• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Tezz80

jag har inte läst allt men som tidigare sagts är lila en färg precis som alla andra. Min tjej på 5 år är väldigt rosa av sig just nu och älskar klänningar.När hon var mindre var det blå o lila som var favoriten. Hon kom för ett par månader sedan att hon gärna ville ha lillebrors slips på sig till en skjorta i rosa o lila. Hon hade detta hemma några gånger och sedan hade hon det till förskolan. Dessvärre möttes hon av skratt på förskolan då hon bar slips och ett barn hade sagt "titta hon är kille, hon har slips på sig" detta fick jag veta först efteråt då hon en dag klädde på sig det hemma o kom till mig o sa att hon hade klätt ut sig till kille. Den dagen pratade vi mycket och länge (var en vecka sedan) i måndags hade hela familjen slips på sig, min dotter, sonen, barnens far och jag... denna gång respekterades det att hon hade slips och jag fick även stöttning av personalen. Barnet som hade yttrat kommentaren till min dotter tittae väldigt på mig när även jag kom med slips. Barn kan vara väldigt elaka, men ibland behöver de oxå information för att få veta att slipsar inte bara måste bäras av killar och att vissa färger inte vara är för ett specifikt kön. Min son älskar rosa, än är han bara två år...men om det fortsätter misstänker jag att det blir till att kämpa för att han ska få bära det, synd men vi har inte kommit längre i genusfrågan i dagens sverige.

• Fuskmamma
    moltaz skrev 2010-10-22 10:43:46 följande:
    Fånigt, min son ärver mycket kläder av sin storasyster i alla möjliga färger, jag har hört vuxna kommentera hans blommiga strumpbyxor men det är inget barn som sagt något...
    Kränger du på din son blommiga strumpbyxor?
  • s87a
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:46:52 följande:
    Aaah det är där det ligger...Om hon handlar på herravdelningen DÅ får hon snopp? 
    Det är ingen som säger att ett barn får snopp eller snippa när barnet bär en viss typ av kläder.
    Men en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg. Hur skulle du själv reagera om din pappa kom i en rosa aftonklänning?
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Fact is att där finns det ju en poäng i det som tidigare skrivits att kroppar är olika. som vuxen JA. Men inte som småbarn.

Men många saker kan man ju som tjej även köpa på herravdelningen...
    längtar efter sommar & sol
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:45:55 följande:
    Men handlar du på herravdelningen?
    Skillnaden är ju att män och kvinnor har olika form på kroppen, barn har inte det.
  • sofran83

Vi köpte lila overall till våran dotter nu för vintern & tänker använda den till syskon med var det tänkt.. kille som tjej. Hon har kläder i alla färgskalor men vi har också fått höra att vi klär henne i killkläder ibland.
    Bland annat på tidningsfotot vi tog på BB. Då hade hon snickarbyxor på sig. Tillägga att hon hade brunrosarandig body under men snickarbyxorna verkar bara vara för pojkar??

Inte lätt...

• Rapunzella

Jag tycker att den färgen passar på både flickor och pojkar! Sträck på ryggen och skit i vad andra säger. Någon måste ju våga börja om det ska bli någon ändring. Lila funkar för både pojkar och flickor!

• s87a
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:47:34 följande:
    Det har jag fått höra av vuxna människor fler gånger än jag själv vill komma ihåg.
    Det är väl folk som försöker göra sig rolig på andras bekostnad isåfall, inget att bry sig om.
  • NoKnock Angleton
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:46:19 följande:
    Visst är det riktigt konstigt...Jag har en svart skinnkjol...hur går det till? Hur kan en kjol = kvinnoplagg, vara gjord i svart = inte kvinnofärg?? 
    Då är du inte bara androgyn, du är en sån där hemsk hårdrockare med satanistiska värderingar också

Drömmer
  • Mariohn
    s87a skrev 2010-10-22 10:48:53 följande:
    Det är ingen som säger att ett barn får snopp eller snippa när barnet bär en viss typ av kläder.
    Men en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg. Hur skulle du själv reagera om din pappa kom i en rosa aftonklänning?
    " en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg" <<-- Jag vet inte vad det betyder. Du har sammanfogat ord som inte går att sammanfoga. 

Din sista fråga förstår jag däremot. Hur skulle jag reagera om min pappa kom i en rosa aftonklänning? Jag skulle skratta eftersom det är så långt ifrån hans klädstil man kan komma. Det har ingenting med kön att göra. Förmodligen skulle jag skratta om han kom i en blå sparkdräkt också. 
Svar på tråden Pojke med lila overall