• tiggercat

Psoriasis tråden

Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.

La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.

Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!

Då kör vi!

• Svar på tråden Psoriasis tråden
  • Anonym (L)
    mas skrev 2011-10-28 02:51:40 följande:
    Hej. Jag har psoriasis under fötterna och i handflatorna, och jag har gett upp allt va salvor heter, den enda salvan som hjälper något är daivonex men då måste jag alltid ha salva på fötterna och eftersom det är under fötterna så får ja smörja in och tejpa fast en kompress och sen linda hela fötterna. Om jag slutar med salva så får jag jätte ont och kan inte gå på flera dagar. Men om jag inte smörjer in så har jag inte ont, men det kliar något fruktansvärt och man lämnar vita spår efter mig.

Det enda som hjälpt ordentligt annars var när jag tillbringade en vecka i egypten. Då försvann allt för att sedan komma tillbaka efter ett par dagar i sverige.

Har ni något bra tips på hur man får bort den värsta klådan?

Jag kan inte låta bli att klia och har man väl börjat klia så kan jag inte sluta...

Oj där var en till med detta i handflatorna. Trodde jag var ensam. Det är så jobbigt att ha  det i handflatorna. Kliar överallt men dock inte i handflatorna för där kommer det bara små spruckna sår som gör jätteont och ser inte roligt ut alls.
  • Anonym (Kliar)
    ZarahA skrev 2011-10-28 02:32:28 följande:
    Olika salvor hit och dit har aldrig fungerat för mig. Tycker bara att det blir värre efter ett tag.
    Det som fungerar för mig är att äta bra och må bra! Jag försöker att inte stressa upp mig och sånt, jag har även ändrat mina kostvanor.
    Jag äter bland annat mycket fisk, grönsaker, olivolja, lök, bär, honung, avokado och framförallt dricker jag mycket vatten! Jag undviker bland annat alkohol (dricker jag något föredrar jag vin då jag upplever att det är lindrigast mot huden. Öl och sprit är värst) bröd, kött, mjölprodukter, socker och vissa citrusfrukter.
    Jag äter helt enkelt sånt som är bra för kroppen och undviker sånt som är dåligt. Jag försöker att motionera lite också.
    Det enda jag smörjer in mig med är vanlig hudlotion, vilken som helst från apoteket, det räcker för mig när jag äter bra och tar hand om mig.

Det som inspirerade mig var www.howtobeatpsoriasis.com/
    En kille som ändrat sina matvanor och på så vis blivit av med sin psoriasis. Jag äter inte exakt som honom och hans "dunder-smoothie" är superäcklig, men sidan inspirerade mig och för mig har det fungerat.

Jag kommer ihåg ett avsnitt av "du är vad du äter" också. En överviktig kille som även led av psoriasis. Efter Anna Skippers nyttiga 8-veckors-kur såg utslagen mycket bättre ut. Så jag tror stenhårt på att psorisas, i alla fall till viss del, kan förbättras med hjälp av bättre matvanor och hälsosammare livsstil.
    Tack så mycket för den länken!! Jag ska testa!!
  • Heidi1
    bubblan79 skrev 2011-10-08 17:52:19 följande:
    någon utav er som vart hos reumatolog? undrar lite över vad man gör hos en sådan
    jag har viarit hos en, den kännde på mina leder o böjde på dom o frågade en del frågor, sen fick jag även ta några blodprover
    Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • bubblan79
    Heidi1 skrev 2011-10-28 02:48:45 följande:
    jag har

är ny här i tråden.
    Hej hej
    då har jag en fråga till dig.. vad gör man hos en reumatolog när man ska dit och kolla psoriasis.. jag har ont i lederna och dom misstänker psoriasis artrit
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79
    Heidi1 skrev 2011-11-02 08:16:19 följande:
    jag har viarit hos en, den kännde på mina leder o böjde på dom o frågade en del frågor, sen fick jag även ta några blodprover
    jaha där fick jag svaret haha tack så mycket..
    kom dom fram till något? jag har ju redan tagit en massa blodprover hos hemläkaren som då trodde att detta var psoriasis artrit men sa att jag måste ha ett kostaterande från reumatologen för att få den hjälp jag behöver
  • Heidi1
    bubblan79 skrev 2011-11-04 10:19:49 följande:
    jaha där fick jag svaret haha tack så mycket..
    kom dom fram till något? jag har ju redan tagit en massa blodprover hos hemläkaren som då trodde att detta var psoriasis artrit men sa att jag måste ha ett kostaterande från reumatologen för att få den hjälp jag behöver
    att jag antagligen har psoriasist atrit, har dock inte så mycket problem än, hade dock väldigt problem med mina naglar där jag har psoriasist men så länge jag e noga med att smörja så e det ok. När jag får ont i mina leder så äter jag glukosamid, finns receptfritt på apoteket.
  • bubblan79
    Heidi1 skrev 2011-11-04 14:43:39 följande:
    att jag antagligen har psoriasist atrit, har dock inte så mycket problem än, hade dock väldigt problem med mina naglar där jag har psoriasist men så länge jag e noga med att smörja så e det ok. När jag får ont i mina leder så äter jag glukosamid, finns receptfritt på apoteket.
    jag har oxå väldiga problem med naglarna. både fingrar och tår men jag har inte hittat något att smörja dom med som ska funka?
  • enavalladom

Bubblan79: när jag var hos reumatologen fick jag ta prover, böja och vrida leder, gå igenom typ hela min släkts sjukdomshistoria och även röntga fötter och händer. Slutsatsen var att jag antagligen har psoriasisartrit och fick påbörja medicinering på en gång.

• Heidi1
    bubblan79 skrev 2011-11-04 18:39:20 följande:
    jag har oxå väldiga problem med naglarna. både fingrar och tår men jag har inte hittat något att smörja dom med som ska funka?
    jag använder loctobas repair den funkar till mina naglar
  • bubblan79
    enavalladom skrev 2011-11-04 19:16:41 följande:
    Bubblan79: när jag var hos reumatologen fick jag ta prover, böja och vrida leder, gå igenom typ hela min släkts sjukdomshistoria och även röntga fötter och händer. Slutsatsen var att jag antagligen har psoriasisartrit och fick påbörja medicinering på en gång.
    ok hur såg dom på röntgen att du antagligen har det och vad för behandling fick du?
Svar på tråden Psoriasis tråden