Psoriasis tråden
Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.
La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.
Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!
Då kör vi!
Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.
La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.
Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!
Då kör vi!
Hejsan!
Har oxå psoriasis sen jag var 25 år och hade det stressigt en period och fick en halsinfektion, då bröt det ut på mig över en natt, Guttata psoriasis i princip över hela kroppen. Jag gick då på ljusbehandling och blev av med nästan allt, jag har nu kvar på armbågar och knän, inga jätte fläckar men dom har blivit mera åt plackpsoriasis..
Vill inte sola hela kroppen för att kanske få bort detta men skullle gärna vilja ha förslag på någon kräm som skulle kunna göra det bättre, även på recept??
Nu börjar en stressig period i mitt mitt liv. Både privat och på jobbet och jag bara känner hur utslagen spricker -även om man sköter sig och smörjer.
Någon som fått bad som behandling på hud? Jag har fått det en gång. Vet inte vad som fanns i vattnet, förutom olja, men vattnet var rosa/lila. Utslagen blev bättre av det, lite bruna direkt efter.
Någon som går på behandling med förebyggande sjukpenning? För min arbetsgivare vill inte att jag tar komp och tjänstledigt funkar inte heller, det blir ca 0,5-1 tim 2-3 ggr/veckan.
Just nu är min noja att jag får ett utslag ovanför ögonbrynet. Jag vill kunna dölja utslagen med kläderna. Känner ni samma?
Just nu har jag på armen, benet, öronen och hårbotten- Hur smörjer ni huvudet? Det kliar och det gör vansinnigt ont. Har förvisso haft psoriasis i många år men det gjorde ett uppehåll på många år innan det kom tillbaka.
För ca 25 år sedan hade jag i hela underlivet. Det var något av det värsta jag varit med om. Ett toabesök tog en evinnerlig tid för hade man börjat klia kunde man inte sluta. Det var ju hemskt om man behann sig någonstans och "glömde" så man stod där bland folk och kiade sig som en vettviling =)
I hårbotten använder jag Dermovat lösning. Också färgar jag håret. Låter tokigt, men det blir betydligt mindre efter en färgning.
Jag har haft psoriasis i snart tio år. Ibland är det verkligen skitjobbigt att leva med det. Min psoriasis är värst på fötterna, tånaglarna. All hud torkar, dör, spricker, hårdnar. Det är som att gå med cementklumpar med centimeterdjupa sprickor. En gång i veckan får jag liksom skala av hud och smörja in - vilket gör att jag inte kan gå på en hel dag när det ska "läka" hudmässigt. Smörjer 2-3ggr per dag efter det så mår fötterna bra i ca en vecka, sedan får jag upprepa proceduren... Är så trött på det. Medelhavssol och bad var verkligen bäst, men det kostar ju därefter...
Jag har även på armbågarna, på knäna och i hårbotten... Jippie, jippie... Kan inte röra på mig ordentligt vilket gör att jag har gått upp en del i vikt (iofs inte bara det men det hjälper inte). Ibland känner man sig verkligen handikappad. Idag är det så... Har knappt kunnat gå omkring här hemma det gör bara ont hela tiden och kliar....
Jag har inte psoriasis men min man har det, i hårbotten och fläckvis över hela kroppen. Även tånaglarna är drabbade. Han har provat "allt" och jag vill gärna följa tråden för att få lite tips om vad han kan göra om det är ok :)