• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2010-10-27 10:54:34 följande:
    Har man eget företag så kan man verkligen flytta det, eller driva det från en annan ort. Sen vadå rycka upp barn från deras trygghet, det är familjen som är tryggheten och inte staden man bor i. Min familj flyttade över 60 mil för att få jobb och jag var barn och det gick bra. Men den late hittar alltid en ursäkt till att få jobbsökandet till ett omöjligt projekt.
    Nej! Man kan verkligen inte bara flytta det- Min sambo driver en bowlinghall. Hur ska han flytta den? Ge mig gärna tips???
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2010-10-27 10:51:36 följande:
    En bekant flyttade 30 mil in till sthlm och har nu två deltidsjobb.

Jag håller med, folk är lata, visst kan inte de med barn flytta hur som helst men det går med lite planering att flytta en hel familj för jobbet skull, för jobb finns det!
    Men det är väl ingen som säger att det inte finns jobb, problemet är ju att det finns fler arbetslösa än det finns lediga jobb. Jag har veckopendlat 60 mil enkel resa i 4 år och jag kan ärligt säga att jag orkar inte det längre, det tar för mycket på ork och psyke. Dessutom så är det för dyrt om man inte har en arbetsgivare som står för resor och boende. För oss är det uteslutet att flytta då min man närmar sig de 60 och har ett fast jobb, varför skulle vi sälja vårt hus och han säga upp sig för att jag skall få ett jobb som ger mindre betalt än vad han har? Vad är vinsten i det?
  • Anonym (321)
    Virriga Vera skrev 2010-10-27 07:12:25 följande:
    Vad tycker du man skall göra när man inte får något då? När  man sitter dag ut och dag in och söker alla dessa jobb, som ger MINDRE än a-kasse ersättningen. När man redan har 12 000:- mindre ut i månaden än när man jobbade. Hur tror du det känns när man blir ratad vid varje ansökan för att man är över 50 och inte har någon utbildning. Hur tror du det känns när man vet att man skulle klara jobbet med ena handen bakbunden men blir ratad för att man är för gammal och arbetsgivarna anställer yngre för att det är billigare? Hur vet du hur många jobb folk söker var dag, står det stämplat i pannan på folk?

Jag har jobbat i 36år och betalt in varje krona, varje öre med råge till min a-kassa och jag blir så förbannad att få höra att jag lever på andras skattepengar.
    Om lönen understiger 90% av vad man får ut i a-kassa så räknas inte det arbetet som lämpligt. DVS, man behöver inte ta det.
  • snillis
    Anonym skrev 2010-10-27 10:54:34 följande:
    Har man eget företag så kan man verkligen flytta det, eller driva det från en annan ort. Sen vadå rycka upp barn från deras trygghet, det är familjen som är tryggheten och inte staden man bor i. Min familj flyttade över 60 mil för att få jobb och jag var barn och det gick bra. Men den late hittar alltid en ursäkt till att få jobbsökandet till ett omöjligt projekt.
    Fast familjen är ju inte bara mamma och pappa utan många gånger också far - och morföräldrar, kusiner etc.
    Vi bor i en stad helt utan anhöriga och det är fruktansvärt slitigt att nästan aldrig ha avlastning och det är en sorg att se att våra barn aldrig kommer att lära känna sin släkt mer än ytligt.

Vårt ena barn har, av olika anledningar, behövt byta dagis vid några tillfällen och det har skapat en enorm otrygghet i honom.
  • Anonym (321)
    Anonym (321) skrev 2010-10-27 11:06:29 följande:
    Om lönen understiger 90% av vad man får ut i a-kassa så räknas inte det arbetet som lämpligt. DVS, man behöver inte ta det.
    och detta vill jag tillägga att det står i häftet man får från ams.
  • Anonym (Får inget)
    Här och nu skrev 2010-10-27 09:58:28 följande:
    Telefonistjobb anser jag vara att kränka folks privatliv och äter hellre på väggarna än plågar folk så. Sen har jag tipsat timvikarier på mina jobb om behov i grannstaden, men de flesta svarar att 2 mil orkar de inte ta sig. Nä, men gnäll då inte.
    Jag hade ett sommarjobb 3 mil bort från där jag själv bor. Jag trivdes skit bra där, men nu när sommaren är över så ringer dom inte in mig trots att jag får stå kvar på vikarielistorna. Varför? Jo, för att jag bor för långt bort, det finns dom som bor granne med stället som dom ringer in i första hand. Och jag tänker inte flytta dit för att dom KANSKE ringer in mig då.
    Det är inte så lätt med vården heller nu längre, i min stad har man något bemanningsföretag som sköter alla tjänster inom vården (det innebär att man inte kan gå in varsomhelst och fråga om jobb för då hänvisar dom bara till bemanningsföretaget) och dom söker "bara" 100 st, det är nog ler än 100 som söker.
    Dom flesta jobb jag sökt har inte ens svarat, inte ringt, inte mailat eller någonting.
  • Anonym
    Anonym (Får inget) skrev 2010-10-27 11:09:51 följande:
    Jag hade ett sommarjobb 3 mil bort från där jag själv bor. Jag trivdes skit bra där, men nu när sommaren är över så ringer dom inte in mig trots att jag får stå kvar på vikarielistorna. Varför? Jo, för att jag bor för långt bort, det finns dom som bor granne med stället som dom ringer in i första hand. Och jag tänker inte flytta dit för att dom KANSKE ringer in mig då.
    Det är inte så lätt med vården heller nu längre, i min stad har man något bemanningsföretag som sköter alla tjänster inom vården (det innebär att man inte kan gå in varsomhelst och fråga om jobb för då hänvisar dom bara till bemanningsföretaget) och dom söker "bara" 100 st, det är nog ler än 100 som söker.
    Dom flesta jobb jag sökt har inte ens svarat, inte ringt, inte mailat eller någonting.
    Samma i min stad. Bemanningsföretagen tar för sig och det är numera kört även på ICA här i staden eftersom de tar alla vik (långa och korta) frn en pool och då måste man in i poolen för att få något och det är inte lätt att komma in där.
  • Här och nu
    Anonym (Får inget) skrev 2010-10-27 11:09:51 följande:
    Stadsdelen jag tipsat om ringer absolut in längre ifrån.
  • Anonym (Mamman)

mimmi, mimmi..
    Jag tar helt syniskt för givet, i och med ditt namn att du är född 1986. Detta återspeglas även i dina inlägg. När du blir äldre kommer du att lära dig att det kanske inte är så enkelt. Jag kan bara ge dig mig själv som exempel;

Om jag mot all förmodan nu skulle få ett jobb som matchar min tidigare inkomst innan min mammaledighet börjar (i januari) skulle jag naturligtvis ta den anställningen.

Eftersom jag har haft en väldigt bra lön innan det företag jag arbetade på såldes, har jag även en bra A-Kassa och inkomstförsäkring. Jag har också arbetat och betalat för att ha det skyddet under hela mitt liv, jag har aldrig tidigare varit arbetslös.

Jag kan inte under tiden till januari ta ett jobb som ger en enda krona mindre i lön än mitt tidigare arbete, för då "förstör" jag min SGI och skull således "straffas" för det under hela föräldraledigheten.  

Det vore ju också ganska konstigt och bakvänt för mig att sänka min ersättning med flera tusen varje månad. Om jag tex tar ett arbete som receptionist idag skulle det betala mig 10 000 mindre varje månad än vad jag får i A-Kassa+inkomstförsäkring. Skulle du vilja ta ett jobb, vilket som helst och tjäna 10 000 mindre varje månad? Nej. Min familj har inte råd att förlora 10 000,- varje månad för att jag ska ta ett jobb bara för sakens skull. Men du kanske är så ekonomiskt oberoende att du kan jobba bara för jobbandets skull.

Förstår att du blir frustrerad över statistiken! Jag har själv svårt att se hur det hänger ihop eftersom jag titt som tätt blir erbjuden jobb som jag inte ens har sökt. Tror att många kan sitta i en sådan ekonomisk situation att de inte kan ta vilket jobb som helst. Men är man utförsäkrad eller har lägsta ersättning eller liknande bör ju alla jobb vara ett uppsving i ekonomin. Förstår som sagt din frustration till viss del men man måste vara ödmjuk och förstå att det inte alltid löser sig på bästa sätt för att man tar ett jobb, vilket som helst.    

Mvh Mamman 

• Anonym (jao)

Ja nu har ju jag inte läst hela tråden! Men jag kan kan bara säga att man kan inte dra alla över samma kam! Min pojkvän har sökt jobb konstant länge! Och först nu fick han ett erbjudande!  Det handlar inte om lathet! och dessutom kan man inte kräva av någon att lämna sin stad och flytta för ett jävla jobb! självklart om det är helt omöjligt, men inte PGA att man kan få ett jobb på maxi i en stad 10 mil bort!

Svar på tråden Man blir förbannad!