• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Starkast

Likaså glömmer du TS att en stor del arbetslösa har familj. Det är inte bara att ta ett jobb 30 mil hemmifrån med barn i huset.

• mylen

bara läst TS.
    Nu är inte jag eller min sambo arbetslösa, men har nära o bekanta som är det. T.ex. min sambos bror som har ensam vårdnad om sitt barn som är 7 år. Han KAN inte söka jobb som är för långt bort, pga att han inte har pengar till att ta sig dit och sen kan man fan inte flytta hur som helst med sina barn och rycka upp dem ur det trygga dom har... skolan, kompisar, släktingar mm.
    Men visst tycker jag att det finns för många lata jävlar som inte bryr sig för att det är lättare att få pengar och sitta hemma o pilla sig i naveln!!

• Anonym (Får inget)
    Här och nu skrev 2010-10-27 11:21:05 följande:
    Stadsdelen jag tipsat om ringer absolut in längre ifrån.
    Visst, vart är det någonstans så ringer jag?
  • Lyktan

Håller med helt och hållet TS.
    Men av dom där 34000 jobben som finns på ams hemsida finns det många jobb som kräver viss erfarenhet, utbildning eller ex. körkort.
    Många kriterier som inte alla besitter.

jag är arbetslös (varslad från volvo) Nu har jag två barn och måste därför söka jobb som har arbetstider 7-16, helst någon time mindre. Vart finns dom jobben? Jag har erfarenhet inom vård och industri. Så hur ska jag göra då? McDonalds har knappast dom tiderna och där får man nog inte jobb som 27 åring. Städjobb är redan upptagna.
    Det är inte bara att söka jobb, man måste anpassa tider, restider, fördelar vs nackdelar, utbildningar och annan kunskap. Då blev det helt plötsligt kanske tre-fyra jobb över att söka till på ams.se Och dom jobben söker även 7000 andra personer.
    Inte så lätt när du tänker efter, eller hur?!

• Anonym (Vickan)
    Här och nu skrev 2010-10-27 10:59:24 följande:
    Men a-kassa är en nödlösning. Praktik i max ett år. Annars indragen a-kassa, om man inte pluggar eller letar jobb. Att du trivs kan inte skattepengarna gå till hur länge som helst och det är bara en bråkdel av a-kassan man betalar in.
    Ja, det är det! Men jag har likafullt rätt till den! Är du medveten om att arbetsförmedlingen i alla fall här, när man tillhör ungdomsdelen, kräver att man redovisar sina sökta jobb för dem? Så klart att jag söker jobb! Sen kan jag egentligen inte förstå vad mitt boende har med mitt JOBBSÖKANDE att göra, det påverkar ju "bara" mina chanser till att plugga...
  • Moonis
    Här och nu skrev 2010-10-27 11:55:14 följande:
    Förresten krävs det ju också att båda får jobb på nya orten om man lever ihop. Annars är det ju ingen mening att flytta.
    Precis.
  • Björnmossa

Jag antar att många redan påpekat detta men en universitetsexamen är inte direkt meriterande när du söker McD-jobb, snarare tvärtom

En kompis är personalare på ett telefonjobbsställe och de vill inte heller ha högutbildade, däremot gärna studenter men ingen som skulle ha jobbet som sin huvudsyssla.

• Thaleya

Nu söker jag inte jobb men jag gick in på arbetsförmedlingens hemsida och tittade. Flytta finns inte på kartan, isåfall ska det stå extremt illa till redan eftersom hela våran familj är här, och sambon har jobb här.

Jag kikade på arbetsformedlingen utav 251 jobb i mitt län så var det nio stycken jag kunde söka, som inte krävde utbildning eller körkort.

dessa jobb vet jag söks utav minst 500 personer, brukar iaf höra siffror över det när man blir kallad till intervju (mirakel) och de säger hur många som sökt.

Nio ynka jobb utav 251. Varav sju stycken var som säljare, telefonförsäljare! en som telefonarbetare för djursjukhus, och ett var nått konstigt har glömt vad det var just nu.

Så så himla lätt är det inte. jag har sökt som telefonförsäljare och arbetat som det tidigare, och det gick an. men arbetet ärså himla osäkert. ena dagen jobbar man där och andra dagen så har försäljarna förlorat sitt uppdrag och man blir arbetslös elelr förväntas sitta och vänta på att ett nytt uppdrag ska dyka upp under en långperiod. Det är ett helvete.  fast visst ville jag ha jobb skulel jag ta telefonförsäljare snabbt.

......................................................................................
    jag drar inte alla över en kant, många människor söker jobb, går på intervkjuer, semenarier gör allt verkligen men får ändå inget (som jag gjorde tidigare). Min sambo däremot satt på röven och beklagade sig i tre månader, sen sökte han påtvingat ett jobb. Och fick det!! :O

Så många borde lyfta på röven och söka. och om man bor så att man kan flytta och är så en lös flyttfågel så säger jag med, sök jobb överallt! fjantigt att stanna om man inte har nått som håller en kvar.

• Anonym (Får inget)
    Thaleya skrev 2010-10-27 12:47:05 följande:
    Så många borde lyfta på röven och söka. och om man bor så att man kan flytta och är så en lös flyttfågel så säger jag med, sök jobb överallt! fjantigt att stanna om man inte har nått som håller en kvar.
    Jag söker överallt i hela sverige, kommuner som jag kan tänka mig att flytta till, trots sambo och en dotter. Men då säger dom nej för att jag inte bor i den kommunen. Dom tänker inte på att man kan flytta, sen tar dom sånna som bor där i första hand.
Svar på tråden Man blir förbannad!