• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • entjej

Har inte läst svaren i tråden men vill bara skriva ner lite tankar.

Det är verkligen överdrivet  alla tjej- och killkläder som finns redan när barnen är väldigt små. Och det gäller inte bara färger utan även motiv. Jag letade t-shirt i somras till min dotter på ett år. På nästan alla killtröjer var det bilar eller döskallar eller liknande. Jag köper även andra färger till min dotter t ex bruna och blåa. Men visst jag undviker nog ljusblått fast jag egentligen tycker att färgen inte borde spela någon roll och det blir mycket lila m.m. ändå för det finns så mycket av det och så försöker jag tänka att jag inte ska vara överdriven åt andra hållet heller. Jag menar så att hon inte får något rosa m.m. Och är det en pojke så är ju ramarna ännu snävare på ett sätt. Rosa på en pojke då skulle folk reagera. Visst från början uppstod nog detta pga föräldrar tusen gånger fick svara på frågan om sin nyfödda om det är en pojke eller flicka.,,Men det kunde ju ha blivit tvärt om...eller? Att det var pojkarna som skulle ha rosa och flickorna skulle ha blå... Och sedan när flickorna blir fem eller något sådant tycker jag det verkar spåra ur ännu mer. Då verkar de ha blivit så skolade i detta så då vill många flickor ha rosa jämt jämt verkar det som...Jag ska försöka motverka det....men samtidigt...man vill ju inte överdriva heller....det är ju inte min dotter som ska ta hela kampen mot olika könsroller utan att välja det själv. Det har ju ändå ändrats lite också. För kanske 20 år sedan skulle man inte kunna se en nyhetsuppläsare i rosa eller lila skjorta. Det kan man ju nu. Fast det verkar av någon anledning vara värre att en liten kille har rosa en en vuxen man, det är nästan lite hippt! 

När jag var i en affär för ett tag sedan och tittade på fliströjor så var det en expedit som visade mig att de fanns i rosa och lila. Okey sa jag och så där svart och blåa sa jag och pekade på några svarta och blåa som hängde. Ja, fast det är ju killfärgerna sa hon...

• Lejån
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:37:32 följande:
    Jaja......men jag är glad i alla fall att det är olika avdelningar:) Det där med kön i en färg fattar jag inte så det kan jag inte svara på. Nej nu har jag viktigare saker och göra, ni får demostrera och försöka ändra på klädavdelningarna om det stör er så mycket. Trevlig helg!
    Nej det är ju det jag försöker visa på... Många har lätt att säga att färger är "flickiga" och "pojkiga" men ingen kan förklara vad de menar med det.
    längtar efter sommar & sol
  • Ogabinne

Sonen har även långt lockigt blont hår, sover endast i nattlinnen, älskar glittriga toffsar, glittriga grejer i största allmänhet vilket jag kan förstå, glitter glittrar, o vem tycker inte det är fint!

exempel 1, Du ska inte ha glitterarmband, du är ju kille, du ska ju ha döööödskallar o TUFFA grejer!

exempel 2, varför har han sidbena? Ser så flickigt ut.

exempel 3, ja men NUUU ska du väl ändå klippa honom? NUUU ser de verkligen ut som en tjej!

Allt sagt att vuxna närstående vänner till mig själv.
    Jag kan fortsätta. Han är 5 så det finns mååånga komentarer på lager.

• s87a
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:40:38 följande:
    Och om du får veta att det är en pojke så kommer han helt plötsligt inte att passa i overallen, men om du tror att det är en flicka så är det ok?
    Okej är det väl oavsett vem som bär den. Men nej jag tycker inte det är fint med pojkar som bär lila/rosa. Vuxen eller barn, jag tycker inte det är fint.
  • CallGirl
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:41:52 följande:
    Sonen har även långt lockigt blont hår, sover endast i nattlinnen, älskar glittriga toffsar, glittriga grejer i största allmänhet vilket jag kan förstå, glitter glittrar, o vem tycker inte det är fint!

exempel 1, Du ska inte ha glitterarmband, du är ju kille, du ska ju ha döööödskallar o TUFFA grejer!

exempel 2, varför har han sidbena? Ser så flickigt ut.

exempel 3, ja men NUUU ska du väl ändå klippa honom? NUUU ser de verkligen ut som en tjej!

Allt sagt att vuxna närstående vänner till mig själv.
    Jag kan fortsätta. Han är 5 så det finns mååånga komentarer på lager.
    han kommer bli bög och säkert tappa snoppen inom en snart framtid eller nåt...
  • Ogabinne

Alla de som tycker pojkar absolut inte får använda lila och rosa. Om vi skulle börja komentera att era flickor har blåa kläder och därmed är lesbiska, undrar hur de skulle reagera då?

• Fuskmamma

Jättefin ! MEN.. Aldrig en lila till min pojk.. Det är en flickfärg för mig.

• moltaz

Fånigt, min son ärver mycket kläder av sin storasyster i alla möjliga färger, jag har hört vuxna kommentera hans blommiga strumpbyxor men det är inget barn som sagt något...

• Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:42:20 följande:
    Okej är det väl oavsett vem som bär den. Men nej jag tycker inte det är fint med pojkar som bär lila/rosa. Vuxen eller barn, jag tycker inte det är fint.
    Men det är fint på en tjej eller?
    längtar efter sommar & sol
  • Ogabinne
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:43:13 följande:
    han kommer bli bög och säkert tappa snoppen inom en snart framtid eller nåt...
    Eller hur! Snart växer det nog ut en snippa på honom ist.
Svar på tråden Pojke med lila overall