• tiggercat

Psoriasis tråden

Jag sökte på psoriasis här inne och hittade ingen tråd direkt, så då startar vi en.

La den i det Känsliga rummet då kanske någon vill vara anonym.

Här kan vi tipsa varnadra om behandlingar, bara skriva av sig och annnat!

Då kör vi!

• Svar på tråden Psoriasis tråden
  • Hexx
    tiggercat skrev 2010-11-06 09:57:17 följande:
    Packa in i plastförband? Hur går det till? Berätta gärna!
    Jag smörjer in de värsta placken med fenuril och lägger över en kompress och sedan lägger jag tegaderm över. Låter det sitta 1 dygn. Sedan tar jag av det, duschar och borstar noga bort alla fjäll. Om det behövs gör jag sammma sak en gång till. Sedan lägger jag på betnovat eller elocon och lägger över kompress och tegaderm. Låter sitta 1 dygn igen.
    *BORTA*

Jag testade detta en gång när jag var yngre. Det är ju lite tråkigt att ha stora förband på sig och jag trodde inte det skulle funka så bra som det gjorde!   Det gäller att stå ut. Det kliar under förbanden, men det är värt det.

Det tog 4 dygn så var de borta på mina armbågar och knän. Nu börjar det komma tillbaka tyvärr, men jag ska vara ihärdig och smörja.
  • tiggercat

De Hex; hur länge håller det sig borta sen? Med mina plattor är det bara borta i ca en vecka.

Imorgon ska jag till Hudkliniken, håller på att sätta ihop en lista som jag ska prata om och alla tips har jag fått här inne;
    Methorotrexate - tabletter
    Humira - sprutor
    Enbrel - sprutor
    Förebyggande sjukpenning
    Bad
    Biologiska läkemedel
    Klimatvård
    Pervisone - salva
    Canoderm - mjukgörande

Jag har säkert stavat fel på något, jag och läkemedelsnamn går inte ihop ;)

• tiggercat

Wow, 2 dagar...
    Det är mycket tid och energi man lägger på den här sjukdommen.

• Hexx

Japp! Nu har jag varit till läkaren och fått daivobet och xaniol. Tycker det är lite läskigt med de salvorna...de är så starka och kan visst påverka kroppen på alla möjliga sätt.
    De funkar dock verkar det som.

• tiggercat

Jo det är ju det med biverkningar, men man blir så glad när det är något som verkar funka!

• AnniPanni

Nu är härliga vinter o förskylningstider så blossar ju allt upp - såklart.

Finns det något som verkligen fungerar för hårbotten egentligen?

Jag har mest problem i hårbotten och ingenting verkar fungera!
    Jag kör med salisyloljan (hmm känns klart felstavat men ni vet nog vad jag menar ) över natten för att sen köra med Betnovat  på dagen, oljan igen en andra natt och sen stark kortison i ca 2 v. Det blir ju bättre men skiten försvinner aldrig riktigt, och så fort jag försöker trappa ner så blossar allt upp igen.
    Sist nu fick jag xamiol men det var ingen skillnad där heller.

• tiggercat

Har tidigare tipsats om Clobex som är ett schampo. Har själv inte använt det.
    Använder bara Dermovat lösning i hårbotten, men jag har inte kraftiga utslag. + att jag färgar håret, det brukar hjälpa.

• AnniPanni
    tiggercat skrev 2010-12-07 21:07:36 följande:
    Har tidigare tipsats om Clobex som är ett schampo. Har själv inte använt det.
    Använder bara Dermovat lösning i hårbotten, men jag har inte kraftiga utslag. + att jag färgar håret, det brukar hjälpa.
    Jo jag blonderar mitt hår och det fungerar ju kanon som avfjällning Hårbotten blir alldeles babyrosa (istället för helt vitfjällig) men det verkar göra min psoriasis mer aggresiv av någon anledning.

Tror jag har testat clobex. Jag har midjelångt hår och hur man än vänder o vrider på det så blir håret förstört av alla de special schampon som finns.
    Man kanske ska raka av sig allt så man kan gegga på kräm direkt på skallen istället
  • tiggercat

Träffade läkaren idag.
    Det var som om att slå huvet i väggen.

Om jag sa: det funkar inte med plattorna.
    Så sa hon: det funkar alltid

Men hon satte mig på en ny behandling ( när jag kört nonstop med plattorna i fem veckor) som tydligen skulle vara ny, även för marknaden.
    Daivobet till kroppen

Svar på tråden Psoriasis tråden