• tiggercat

Psoriasis tråden

Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.

La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.

Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!

Då kör vi!

• Svar på tråden Psoriasis tråden
  • Anonym (Kliar)
    Anonym (L) skrev 2011-09-25 10:33:03 följande:

Är det någon som  vet om kosten påverkar ?

Ja, gluten påverkar och även mjölkprodukter för en del.
  • bubblan79

hej har inte läst hela tråden än men ska läsa igenom strax, ville börja med att fråga om någon har psoriasisartrit?

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Yankee
    Minoo skrev 2010-10-24 22:37:01 följande:
    Hej!
    Jag är inte så hajj på detta, men kan man ha detta i ansiktet?

Min sambo tror nämligen att det är det han har i hårbotten och i ansiktet, mest mellan ögonbrynen och runt näsan.. Men han har inte hittat nåt som riktigt funkat...
    Han tror att det är det han har då hans mamma har det... Men har aldrig kollat upp det riktigt..

Ni som har det i hårbotten, vet ni inte om det finns nåt speciellt schampoo eller så som man kan använda?

Fungoral shampoo från apoteket är bra, men även de vanliga Head & shulders (stavning?) funkar bra på mig och att inte tvätta håret varje dag!
  • Yankee

Nu har inte jag läst igenom alla inlägg men ni som har badkar, bada saltbad hemma det gör jag ca 2 ggr i veckan och det är bra!! :) man kan köpa "badsalt" och slänga i 1dl eller vad som känns bra och när man legat där och gottat sig ett tag kan kan köra över kroppen men en skrubbhandske, både skönt och effektivt!! smörj efter badet med något riktigt fett som tex body butter! detta är den enda "behandlingen" jag har just nu!

• bubblan79

någon utav er som vart hos reumatolog? undrar lite över vad man gör hos en sådan

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2011-03-12 20:47:55 följande:
    Tänkte fråga er andra psoriasisdrabbna

Mitt jobbigaste problem är att jag ömsar skinn så förbaskat snabbt. Det är lite svårt att förklara men de flesta har nog varit med om att efter ett långt bad så kan man lixom torka bort tort skinn på ben och armar. Blir som små skinnkorvar. Förstår ni vad jag menar?
    Jag har så varje gång jag duschar eller badar och framförallt i ansiktet. Om det gått några dagar sen sist är blir jag nästan sträv i huden. Blir som ett lager och när jag blir blöt börjar det klia där det är som värst.
    Kanske inte låter som ett "problem" men som kvinna som sminkar mig så är just det i ansiktet otroligt jobbigt. Efter någon dag måste jag typ peela hela ansiktet. Baden och duscharna blir nästan timmeslånga varje gång för det tar sån tid att "skrapa" bort lagret.

Frågan är väl egentligen om någon annan har samma problem och sen givetvis hur ni löser det. De läkare jag pratat med har inte fattat eller lyssnat utan de fokuserar bara på de utslag som är mer synliga.
    Jag brukar äta Omega-3 och Omega-6 men har haft ett uppehåll nu för jag har blivit opererad, Omega-3 är lite blodförtunnande så därför som jag pausat.
    iaf, under dne här tiden har jag märkt att det har blivit mer  "hudkorvar" efter jag duschat men sen när jag började med Omegan igen, för ca 1 v sen så har det blivit mindre igen. 
    De här hudkorvarna kommer jag ihåg att jag hade mycket förr men har inte tänkt på det på länge men nu när jag gjorde uppehållet så kom jag tänka på att det var verkligen längesen som det var så mycket. 
    Jag började med Omega-6 just för min psoriasis. Den blev mycket bättre när jag började med Omega-6.
    Kan vara värt att testa. 
  • ZarahA

Olika salvor hit och dit har aldrig fungerat för mig. Tycker bara att det blir värre efter ett tag.
    Det som fungerar för mig är att äta bra och må bra! Jag försöker att inte stressa upp mig och sånt, jag har även ändrat mina kostvanor.
    Jag äter bland annat mycket fisk, grönsaker, olivolja, lök, bär, honung, avokado och framförallt dricker jag mycket vatten! Jag undviker bland annat alkohol (dricker jag något föredrar jag vin då jag upplever att det är lindrigast mot huden. Öl och sprit är värst) bröd, kött, mjölprodukter, socker och vissa citrusfrukter.
    Jag äter helt enkelt sånt som är bra för kroppen och undviker sånt som är dåligt. Jag försöker att motionera lite också.
    Det enda jag smörjer in mig med är vanlig hudlotion, vilken som helst från apoteket, det räcker för mig när jag äter bra och tar hand om mig.

Det som inspirerade mig var www.howtobeatpsoriasis.com/
    En kille som ändrat sina matvanor och på så vis blivit av med sin psoriasis. Jag äter inte exakt som honom och hans "dunder-smoothie" är superäcklig, men sidan inspirerade mig och för mig har det fungerat.

Jag kommer ihåg ett avsnitt av "du är vad du äter" också. En överviktig kille som även led av psoriasis. Efter Anna Skippers nyttiga 8-veckors-kur såg utslagen mycket bättre ut. Så jag tror stenhårt på att psorisas, i alla fall till viss del, kan förbättras med hjälp av bättre matvanor och hälsosammare livsstil.

• Heidi1
    bubblan79 skrev 2011-10-08 17:52:19 följande:
    någon utav er som vart hos reumatolog? undrar lite över vad man gör hos en sådan
    jag har

är ny här i tråden.
    Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • mas

Hej. Jag har psoriasis under fötterna och i handflatorna, och jag har gett upp allt va salvor heter, den enda salvan som hjälper något är daivonex men då måste jag alltid ha salva på fötterna och eftersom det är under fötterna så får ja smörja in och tejpa fast en kompress och sen linda hela fötterna. Om jag slutar med salva så får jag jätte ont och kan inte gå på flera dagar. Men om jag inte smörjer in så har jag inte ont, men det kliar något fruktansvärt och man lämnar vita spår efter mig.

Det enda som hjälpt ordentligt annars var när jag tillbringade en vecka i egypten. Då försvann allt för att sedan komma tillbaka efter ett par dagar i sverige.

Har ni något bra tips på hur man får bort den värsta klådan?

Jag kan inte låta bli att klia och har man väl börjat klia så kan jag inte sluta...

Svar på tråden Psoriasis tråden