Psoriasis tråden
Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.
La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.
Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!
Då kör vi!
Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.
La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.
Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!
Då kör vi!
Är det någon som vet om kosten påverkar ?
hej har inte läst hela tråden än men ska läsa igenom strax, ville börja med att fråga om någon har psoriasisartrit?
Nu har inte jag läst igenom alla inlägg men ni som har badkar, bada saltbad hemma det gör jag ca 2 ggr i veckan och det är bra!! :) man kan köpa "badsalt" och slänga i 1dl eller vad som känns bra och när man legat där och gottat sig ett tag kan kan köra över kroppen men en skrubbhandske, både skönt och effektivt!! smörj efter badet med något riktigt fett som tex body butter! detta är den enda "behandlingen" jag har just nu!
någon utav er som vart hos reumatolog? undrar lite över vad man gör hos en sådan
Bubblan79: jag har inte.
Olika salvor hit och dit har aldrig fungerat för mig. Tycker bara att det blir värre efter ett tag.
Det som fungerar för mig är att äta bra och må bra! Jag försöker att inte stressa upp mig och sånt, jag har även ändrat mina kostvanor.
Jag äter bland annat mycket fisk, grönsaker, olivolja, lök, bär, honung, avokado och framförallt dricker jag mycket vatten! Jag undviker bland annat alkohol (dricker jag något föredrar jag vin då jag upplever att det är lindrigast mot huden. Öl och sprit är värst) bröd, kött, mjölprodukter, socker och vissa citrusfrukter.
Jag äter helt enkelt sånt som är bra för kroppen och undviker sånt som är dåligt. Jag försöker att motionera lite också.
Det enda jag smörjer in mig med är vanlig hudlotion, vilken som helst från apoteket, det räcker för mig när jag äter bra och tar hand om mig.
Det som inspirerade mig var www.howtobeatpsoriasis.com/
En kille som ändrat sina matvanor och på så vis blivit av med sin psoriasis. Jag äter inte exakt som honom och hans "dunder-smoothie" är superäcklig, men sidan inspirerade mig och för mig har det fungerat.
Jag kommer ihåg ett avsnitt av "du är vad du äter" också. En överviktig kille som även led av psoriasis. Efter Anna Skippers nyttiga 8-veckors-kur såg utslagen mycket bättre ut. Så jag tror stenhårt på att psorisas, i alla fall till viss del, kan förbättras med hjälp av bättre matvanor och hälsosammare livsstil.
Hej. Jag har psoriasis under fötterna och i handflatorna, och jag har gett upp allt va salvor heter, den enda salvan som hjälper något är daivonex men då måste jag alltid ha salva på fötterna och eftersom det är under fötterna så får ja smörja in och tejpa fast en kompress och sen linda hela fötterna. Om jag slutar med salva så får jag jätte ont och kan inte gå på flera dagar. Men om jag inte smörjer in så har jag inte ont, men det kliar något fruktansvärt och man lämnar vita spår efter mig.
Det enda som hjälpt ordentligt annars var när jag tillbringade en vecka i egypten. Då försvann allt för att sedan komma tillbaka efter ett par dagar i sverige.
Har ni något bra tips på hur man får bort den värsta klådan?
Jag kan inte låta bli att klia och har man väl börjat klia så kan jag inte sluta...