvinnoplagg, vara gjord i svart = inte kvinnofärg?? 
  • NoKnock Angleton

När jag eller mina barn bemöts med den frågan så brukar jag helt sonika svara: Nej han/hon har snoppen/snippan kvar fortfarande. Det brukar få barnen och omgivningen att tänka till lite och reflektera över vilken värdering de lägger i färger. (på olika nivå då eftersom det är olika åldrar det handlar om)

Barnen reflekterar det samhället och föräldrarna förmedlar. 

• Mariohn
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Aaah det är där det ligger...Om hon handlar på herravdelningen DÅ får hon snopp? 
  • s87a
    Lejån skrev 2010-10-22 10:43:50 följande:
    Men det är fint på en tjej eller?
    Yes!
    Serenety skrev 2010-10-22 10:45:26 följande:
    Min son på 7 år älskar rött och har allt som ofta både röda tjock tröjor och röda tshirtar.
    Har aldrig fått höra något om att det är tjej färg på en kille =//.
    Det är ju mode för tonåringar och  äldre personer killar då och springa runt med rosa skjortor o.s.v. 
    Så förstår inte varför folk ska resonera att t.ex lila är en tjej färg =S.
    Dottern på 2½ år älskar blått och hon har blått på sej rätt ofta.
    Men dom på dagis tycker att det är neutralt för både tjejer o killar o ha blått på sej lika så lila.
    Men ingen har heller påpekat att rött är en flickig färg ;) Det är väl ändå rosa/lila som diskuteras
  • Ogabinne
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:18 följande:
    Vem har ens lagt en kommentar om att en pojke är bög för att han bär rosa?
    Det har jag fått höra av vuxna människor fler gånger än jag själv vill komma ihåg.
  • CallGirl
    Lejån skrev 2010-10-22 10:41:47 följande:
    Nej det är ju det jag försöker visa på... Många har lätt att säga att färger är "flickiga" och "pojkiga" men ingen kan förklara vad de menar med det.
    Grejen är ju att det ändras också. Det finns en bild av Elsa Beskow med två barn i förklädesklänning. De heter Stig och Gunnar om jag inte minns helt fel.
Svar på tråden Pojke med lila overall