• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • trollkarl
    Anton Chigurh skrev 2011-03-07 22:35:06 följande:
    Dessa evinnerliga personangreppen. Kan du verkligen inte bättre än så. Titta igen, så hittar du säkert stav - och syftningsfel också.

Du är enbart sorglig.
    *ASG* undrar vem som är sorglig som sitter och pushar för dödsstraff? har du så mycket pengar att du vill höja skatterna, köpa livvakter, elstängsel etc till hemmet? eller vapen kanske? nej föresten, då dör ju du me om du skjuter någon. personangrepp? o nej lille gubben, jag har inte börjat än. men du hamnade väl utanför trygghetszonen när nån skäller lite ;)
    spunge skrev 2011-03-08 06:37:35 följande:
    du skriver att det är hårt att sitta på kåken. du skriver att häkten inte är lyxiga.
    men om jag tycker det så vem är du att säga emot?
    jag gillar inte blodpudding, vill du äta det och tycker att det är gott. varsegad!
    du begriper att två människor kan ha olika upptfattning om något va?
    för om du inte begriper det kan du vara den sämsta sk debattören i historien!!!

jag vet vart jag står, min erfarenhet av diverse anstalter, häkten mm, är mina erfarenheter, inte dina att tycka och tänka om. jag tycker att det är för slött och för lyxigt. punkt!!
    det är en debatt, då blir man motsagd. jag har större erfarenhet, vilket gör att man skall ta åt sig. gjorde du inte det i skolan? tog åt dig vad läraren sa? likt en politiker med skygglappar går du din väg utan att se världen utanför. det är tragiskt. olika uppfattning är en sak, men för dig är det dagens sanning vilket är fel.
    du som anton i tråden tenderar att dra åt ett håll vilket gör inte bara mig men väldigt många rent av oroliga för hur världen kan vara så cynisk. framförallt när man pushar för nåt som kommer höja brottsstatistiken, återfallsstatistiken, skatterna, etc etc. är det värt det? är det inte bättre att som norge, satsa och få ner brotten? få ner återfallen? nej du är säkerligen anarkist och vill att vi skall ha ett laglöst samhälle.

Din erfarenhet är vad du har läst i media. annars kan du redogöra för dina källor, Punkt!
  • TyraPaloma

Detta får mig att tänka på i Ryssland där de till slut lyckades fånga och avrätta en massmördare som hade dödat huuuuur många som helst! Synd bara om dom 2 killarna som blev felaktigt dömda och avrättade innan.

Vad säger man då? "Oj, förlåt, vi tog fel person?"

Är såklart emot!

• trollkarl
    TyraPaloma skrev 2011-03-08 08:33:45 följande:
    Detta får mig att tänka på i Ryssland där de till slut lyckades fånga och avrätta en massmördare som hade dödat huuuuur många som helst! Synd bara om dom 2 killarna som blev felaktigt dömda och avrättade innan.

Är såklart emot!
    precis!
  • Sven Erik Johansson
    TyraPaloma skrev 2011-03-08 08:33:45 följande:

Är såklart emot!
    Bra påpekande!
  • giftfri
    Monikaki skrev 2011-03-07 14:41:13 följande:

Ingen har rätt att ta någons liv..... men jag tycker att straffen är för "mesiga" här i sverige.... Har man nu mördat någon så ska man ha livstid... och då är det livstid tills man dör....

Men då visar all statistik att vi får en grövre kriminalitet med fler döda, ingen framkomlig väg alltså....
    Enda sättet att få ner kriminaliteten, är att som vid all annan problemlösning, åtgärda orsaken till att problemet uppkommer..
    Nu gör vi istället tvärtom, försöker lösa problemet, utan att åtgärda orsaken, vilket inte ens i teorin kan fungera...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • trollkarl
    giftfri skrev 2011-03-08 12:45:25 följande:
    Men då visar all statistik att vi får en grövre kriminalitet med fler döda, ingen framkomlig väg alltså....
    Enda sättet att få ner kriminaliteten, är att som vid all annan problemlösning, åtgärda orsaken till att problemet uppkommer..
    Nu gör vi istället tvärtom, försöker lösa problemet, utan att åtgärda orsaken, vilket inte ens i teorin kan fungera...
    precis, vilket kommer leda till högre kriminalitet, högre återfall, högre skatter, ett sämre samhälle.
  • giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-08 12:53:17 följande:
    precis, vilket kommer leda till högre kriminalitet, högre återfall, högre skatter, ett sämre samhälle.
    Japp, ett enkelt sätt att se det, är att jmf mellan USA:s stater å Canada.., där har man ett brett spektrum av brottsbekämpning.
    Där Canada är "snälla" mot sina brottslingar, å har därmed väldigt få mord å låg brottslighet, i jmf med USA..., tror t.o.m det begås färre mord i Canada, än vad det görs i Sverige, trots att dom har lika mycket skjutvapen som Sverige, men 3ggr så många invånare..
  • trollkarl
    giftfri skrev 2011-03-08 13:15:03 följande:
    Japp, ett enkelt sätt att se det, är att jmf mellan USA:s stater å Canada.., där har man ett brett spektrum av brottsbekämpning.
    Där Canada är "snälla" mot sina brottslingar, å har därmed väldigt få mord å låg brottslighet, i jmf med USA..., tror t.o.m det begås färre mord i Canada, än vad det görs i Sverige, trots att dom har lika mycket skjutvapen som Sverige, men 3ggr så många invånare..
    eller ännu närmare med vår granne norge. så ser man att brottsandelen samt återfallen är mycket lägre.
    det är varken samhällsetiskt eller samhällsekonomiskt hållbart med varken dödsstraff eller som vissa vill ha vatten och bröd inom anstalterna. norge till exempel är ruskigt låg i återfall.
  • Anton Chigurh
    giftfri skrev 2011-03-08 13:15:03 följande:
    Tror fan att det begås mindre mord i Canada än Sverige, tillgången till vapen räknat per capita är faktiskt bara 1/3 i  ditt Canada jämfört med Svea Rike.

Bad example................!
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • giftfri
    trollkarl skrev 2011-03-08 13:19:46 följande:
    eller ännu närmare med vår granne norge. så ser man att brottsandelen samt återfallen är mycket lägre.
    det är varken samhällsetiskt eller samhällsekonomiskt hållbart med varken dödsstraff eller som vissa vill ha vatten och bröd inom anstalterna. norge till exempel är ruskigt låg i återfall.
    Fast så länge de mest högljudda inte vila ha förebyggande insatser,  vettiga straff å vård, utan enbart är ute efter att utkräva hämd.., kosta vad det kosta vill, så lär vi aldrig få ner brottsligheten globalt heller..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?