• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:26:10 följande:
    Flickigt: Klänning,kjol,mönster som blommor,hjärtan,volanger,puffärm,tunikor,rosa,lila ,ljusa färger,tofsar,nagellack,glitter,diadem,handväskor osv osv......

pojkig: mörkare färger,grått,svart,brunt,orange,superhjältar,mindr e mönster,tuffa jeans,baggy byxor,keps,tuffa mössor, osv osv........

Såklart använder även min dotter andra kläder än just flickiga!Hon kan ha döskallar,baggybyxor,keps osv osv...Men det finns alltid nåt som visar att hon är just en flicka. Med tofsar i håret tex.

Men jag vill fortfarande bara säga att det enda jag stör mig på är NÄR MAMMOR BLIR ARGA när man kallar deras små pojkar för tjejer när de går helt klädda i sånt som man köper på tjej avdelningen! Det får man räkna med! Mer än så är det inte........
    Vadå TJEJ-avdelning... Det är ju det som är så sjukt i samhället. Varför är det inte en KLÄD-avdelning!?

Vari sitter KÖNET i en färg?

Och varför är tofsar i håret=flicka?

Jag köper kläder till mina barn för att de/jag gillar kläderna och struntar fullständigt i vart de är köpta. Nej, jag köper inte puffärmar till min son men det gör jag inte heller till min dotter. Inte på grund av vilket kön de har utan på grund av att jag inte tycker det är snyggt.
    längtar efter sommar & sol
  • Milliemolly

Den är jättefin!

Jag har köpt pops marinblå regnkläder till dottern....................många undrade varför jag inte tod det röda!

• Ogabinne
    SaramedM skrev 2010-10-22 10:32:53 följande:
    ja vad gäller barnkläder finns det ingen som helst anledning att dela upp det
    Barn är inte skapta olika till kroppen
    Min dotter har nästan bara boxerkalsonger tex
    Det som är skrämmande är att de flesta antagligen tycker det är OK att din dotter bär boxerkalsonger, men inte att min son bär trosor. Han älskar Hello Kitty, och HK finns av någon anledning inte på kalsonger. Därför köper han trosor. Märkligt, Hello Kitty är en katt. Sen när blev katter enbart flickor?
  • Bellsam

Jag tycker inte att någon färg är en speciell "tjejfärg" eller "killfärg". För mig är det bara en färg och jag förstår inte alls varför man måste dela in just färger i olika kategorier.

Hello kitty är ett stort "tjejmärke" för att de oftast sitter på tjejkläder. Men sitter det på en tröja eller något som inte ser ut på något speciellt sätt så får både tjejer och killar ha Hello Kitty på sig med.

Jag tycker inte att killar kanske ska ha på sig kjolar eller klänningar, men vill dom ha det hemma eller vill killarna klä ut sig som prinsessor för att dom tycker det är fint så tänker inte jag stoppa dom på något sätt.

• SunnyBunny
    Lejån skrev 2010-10-22 10:34:24 följande:
    Vadå TJEJ-avdelning... Det är ju det som är så sjukt i samhället. Varför är det inte en KLÄD-avdelning!?

Vari sitter KÖNET i en färg?

Och varför är tofsar i håret=flicka?

Jag köper kläder till mina barn för att de/jag gillar kläderna och struntar fullständigt i vart de är köpta. Nej, jag köper inte puffärmar till min son men det gör jag inte heller till min dotter. Inte på grund av vilket kön de har utan på grund av att jag inte tycker det är snyggt.
    Jaja......men jag är glad i alla fall att det är olika avdelningar:) Det där med kön i en färg fattar jag inte så det kan jag inte svara på. Nej nu har jag viktigare saker och göra, ni får demostrera och försöka ändra på klädavdelningarna om det stör er så mycket. Trevlig helg!
  • Runa

Skitsnygg overall!
    Det viktigaste är ju förstås att din son tycker om den. Bra av förskolläraren tycker jag att hålla med dig, vore ju trist om sonen känner att andra är negativa till hans overall.
    Sen det här med färger, man får inte alltid välja, kläder ärvs ofta och därför kan det vara bra tycker jag att försöka satsa på alla möjliga färger. Som äldst var det ofta att jag fick kläder först och då valde jag gärna blått, grönt eller rött med övervikt åt blått. Trist för både lillasyster och lillebror förstås som båda var mer förtjusta i rött men ändå fick ärva en hel del. Lillbrorsan blev ju med tiden mer och mer förtjust i blått och grönt så där var det ju okej, medan syrran snarare drog åt rosa. Vet inte om det kan ha varit yttre påverkan kanske? Efter att jag bytt över till hennes dagisavdelning gick jag också in i en kortvarig rosa period. Jag var aldrig så inne på det här med tjej/kill färger men jag kan minnas att jag hade en diskussion med en kompis när vi var yngre om man hur man skulle dela in om man nu var tvungen. Jag satte blå/grön/lila/svart/brun som killfärger och gul/orange/röd/rosa/vit som tjejfärger, om jag nu var tvungen att dela upp alltså. Min kompis tyckte jag var dum, för en tjej kunde faktiskt ha lila och svart så då måste det ju vara tjejfärger. Men vadå, tyckte jag, en tjej kan ju ha blått och grönt också så såklart att en tjej kan ha killfärger? Annars blir ju typ alla färger tjejfärger, ska man inte få ha någon färg på sig om man är kille då? Hon stod fast vid att de flesta färger var tjejfärger, killar kunde ju ha brunt och grått och sånt. Och hon var väl inte ensam i den tanken, det är väl ungefär det man hittar om man kliver in i en klädbutik för vuxna män. Men små barn gillar ju färg! Mer färg åt folket säger jag!

• Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    Läs igen... Kläder uppdelade efter SORT, inte kön.

Trosor med trosor och kalsonger med kalsonger. Sedan om trosorna är gröna och kalsongerna rosa, kvittar!

Vad är en "Kill"-strumpa och en "tjej"-strumpa? Är en fot inte en fot oavsett vilket kön individen har som foten sitter på?

Exakt HUR olika kroppsligt är en tvåårig pojke och en tvåårig flicka förutom att den ena har snopp och den andra snippa?
    längtar efter sommar & sol
  • Ogabinne
    lollisen skrev 2010-10-22 10:30:50 följande:
    Tror ICKE att många vuxna människor beter sig på det sätt du beskriver ovan faktiskt... Däremot kan en del barn, som inte är färdiga i sin utveckling, associera färger till olika kön UTAN att det behöver betyda att de är dumma i huvudet eller trångsynta etc..
    Skojar du? Jag har själv, MÅNGA gånger, SETT vuxna bete sig på det sättet! Till och med nära vänner till mig själv. Under flera år har jag och han fått stå ut med detta för att han är den han är, oavsett färg. Vuxna människor. Tro mig, det händer alldeles för ofta.
  • s87a
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:30:25 följande:
    Jo men om du ser ett barn med lila overall utan att veta könet på barnet. Hur kan då snoppen avgöra huruvda barnet passar i overallen eller inte?
    Ser jag ett barn i lila overall och barnet har en neutral mössa, ja då tar jag det barnet för att vara en flicka.
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:39:19 följande:
    Ser jag ett barn i lila overall och barnet har en neutral mössa, ja då tar jag det barnet för att vara en flicka.
    Och om du får veta att det är en pojke så kommer han helt plötsligt inte att passa i overallen, men om du tror att det är en flicka så är det ok?
Svar på tråden Pojke med lila overall