• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Anonym (Lycka)

Jag blir trött att arbetssökande i flera fall (som jag känner) vägrar ta en praktik med anledningen att "Du får ändå inget jobb och du sliter där för inga pengar, bara aktivitetsstödet..."
    Jag hade själv praktik som jag fixad själv, tyckte det var världens chans att få komma innanför dörrarna på de företag som jag bara kunde drömma om ens skulle höra av sig om jag skickade in ett cv.
    Jag fick praktikplatsen, jobbade häcken av mig i ett halvår för att bevisa hur mycket de behöver mig, och nu är jag anställd!!

• Astarte

Hur länge är det ok att gå arbetslös efter en utbildning, tycker ni? Om man pluggat ett par år och vill ha jobb inom det, hur länge är det ok att vänta innan man börjar söka "skitjobben"?

• SallyBlixten

Jag tror faktiskt att det är en fråga om att jobben roterar på ams sida. Dvs det kommer in ett antal jobb varje dag samtidigt som ett antal andra jobb blir tagna. En rekryteringsprocess kan ta flera månader.

Du skrev att det fanns knappt 35 000 jobb.
    Det finns 385 000 arbetslösa...

Min matte säger mig att om vi tillsatte alla tjänster omedelbums så blir 350 000 utan jobb.

Vi kanske skulle ta och visa dem lite respekt och förståelse i en fruktansvärd sitution?

Ps. Sen att du känner några som hellre går på bidrag och det är ju sorgligt. De enskilda individerna ska naturligtvis strama upp sin livsföring, jag tror dock att man når dem med ett budskap som förs fram ansikte mot ansikte så att man kan få igång någon form av dialog. 

Det är dock knappast konstruktivt att skuld- och skambelägga hundratusentals människor för att det finns ett fåtal rötägg.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Moonis

Alla kan inte bara packa och flytta, många har familjer att tänka på. Min sambo var arbetslös ett tag trots bra utbildning och då ringde han ändå runt till företag. Många tror att det bara är att ta ett jobb men "jobben" ska ju vilja ha en också

• Här och nu
    SallyBlixten skrev 2010-10-27 11:38:55 följande:
    Jag tror faktiskt att det är en fråga om att jobben roterar på ams sida. Dvs det kommer in ett antal jobb varje dag samtidigt som ett antal andra jobb blir tagna. En rekryteringsprocess kan ta flera månader.

Du skrev att det fanns knappt 35 000 jobb.
    Det finns 385 000 arbetslösa...

Min matte säger mig att om vi tillsatte alla tjänster omedelbums så blir 350 000 utan jobb.

Vi kanske skulle ta och visa dem lite respekt och förståelse i en fruktansvärd sitution?

Ps. Sen att du känner några som hellre går på bidrag och det är ju sorgligt. De enskilda individerna ska naturligtvis strama upp sin livsföring, jag tror dock att man når dem med ett budskap som förs fram ansikte mot ansikte så att man kan få igång någon form av dialog. 

Det är dock knappast konstruktivt att skuld- och skambelägga hundratusentals människor för att det finns ett fåtal rötägg.
    Som mångårig kommunanställd vet jag också, att många jobb måste annonseras ut, trots att de ska gå till redan lasade i kommunen så länge det finns några. Alltså knappt lönt att söka.
  • Här och nu
    Moonis skrev 2010-10-27 11:41:52 följande:
    Alla kan inte bara packa och flytta, många har familjer att tänka på. Min sambo var arbetslös ett tag trots bra utbildning och då ringde han ändå runt till företag. Många tror att det bara är att ta ett jobb men "jobben" ska ju vilja ha en också
    Förresten krävs det ju också att båda får jobb på nya orten om man lever ihop. Annars är det ju ingen mening att flytta.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2010-10-27 11:37:58 följande:
    Hur länge är det ok att gå arbetslös efter en utbildning, tycker ni? Om man pluggat ett par år och vill ha jobb inom det, hur länge är det ok att vänta innan man börjar söka "skitjobben"?
    Max ett halvår.
  • Anonym (prut)
    Här och nu skrev 2010-10-27 11:53:00 följande:
    Som mångårig kommunanställd vet jag också, att många jobb måste annonseras ut, trots att de ska gå till redan lasade i kommunen så länge det finns några. Alltså knappt lönt att söka.
    ja, det kommer jag ihåg på mitt jobb... va en tjänst som kom ut som jag så gärna ville ha, så pratade med min chef om att söka, men då sa han att det va ingen idé för det fanns redan andra i kommunen som skulle ha den.. om dom nu ville då., men det ville dom ju såklart..

nä', det är inte så bara när det gäller att hitta ett jobb... lika lite bara som det är att skaffa barn...
  • Här och nu
    Anonym (prut) skrev 2010-10-27 11:57:17 följande:
    ja, det kommer jag ihåg på mitt jobb... va en tjänst som kom ut som jag så gärna ville ha, så pratade med min chef om att söka, men då sa han att det va ingen idé för det fanns redan andra i kommunen som skulle ha den.. om dom nu ville då., men det ville dom ju såklart..

nä', det är inte så bara när det gäller att hitta ett jobb... lika lite bara som det är att skaffa barn...
    Ringde t.o.m på ett sånt jobb, men de sa att jag inte ens FICK söka, då jag aldrig jobbat i den kommunen. Så var regeln. Ungefär som att säga att få studenter söker soc o att det är glädjande. Men vad gjorde jag innan jag visste, att jag skulle få sommarjobb? Jo, sökte sommarkurser o var beredd att ta lån. Jag besvärade inte statistiken, genom att stå som soc.sökande, men inte hade jag garanterat jobb för dte.
  • Starkast
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

Jag tror du missar att de allra flesta kräver en viss utbildning
    Har man inte utbildningen kan du inte få jobbet.

Jag har själv aldrig varit arbetslös, men har ändå förmågan att tänka steget längre
    Det är ytterst ytterst få människor som sitter hemma med en sinande A-kassa för nöjes skull.
Svar på tråden Man blir förbannad!