• tiggercat

Psoriasis tråden

Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.

La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.

Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!

Då kör vi!

• Svar på tråden Psoriasis tråden
  • Epzilon
    ikkinilsson skrev 2011-03-12 16:15:59 följande:
    Jag vet inte var du bor, men på vissa orter har psoriasisförbundet egna behandlingsanläggningar med personal som är väldigt duktiga....

Själv har jag gått på ljusbehandling på en vanlig hudmottagning där jag bor under nästan hela min graviditet för att slippa hålla på med salvor och tabletter. Då har jag solat i UVB ljus men det finns även UVA tror jag, där man har lite andra tider när man solar. Jag har som högst solat i ca 4 min per gång, fyra gånger per vecka och när sedan mina fläckar i princip försvunnit har jag gått och underhållsbehandlat mig 2 min åt gången, två gånger i veckan. Huden har hållt sig fin - tack och lov =)
    UVA solar man i kombination med att man tar tabletter. Det är den s.k PUVA-behandlingen. Nej, för min del var det UVB, fast uppenbarligen med väldigt korta tider jämnfört med er :/
    Även om jag skulle vara villig att prova på ljusbehandling en gång till så är det tyvärr inget alternativ längre. Jag åker alltid iväg 6 på morgonen och kommer alltid hem 6 på kvällen. Funkar lixom inte att sluta tidigt 3ggr i veckan för att gå och sola :(
  • Anonym

Tänkte fråga er andra psoriasisdrabbna

Mitt jobbigaste problem är att jag ömsar skinn så förbaskat snabbt. Det är lite svårt att förklara men de flesta har nog varit med om att efter ett långt bad så kan man lixom torka bort tort skinn på ben och armar. Blir som små skinnkorvar. Förstår ni vad jag menar?
    Jag har så varje gång jag duschar eller badar och framförallt i ansiktet. Om det gått några dagar sen sist är blir jag nästan sträv i huden. Blir som ett lager och när jag blir blöt börjar det klia där det är som värst.
    Kanske inte låter som ett "problem" men som kvinna som sminkar mig så är just det i ansiktet otroligt jobbigt. Efter någon dag måste jag typ peela hela ansiktet. Baden och duscharna blir nästan timmeslånga varje gång för det tar sån tid att "skrapa" bort lagret.

Frågan är väl egentligen om någon annan har samma problem och sen givetvis hur ni löser det. De läkare jag pratat med har inte fattat eller lyssnat utan de fokuserar bara på de utslag som är mer synliga.

• Sarah84

Kikar in här..
    Har inte själv psoriasis, men min man har svår psoriasis.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Jissna

Skönt att veta att det finns fler som lämnar "vit snö" efter sig :)

om en vecka e jag och min sambo i turkiet och jag ber för att jag kommer ha finare armar och ben när jag kommer hem ;) ska ta kontakt med läkaren i veckan efter många års utan  upprätthållning men nu e jag såå less..

haft psoriasis sen jag var 14 år började efter att mamma gick bort sen hade jag bara runda ringar på armbågarna som har gått vidare till "kakor" på arm bågarna och benen och knäna..  inte så sexigt kanske :)

Men vi får hoppas att dom hittar ett botmedel snart.. :)

• tiggercat

Om en månad börjar jag nytt jobb.
    Om två månader flyttar vi till nytt boende.
    Ni kan ju tänka er hur min psoriasis ser ut :(
    Utslag jag glömt jag haft har ploppat upp igen -på samma ställe.
    Jag skulle vilja stoppa huvudet i sanden och ta paus från vad allt med krämer, oljor och plattor heter!! Jag vill beställa en benvaxning utan att behöva förklara vad utslagen är. JAG VILL KÄNNA MIG SEXIG!!!
    Och den här skitsommaren vi haft i Skåne....

Känner mig lite nere just nu.
    Tack för att ni "lyssnar".

• Jissna
    tiggercat skrev 2011-09-15 20:53:21 följande:
    Om en månad börjar jag nytt jobb.
    Om två månader flyttar vi till nytt boende.
    Ni kan ju tänka er hur min psoriasis ser ut :(
    Utslag jag glömt jag haft har ploppat upp igen -på samma ställe.
    Jag skulle vilja stoppa huvudet i sanden och ta paus från vad allt med krämer, oljor och plattor heter!! Jag vill beställa en benvaxning utan att behöva förklara vad utslagen är. JAG VILL KÄNNA MIG SEXIG!!!
    Och den här skitsommaren vi haft i Skåne....

Känner mig lite nere just nu.
    Tack för att ni "lyssnar".
    Precis hur jag känner mig, trodde det skulle hjälpa i turkiet men efter en hammam när dom skrubba huden så hade jag kvar vita ärr på ben armar plus att dom använde handskar när dom massera mig osv haha kände mig som pesten..
  • tiggercat

Jissna: man är så lycklig när man får ner dem till vita/rosa små fläckar! Lika olycklig är man när de blommar upp igen...

Förra året var jag en vecka i Turkiet. Bara vanligt bad i pool och hav, sen hade vi en fin sommar här hemma så många av utslagen försvann.
    De som kommit tillbaka nu......

• Jissna

Börjat med fisk lever olja nu så vi får se. dte skulle visst hjälpa lite grann invärtes.. :)

• Anonym (L)

Är det någon som  vet om kosten påverkar ?

Svar på tråden Psoriasis tråden