• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Fiyali

Jag är emot.
    Det finns brott jag anser att man skulle kunna få dödstraff för, men diplomaten i mig säger att man kan inte döma till döden i specifika fall. Det finns situationer då jag anser någon förtjäna det, då någon annan anser någon förtjäna det och i slutändan hade dödsstraffet missbrukats.

• Nora061013

När jag var barn blev min pappa mördad på "öppen gata" Han hade tillsammans med min mamma och ett annat par varit ute på en lokal pub. På vägen hem möter de tre st narkotikapåverkade killar som genast börjar söka bråk. Min pappa går lungt fram och säger att" vi vill inte bråka" De tre killarna sprutar tårgas och hugger ihjäl min pappa med kniv framför ögonen på min mamma.
    Alla tre killarna kunde gripas direkt på platsen. En av dem dömdes aldrig till fängelse, två av dem fick sitta några år.
    Jag kan tycka att de kom för lindrigt undan, var min pappas liv inte värt mer?  Men jag har aldrig tänkt att jag hade velat få min pappas mördare avrättade. Vad hade det hjälp mig i min sorg? Jag hade inte fått min pappa tillbaks iaf. Att ta en människas liv kan aldrig vara rätt, inte ens en mördares.

• Auctoritas
    Nora061013 skrev 2011-03-06 18:25:21 följande:

När jag var barn blev min pappa mördad på "öppen gata" Han hade tillsammans med min mamma och ett annat par varit ute på en lokal pub. På vägen hem möter de tre st narkotikapåverkade killar som genast börjar söka bråk. Min pappa går lungt fram och säger att" vi vill inte bråka" De tre killarna sprutar tårgas och hugger ihjäl min pappa med kniv framför ögonen på min mamma.
    Alla tre killarna kunde gripas direkt på platsen. En av dem dömdes aldrig till fängelse, två av dem fick sitta några år.
    Jag kan tycka att de kom för lindrigt undan, var min pappas liv inte värt mer?  Men jag har aldrig tänkt att jag hade velat få min pappas mördare avrättade. Vad hade det hjälp mig i min sorg? Jag hade inte fått min pappa tillbaks iaf. Att ta en människas liv kan aldrig vara rätt, inte ens en mördares.

BRAVO!
    In my speakers right now - Ithikon Akmeotaton
  • Tre barn tre barnbarn

Jag tycker att det är så  låga straff och det är det som retar upp människor,mördar man någon så ska man aldrig mera få komma ut..

Sen om det är svårt eller lätt att sitta inne,det vet bara dom som suttit där,men å andra sidan så har dom satt sig där själva!

• trollkarl

@ trebarn

Nej straffen är inte låga, det är tillämpningen av praxis som är snedvriden. Straffsatserna är bra som dom är, om man hade tillämpat dom.

• Tre barn tre barnbarn
    trollkarl skrev 2011-03-06 16:39:19 följande:
    uppfattning, inte erfarenhet. en avsevärd skillnad från oss som har erfarenhet från forskningen etc.
    Vad och vilken forskning har du erfarenhet ifrån och vad visar den?
  • trollkarl
    Tre barn tre barnbarn skrev 2011-03-06 21:34:46 följande:
    Vad och vilken forskning har du erfarenhet ifrån och vad visar den?
    kolla alla straffsatser så ser vi, sen praxis hur domstolarna dömer. det är nämdemanssystemet idag där man inte har utbildning nog för att utdöma straff.

ett praktexempel på ett generalmisstag är ju när man i domstolarna tycker :
    "hon hade faktiskt kort kjol och urringat" därför skall våldtäksmannen frias, för hon får skylla sig själv.
    förstår du hur jag tänker? tillämnningen av straffsatserna är felaktiga, det är alltså praxis.
  • Anton Chigurh
    Nora061013 skrev 2011-03-06 18:25:21 följande:

Tänk dig att du vore Domare här, Nora, du allena får nöjet att utdöma lämpligt straff. Hur lyder utslaget ???
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • spunge
    trollkarl skrev 2011-03-06 16:51:47 följande:
    nej det kan man inte. ingen kan lova att ALDRIG åka in.
    nej du vet inte hur det är att sitta på kåken, ej heller häkten etc som du skrev. då hade du inte sagt att det är lyxigt.
    va?? vad fan pratar du om?
    jo, jag kan lova det i dag... innan kunde jag inte det pga det livet jag då levde. men nu kan jag utan tvekan lova att jag aldrig kommer åka fast för något brott!!

å jo, jag vet precis hur det är.. du däremot verkar vara en klen jävel som tycker att det är såååå jobbigt!! men det kan iofs bero på att du inte är så gammal..
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Monikaki

Ingen har rätt att ta någons liv..... men jag tycker att straffen är för "mesiga" här i sverige.... Har man nu mördat någon så ska man ha livstid... och då är det livstid tills man dör....

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?