• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Anonym (been there)
    Thaleya skrev 2010-10-27 13:10:20 följande:
    Skriver du, flyttvänlig i Cv'et?
    eller bostadsort: Där jag får jobb! då har de iaf inte lika stor möjlighet att klaga på dig för det längre.
    Hoppas du får jobb iaf!
    Vi har gjort det och jag har även kommit på intervjuer, men var alltid den ständiga tvåan. jo, det går att få jobb på andra orter, men man måste vara mycket tydlig med att flytten är väl genomtänkt och att man även tänkt igenom situationen för hela familjen. För oss underlättade det genom att vid telefonsamtalet som föregick ansökan berättade att vi var seriösa med att vi skulle flytta.  Min man var redan då kallad på två intervjuer och hade fast jobb. Jag skulle flytta med oavsett om jag fick jobb eller ej.
  • Här och nu
    Anonym (Vickan) skrev 2010-10-27 13:10:09 följande:
    Och hade vi haft råd och jag vetat vad jag ville plugga så hade jag gjort det! Har inte det framgått hittills?
    Nej och ni HAR råd, men du har valt bättre boende.
  • Thaleya
    Anonym (been there) skrev 2010-10-27 13:19:24 följande:
    Vi har gjort det och jag har även kommit på intervjuer, men var alltid den ständiga tvåan. jo, det går att få jobb på andra orter, men man måste vara mycket tydlig med att flytten är väl genomtänkt och att man även tänkt igenom situationen för hela familjen. För oss underlättade det genom att vid telefonsamtalet som föregick ansökan berättade att vi var seriösa med att vi skulle flytta.  Min man var redan då kallad på två intervjuer och hade fast jobb. Jag skulle flytta med oavsett om jag fick jobb eller ej.
    ja det är  som sagt inte så lätt. Jag pratade nyss med en 18-årig kille osm gått ut gymnasiet, varit arbetslös i två veckor ungefär. han sa: Jag har ett jobb på g nu i norge, ska flytta dit. Jag tycker alla som inte får jobb är lata, vill man ha ett jobb så är det ju bara söka och få ett. Man kan ju inte vara kräsen.

och allt jag tänkte var bara idiot.
  • Lumen
    Björnmossa skrev 2010-10-27 12:46:55 följande:
    Jag antar att många redan påpekat detta men en universitetsexamen är inte direkt meriterande när du söker McD-jobb, snarare tvärtom

En kompis är personalare på ett telefonjobbsställe och de vill inte heller ha högutbildade, däremot gärna studenter men ingen som skulle ha jobbet som sin huvudsyssla.
    Jag tror om man efter en uni.examen söker sig till McD-jobb. Då har man nog valt helt fel utbildning där man kanske hamnar mellan stolarna när flera med olika examen konkurrerar om samma yrkestitel.

Tyvärr, det finns inte många utbildningar att välja från som faktiskt ger arbete  eller är 100 % tydliga (t.ex. lärare, läkare, sjuksköterska...). Jag personligen inriktar mig enbart till en yrkesexamen.
  • vogelka

Jag har inte läst några kommentarer utan svarar nu bara på första inlägget. 

Jag gick ut gymnasiet 2008. Jag har sökt jobb hela tiden sedan dess. Överallt. På McDonalds och som städare oxå. I stort sett i hela Sverige. Jag har haft jobbcoach som hjälpt mig och som jag träffade minst 2 gånger i veckan. Jag har samtidigt läst kurser på komvux och högskola för att öka min kompetens. Trots detta så sitter jag fortfarande arbetslös. Så kom inte och tro att folk sitter hemma för det är så jävla kul att sitta hemma och leva på försäkringskassan, socialbidrag etc. Jag har sökt massa jobb som verkligen ligger under min nivå, jag har sökt jobb som ligger i min nivå och jobb som är över min nivå. Aldrig jag fått något jobberbjudande som jag tackat nej till. Jag skulle ta vilket skitjobb som helst. 

Att skriva cv, ta kontakt med företag och visa intresse. Har försökt med folk jag känner, frågat om de kan hjälpa eller om de vet något ställe som jag kan söka till. Har gjort allt, fått hjälp från olika håll för att förbättra allt detta. INGENTING HAR HJÄLPT! Vissa människor har tur, vissa människor har kontakter. Många människor har kompetens och viljan men vill arbetsgivaren ha ca 5 anställda och över 100 söker, kan du inte räkna ut själv hur många som blir utan?!  

Min man är inte svensk och trots hög utbildning så fick han aldrig ens komma till intervju. Nu har han äntligen fått ett jobb tack vare en bekant. Det är långt under hans kompetensnivå och väldigt dåligt betalt. Men han tog det. 

Så fan ta folk som tror att alla har de lika lätt som vissa! 

• Lumen
    Thaleya skrev 2010-10-27 13:25:31 följande:
    ja det är  som sagt inte så lätt. Jag pratade nyss med en 18-årig kille osm gått ut gymnasiet, varit arbetslös i två veckor ungefär. han sa: Jag har ett jobb på g nu i norge, ska flytta dit. Jag tycker alla som inte får jobb är lata, vill man ha ett jobb så är det ju bara söka och få ett. Man kan ju inte vara kräsen.

och allt jag tänkte var bara idiot.
    Han är 18 och klarade tydligen sin skolgång med en röd tråd så en sån där '"lucky son of a b*tch" som bara kan se alla möjligheter ovanpå möjligheter. Synd att det är inte så för alla ungdomar, vissa har en bakgrund med psykiskt sjuka föräldrar, missbrukande etc.
  • Anonym (Sine)

Jag tycker också att vissa människor borde ta tummen ur röven och ta ett jobb som mc-donalds eller andra "skitjobb" . för de ger pengar och de ger även erfarenhet . . Kanska inte världskul men ändå en start .

Men i mitt fall och i många andras fall så söker vi som är arbetslösa jobb . Och vi får avslag på avslag men vi söker iallfall jobben ! så ALLA som idag är arbetslösa är det lååångt från alla som bara sitter på rumpan och inte gör något åt det .
    Nu är jag gravid på toppen av allt men söker ändå jobb i länet samt 30 /40 mil från , går på intervjuer när det ges , är väldigt aktiv inom arbetsförmedlingen även om ja inte har orken som innan i graviditeten.
    Så folk och väldigt många kämpar faktist väldigt hårt idag för att få jobb .

Men det är skillnad . STOR skillnad om man jämnför med hur lätt det var att få jobb för cirka 30 års sen om man jämnför med hur det är idag . Mycket beror på att företagen också vill tjäna så mycket pengar som möjligt för att också kunna vinna så mycket pengar så möjligt , en av knepen är att skära ner på personal och låta allt äldre människor jobba längre .

• Anonym (....)

Jag har flera sådana som klagar jämt och ständig i min närhet om att de inte får jobb, jag har själv tipsat om hur många som helst. Nej de är inte attraktiva, men det är ett jobb.

Själv pluggar jag mer än heltid och för att familjens ekonomi ska kunna gå ihop så jobbar jag även kvällar och helger på ett ställe som kan ses som ett "skitställe". Jag träffar inte barnen mer än en liten stund på morgonen de dagarna jag jobbar och min man träffar jag nästan inte alls. Jag hoppas innerligt att jag hittar ett annat jobb, för jag orkar snart inte mer, men vad har man egentligen för val om man ska kunna leva..

• Anonym

Jag är arbetslös, går på föräldraledighet om två veckor och har tyvärr vart arbetslös i några månader. Däremot skall jag berätta för dig att jag vart på intervjuer m.m och så fort de får reda på att jag är gravid så tackar dom för sig. Jag har högskoleutbildning och bor i en storstad så jag "borde" ha lätt för att få jobb, men tyvärr fungerar inte samhället så som man vill jämt och ständigt. Jag söker jobb som en galning, men med tanke på mina studier samt vilken bransch jag arbetat i sedan innan är min handläggare på arbetsförmedlingen extremt mån av att jag inte skall byta bransh då det verkligen behöver få in fler kvinnor i denna mansdominerande bransch. Ifall du vet någon som söker en höggravid arbetsledare/platschef inom byggsektorn som skall gå på föräldraledighet i 1½ år här om två veckor så får du gärna säga till. Det är inte alltid så lätt som man kan tro. Men jag håller med dig, det finns tyvärr allt för många människor där ute som faktiskt inte försöker få ett arbete utan enbart sitter på arslet och låter sig förfallas. Men dra inte alla över en kam är du snäll.

• Här och nu
    Anonym skrev 2010-10-27 13:57:58 följande:
    Jag är arbetslös, går på föräldraledighet om två veckor och har tyvärr vart arbetslös i några månader. Däremot skall jag berätta för dig att jag vart på intervjuer m.m och så fort de får reda på att jag är gravid så tackar dom för sig. Jag har högskoleutbildning och bor i en storstad så jag "borde" ha lätt för att få jobb, men tyvärr fungerar inte samhället så som man vill jämt och ständigt. Jag söker jobb som en galning, men med tanke på mina studier samt vilken bransch jag arbetat i sedan innan är min handläggare på arbetsförmedlingen extremt mån av att jag inte skall byta bransh då det verkligen behöver få in fler kvinnor i denna mansdominerande bransch. Ifall du vet någon som söker en höggravid arbetsledare/platschef inom byggsektorn som skall gå på föräldraledighet i 1½ år här om två veckor så får du gärna säga till. Det är inte alltid så lätt som man kan tro. Men jag håller med dig, det finns tyvärr allt för många människor där ute som faktiskt inte försöker få ett arbete utan enbart sitter på arslet och låter sig förfallas. Men dra inte alla över en kam är du snäll.
    HUR vet du att det finns många som inte försöker få jobb?
Svar på tråden Man blir förbannad!