• tiggercat

Psoriasis tråden

Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.

La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.

Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!

Då kör vi!

• Svar på tråden Psoriasis tråden
  • tiggercat

Så då börjar jag, just nu har jag mycket på benen och i hårbotten. Och jag blandar hejvilt med återfuktande salvor. Har inte hittat någon som funkar fullt ut. Har börjat med en salva och använt några dagar och tänker "oj denna funkar ju verkligen" så sen blommar allt upp igen. Och man är tillbaka på ruta noll.

Denna sommaren var UNDERBAR för min psoriasis. Sol, salta bad och även poolvatten verkade funka.

Hur upplevde du den?

Använder ni alltid mjukgörande från apoteket? Eller finns det någon som funkar på er som finns på tex ICA?

• Hexx

Hellu!
    Jag har psoriasis och kom just hem efter 5 dagar i spanien. Hade jag varit där en vecka till hade skiten säkert försvunnit.
    Jag smörjer med Fenuril.... har nog provat ALLT!!! Alla salvor, alla hälsokurer... ALLT! Det enda som får det att gå tillbaka är kortison, men så fort jag slutar är det tillbaka.
    Vet inte om det finns något som funkar? Tänker inte ta de tabletter som finns... de verkar ju livsfarliga.

• Minoo

Hej!
    Jag är inte så hajj på detta, men kan man ha detta i ansiktet?

Min sambo tror nämligen att det är det han har i hårbotten och i ansiktet, mest mellan ögonbrynen och runt näsan.. Men han har inte hittat nåt som riktigt funkat...
    Han tror att det är det han har då hans mamma har det... Men har aldrig kollat upp det riktigt..

Ni som har det i hårbotten, vet ni inte om det finns nåt speciellt schampoo eller så som man kan använda?

• tiggercat

Jag var en vecka i Turkiet i våras och det gjorde också susen. Jag har även fått "plattor" att sätta med kortisonlösning. Ska ta reda på vad plattorna heter när jag kommer hem.

Vad jag vet kan du få utbrott var som helst. Själv har jag i hårbotten, öronen och på ben/armar/rygg

• vampyria2

Hej min f.d sambo har fått jätte bra sprutor som har tagit bort han helt, han har haft jätte problem i över 10 år och inget har tidigare hjälpt, sprutan heter Humira och man tar en svag dos av cellgifter en gång i veckan också, sprutan tar man vv.

• tiggercat

Lösningen jag använder under plattorna heter Dermovat och plattorna heter Hydrocoll.
    Tycker Fenuril lägger sig som en hinna på kroppen. Huden andas inte.

• Anonym

Hej alla. Jag har också psoriasis. När jag var yngre så smörjde jag mig med alla möjliga krämer, gick på ljusbehandling var även på en psoriasisresa till spanien. Det enda som verkligen tar bort det är sol o salta bad. Nuförtiden har jag inga stora problem med det, mest i hårbotten, bakom öronen, i ögonbrynen, runt näsan samt lite på mage o rygg. Använder lite svag kortison ibland som jag köper på apoteket. Är rätt dålig på att smörja in mig, men finns det nån som har tips på en mirakelkräm så testar jag gärna. För mig hänger det mycket ihop med hur jag mår. Krisar jag så blossar det upp o mår jag bra så har jag inte lika mycket,

• tiggercat

Resan till Spanien, anordnades den via psoriasisförbundet? Via din läkare?
    Jag har också gått på ljusbehandling, men det gav inget för jag befann mig i en stressig tid i mitt liv.

• Anonym
    tiggercat skrev 2010-10-25 21:42:00 följande:
    Resan till Spanien, anordnades den via psoriasisförbundet? Via din läkare?
    Jag har också gått på ljusbehandling, men det gav inget för jag befann mig i en stressig tid i mitt liv.
    Resorna finns inte längre vad jag vet, men det var via psoriasisförbundet ( ungdom) sen var en läkare tvungen att godkänna det. Tre veckor allt betalt och en psoriasis som så gått som försvann i flera år:)
Svar på tråden Psoriasis tråden