• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • trollkarl

@ spunge

Ja när det gäller ett bredare perspektivspektrum rörande debatten ang livstid/dödsstraff samt kriminalpolitik.

Jämförelsen är bra då det är mycket i just USA som i sig är både lagvidrigt samt omänskligt.

Men det förstår ju självklart inte du lille vän.

• spunge

är inte din vän lilla gubben..
    fast du kommer nog märka, när du har lite mer erfarenhet och blivit visare att det inte i nuläget går att jämföra sveriges kriminalitet med usas.. fast om du tänker till lite lite så kanske du också begriper det!
    blir det för svårt för dig så kan du väl fråga mamma?

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • trollkarl

@ spunge

Nej men jämförelsen är nyttig i perspektivsammanhang. Man gör det alltid i evidensbaserad forskning och studier. Men inget du vet nåt om. Titta på Norge för att återkoppla till vad plutteli skrev tidigare. Norge har "lyxigare" fängelser etc, hur får du ihop det med deras ultralåga återfallsstatistik?
    Dum fråga, lite svårt för dig att förstå förstås.

• Plutteli
    spunge skrev 2011-03-04 10:22:56 följande:
    så du tycker att usa är ett bra alternativ när du vill jämföra??

vi vuxna?? haha.. du är ju pytteliten!
    Vilket land tycker du är bra då?
    Japan har ju varit uppe och där konstaterades att de brott där Japan hade sämst statistik var de brott som gav dödsstraff medan deras brottslighet för brott som INTE gav dödsstraff var löjligt mycket lägre än bla här i Sverige.
    Sen är det väll egentligen bara USA som är "demokratiskt" och har dödstraff, men du kanske finner det relevant att jämföra med tex Kina eller Iran?

Annars kan vi ju nöja oss med att jämföra det här med åsikten om att fängelserna borde vara "hårdare" och straffen längre, för ser vi till länder bara i EU där fängelserna är tuffare och straffen längre så är även brottsligheten grövre och framförallt är återfall betydligt vanligare, ta UK som ett exempel.

Eller tycker du kanske att vi inte ska se till något land öht för en jämförelse? För faktum är ju att inget land ser ut precis som Sverige, med exakt samma lagstiftning eller samhällsklimat.....
  • giftfri
    spunge skrev 2011-03-04 07:49:59 följande:
    för det första begriper jag inte alls varför det hela tiden hänvisas till usa.. vi är inte usa, kommer inte bli det och har det inte som dom har det!!
    för det andra..det var skitlänge sen!!
    Det går alltid att ta vilken land som helst om man vill jmf brottbekämpning, å USA är ett bra exempel, eftersom dom berdriver olika sätt mellan staterna.
    Det blir därmed väldigt lätt å se skillnaderna, på typer av brottslighet, å vilken inverkan straffen har, det finns ingen annastans på jorden den möjlighet finns.
    Dessutom finns grannlandet Canada, som bedriver en helt annan kriminalvård å har en helt annan mentalitet i sin poliskår, ännu en anledning att använda USA i en jmf, då vi får ett otroligt brett jämförelsematerial.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • trollkarl

@ giftfri
    @ plutteli

*bugar ödmjukt för fantastiskt intellekta människor*

• Auctoritas
    spunge skrev 2011-03-04 07:49:59 följande:
    för det första begriper jag inte alls varför det hela tiden hänvisas till usa.. vi är inte usa, kommer inte bli det och har det inte som dom har det!!
    för det andra..det var skitlänge sen!!
    För det är ju inte lämpligt att relatera till länder som de facto har dödsstraff?! 
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    trollkarl skrev 2011-03-04 15:15:02 följande:
    @ giftfri
    @ plutteli

*bugar ödmjukt för fantastiskt intellekta människor*
    intellekta? Foten i munnen
    Argumentum ad rem
  • Sonic

Hmmm..... Anser helt enkelt bara att det är fel att som rättsstat ha dödsstraff (oavsett brott)... Hur kan statens mord bli mer moralsikt än nåt annat mord??? Hur kan staten ha rätt att mörda om inte den enskilda får det, känns lite dubbelmoraliskt för mig.

• Auctoritas
    Sonic skrev 2011-03-04 19:22:05 följande:
    Hmmm..... Anser helt enkelt bara att det är fel att som rättsstat ha dödsstraff (oavsett brott)... Hur kan statens mord bli mer moralsikt än nåt annat mord??? Hur kan staten ha rätt att mörda om inte den enskilda får det, känns lite dubbelmoraliskt för mig.
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?